Inlägg från: Anonym (Inez) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Inez)

Sambo separation, vad gäller?

Anonym (Förvirrad) skrev 2024-03-18 22:04:22 följande:
    Sambo separation, vad gäller?

Jag har en större summa pengar på banken. Jag blir inte klok på vad som gäller för det står olika saker. Det står att sambos delar lika på allt som inte är enskild egendom. Och att om man t.ex får ett arv måste det märkas som enskild egendom för att hälften inte ska gå till sambon. Men sedan står att pengar ofta inte delas lika mellan samborna. 

Och det ska de ju inte göra. Det är MINA pengar. Som jag dels fått som förskott på arv och dels tjänat ihop. Så vad gäller?

Vilka sidor läser du på? Är ni sambos och inte har samboavtal gäller sambolagen. Då delar ni på sånt som ni köpt för gemensamt bruk. Era egna sparkonton räknas inte in till sånt.
  • Anonym (Inez)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-03-19 15:40:51 följande:
    Det står på många ställen att arv mm bör stå i testamente som enskild egendom för att man inte ska behöva dela med sig till sambon vid separation. Därför jag undrar. Samtidigt står att pengar inte delas. Pengar är väl pengar? Han vet inte hur mycket pengar jag har. Är rädd att han ska bli girig och börja strida.
    Det är bara om man är gift. Har du fått ett arv är det bara ditt. Ni äger era egna tillgångar som sambos. Hade ni varit gifta hade ditt ex kunnat få en del av arvet om det inte var enskild egendom.

Det är stor juridisk skillnad på att vara gift och vara sambo, så en separation ser inte likadan ut för en sambo som om man är gift. Han får väl strida hur mycket han vill, han har noll juridisk rätt till dina pengar.
  • Anonym (Inez)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-03-20 18:55:45 följande:
    Men om vi inte flyttar in. Anta att jag ärver ett hus. Jag säljer detta hus. Får sambon hälften av pengarna?
    Din sambo har inte rätt till några av dina pengar enligt sambolagen. Det som är på ditt konto är ditt. Det ni köper för gemensamt bruk, oavsett vem som betalar för det, ska ni dock dela lika på. 
Svar på tråden Sambo separation, vad gäller?