• Anonym (Förvirrad)

Sambo separation, vad gäller?

Jag har en större summa pengar på banken. Jag blir inte klok på vad som gäller för det står olika saker. Det står att sambos delar lika på allt som inte är enskild egendom. Och att om man t.ex får ett arv måste det märkas som enskild egendom för att hälften inte ska gå till sambon. Men sedan står att pengar ofta inte delas lika mellan samborna. 

Och det ska de ju inte göra. Det är MINA pengar. Som jag dels fått som förskott på arv och dels tjänat ihop. Så vad gäller?

• Svar på tråden Sambo separation, vad gäller?
  • Anonym (J)
    Anonym (C) skrev 2024-03-20 10:16:30 följande:
    Så länge ni inte flyttar in i huset tillsammans är det bara ditt. Det är bara den gemensamma bostaden och bohaget som kan räknas som samboegendom. 
    Under förutsättning att den blev den gemensamma bostaden vid anskaffning.
  • Anonym (skorpan)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-03-18 22:04:22 följande:
    Sambo separation, vad gäller?

Jag har en större summa pengar på banken. Jag blir inte klok på vad som gäller för det står olika saker. Det står att sambos delar lika på allt som inte är enskild egendom. Och att om man t.ex får ett arv måste det märkas som enskild egendom för att hälften inte ska gå till sambon. Men sedan står att pengar ofta inte delas lika mellan samborna. 

Och det ska de ju inte göra. Det är MINA pengar. Som jag dels fått som förskott på arv och dels tjänat ihop. Så vad gäller?

Du måste läsa rätt information för att förstå. 

Du ska endast läsa om vad som gäller för samboende och det är endast det som är samboegendom som ska delas på. Såhär står det i lagen:

3 §   Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning 

• EnAnonumius
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-03-19 15:37:40 följande:
    Jag har läst specifikt om sambos. Det står på flera sidor att om man för ett arv så ska det stå i testamentet att det avses som enskild egendom för att man i te ska behöva dels det ned sambon. 

Bör jag skriva ett avtal med sambon om att alla mina pengar är mina och vice versa?
    Det är helt fel.
    Finns inget lagstöd om det i sambolagen att ett arv skall delas om sambor går isär..

Hade du och din partner varit gifta så delas arvet mellan makar om inte arvet är skrivet som enskild egendom. Men är arvet skrivet som enskild egendom, så då går den inte in i bodelningen när gifta skiljer sig.

Som jag skrev det är förvånansvärt många som förväxlar Sambolagen med Äktenskapslagen.
    Och det har det bevisligen gjorts med på de sidor du läser "specifikt om sambos" gjort och där med har du blivit vilseledd.

Här har du samboplagen. Den riktiga...

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/sambolag-2003376_sfs-2003-376/

Man kan hitta alla Sveriges lagar på regeringens hemsida.

Finns inget i sambolagen om man sitter ned och läser den att arv skulle delas mellan sambos om sambos får isär.
    Så arv, privat sparande är saker som en ex sambo inte kan kräva hälften på när man delar på egendomen.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Mio) skrev 2024-03-19 17:51:55 följande:
    Stämmer det verkligen? Är det inte så att man måste skriva äktenskapsförord om man vill att egendom man redan har innan giftemål ska vara enskild egendom vid en eventuell bodelning?
    Det är riktigt..
    Kan ju göra ett tydligt exempel.

Om du ärver ett hus.. Så kan den som testamentera huset till dig skriva det huset som enskild egendom. Är det enskild egendom, så räknas inte huset in i giftorättsgodset vid en eventuell skilsmässa.
    Så det behövs inte skrivas några äktenskapsförord för att skydda huset, då huset är redan skyddat av att det är skrivet som enskild egendom.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EpicF
    Jag har läst specifikt om sambos. Det står på flera sidor att om man för ett arv så ska det stå i testamentet att det avses som enskild egendom för att man i te ska behöva dels det ned sambon. 

Bör jag skriva ett avtal med sambon om att alla mina pengar är mina och vice versa?
    Det gäller bara om man är gifta. Är man sambo så delar man på det som är köpt gemensamt till bohaget, och även bostad om den är köpt för gemensamt bruk. Det du har på dina bankkonton är dina och det han har är hans. 

Det häller om man inte har enskilda samboavtal. Som sambo kan man absolut skriva avtal att man önskar dela på arv (så länge de då inte är märka enskild egendom) och andra sparade medel, men det är inget måste enligt sambolagen. 
  • EpicF

Ts: Ja, huset är din enskilda egendom om detta är märkt i ett testamente eller att ni har skrivit samboavtal om detta. 

För flyttar ni in gemensamt i dott ärvda hus (eller lägenhet) så ska den delas vid en separation om inget avtal finns eller att det är märkt enskild egendom. 

• Anonym (Ui)

Är du med i facket? Man kan få gratis rådgivning med en jurist via dem. 

• Cathariiina

Då står det fel, och då måste du meddela den källan att det är fel. Det du citerar handlar om gifta par. Som sambos delar man "bara" på värdet av bostaden samt bohaget. Och detta förutsätter också att bostaden och bohaget köpts in för gemensamt bruk. Om sambo X flyttar in hos sambo Y när Y redan äger en bostad, möbler, hemelektronik och husgeråd, så får sambo X inte ut något av detta vid en eventuell separation. Bankkonton ingår aldrig.

• Cathariiina

Kan du inte länka till den källan, så att någon kan skriva till dem att det är fel, i så fall?

Nej, du behöver inget avtal, sambolagen och avtalet som avtalar bort samboavtalet rör enbart bostaden och bohaget (möbler, husgeråd, hushållsmaskinier, hemtextilier). Men om ni gifter er så ska du förstås skriva äktenskapsförord - och även testamente - om du är orolig för dina pengar på banken.

Som det är idag, när ni bara är sambos, så kan arvpengarna bara vara i fara om du stoppar in dem i en gemensam bostad. Så länge som du har dem på banken - eller investerat i något annat än en gemensam bostad - så kan din sambo inte komma åt dem. Men visst är det bra om föräldrar skriver att deras barns arv ska vara enskild egendom, det borde alla göra! Man kan ju aldrig veta vilken lurifax barnet råkar ut för i livet. 
  • Cathariiina
    Anonym (Mio) skrev 2024-03-19 17:51:55 följande:
    Stämmer det verkligen? Är det inte så att man måste skriva äktenskapsförord om man vill att egendom man redan har innan giftemål ska vara enskild egendom vid en eventuell bodelning?
    Nej, om det stod i föräldrarnas testamente att egendomen ska vara enskild egendom, så gäller det. Vare sig föräldrarna dör före eller efter att barnet ingår äktenskap. Det är även bra att skriva in formuleringen "och det som kommer i dess ställe". Som i TS' fall: om hon skulle ta sina arvpengar och stoppa in dem i den gemensamma bostaden, så skulle faktiskt hennes sambo ha rätt till dem vid en separation, om det varken finns samboavtal eller en sådan formulering i föräldrarnas testamente. För då har ju pengarna förvandlats till något annat - en lägenhet eller ett hus.  
Svar på tråden Sambo separation, vad gäller?