Inlägg från: Anonym (smal) |Visa alla inlägg
  • Anonym (smal)

Varför är jag smal?

Dom flesta i min släkt och omgivning är ganska smala när dom är unga, men kommer till en ålder då dom måste börja tänka på vad dom stoppar i sig för att inte gå upp i vikt. 

Jag är nästan 50 och har ännu inte kommit dit. Kan äta vad som helst och håller mig BMI runt 19.

Inte för att det spelar stor roll, men är jag smal för att jag äter bra eller bara för att jag har det i generna? Jag tror väl själv att jag äter rätt kass. Inte extremt onyttigt, men ändå mer skräp än dom flesta. 

Frukost: Inget när jag jobbar. ca 2 mackor när jag är ledig.

Lunch: Normal mat från lunchrestaurangen eller matlåda, typ Linnas matkasse stil. Kanske en gång i månaden falafel med pommes. Om jag är hemma typ havregrynsgröt. 

Mellanmål: En snickers eller liknande om jag är på jobbet. Hemma ett par marmeladmackor och mörk choklad, minst 80% och nån kaka. 

Middag: Vanlig mat, liknande linas matkasse. Föredrar grönsaker framför vitt ris och pasta. Ibland nåt barnen vill ha, som korv och makaroner. 

Kvällsfika: Kanske 2 semlor eller en stor bit hemmalagad paj med vaniljsås. Eller 2 portioner chokladpudding. 

Dricka: Vatten. ca 4 koppar kaffe med mjölk om dan. Nåt glas vin en gång i veckan. Akdrig söta drycker. 
    Äter aldrig vitt bröd. Alltid fullkorn. 

• Svar på tråden Varför är jag smal?
  • Anonym (smal)
    Anonym (52 år) skrev 2024-03-18 23:43:52 följande:

Jag har också haft så hela livet. Kunnat äta hur mycket skräpmat som helst och knappt lyckats gå upp i vikt. MEN så kom jag i klimakteriet och det började smått att vända , för att i menopaus nästan bli omöjligt att gå ner i vikt. Jag är fortfarande på normalt BMI, bara det att jag innan var som du i undre delen till nu på 22-23 och det sätter sig mest kring mage och under armarna 😡 Vet inte om jag kommer fortsätta mycket uppåt heller.

Eftersom klimakteriet börjar lite olika för alla, har du hamnat där ännu? För det är oftast då kroppen börjar bråka rejält.

Ha nej det har jag inte. Då ska jag vara på min vakt då. Jag går gärna upp några kilo men då kan det ju få sätta sig på brösten och rumpan. Helst inte magen. :) 
  • Anonym (smal)
    Agda90 skrev 2024-03-19 09:41:00 följande:
    Hade jag ätit det du äter hade jag svällt som en ballong!
    Semlor eller paj till kvällsfika? Marmeladmackor och/snickers till mellanmål? Jisses! 

Ledsen men om det år så du äter varje dag så är det inte en bra kosthållning även om du är smal.
    Oj, kanske borde ändra kost. Idag blev det sallad till lunch. Det älskar jag så inga problem. Och så tog jag en kexchoklad innan jag stack till träningen. Plockar hellre bort snabba kolhydrater (ris, pasta, bröd) från maten än tar bort mina pajer och bakelser på kvällarna. Det borde väl vara ok?
  • Anonym (smal)
    Anonym (Fel mat = inte bra) skrev 2024-03-20 07:21:54 följande:

Kolhydrater är nyttigare än efterrätter och godis/snacks. 

vas innehåller efterrätter och godis  då om inte kolkydratwr (och fett) 
  • Anonym (smal)
    Anonym (Fel mat = inte bra) skrev 2024-03-20 07:20:56 följande:
    Nja? Snabba kolhydrater omvandlas först till socker (energiförlust i detta steg) sedan, all energi som inte används omvandlas till fett för att lagras (energiförlust igen). När du äter snabba kolhydrater tappar du alltså lite av energin i två steg.

Paj och bakelser innehåller mycket mer fett äänrus, ppastaoch bröd och fetter kan inte omvandlas, det lagras direkt som det är i kroppen.

Dessutom är kolhydrater utmärkt om man ska träna (ren energi) fett är överskottsenergi och kroppen bryter ner muskler innan den tar av fettet när den behöver mer energi än vad den får in (dumma evolution!). 
    Ok jag har läst på andra ställen att fett är bättre än snabba kolhydrater. Det är till och med så att jag ger mitt smalaste barn en extra klick smör på maten. 
  • Anonym (smal)
    Anonym (Fel mat = inte bra) skrev 2024-03-20 08:08:25 följande:

Efterrätter innehållet kolhydrater, ja, men också fett, som du skrev, och dessutom rent, tillsatt socker (det behöver inte omvandlas till socker som kolhydraterna).

Att ge smala barn en klick smör eller grädde är en gammal seglivad myt. Var läste du det? Det är bara extremt undernärda som behöver sådant. Är barnet "bara" smal, så låt det vara, det är inte dåligt att vara smal, det är dåligt att vara underviktig.

Smör är i alla fall bättre än grädde, det innehåller lite(!) omega 3 i alla fall. Är det bara lite smör är det ingen fara i alla fall. Men får inte barnet i sig smör ändå i form av smörgås och stekt mat? Då behövs det inte! Smör innehåller, precis som grädde, mättat fett = dåligt fett också. Olja är bättre än smör. 

Genom förändrade levnadsvanor kan en större del av all kranskärlssjukdom och stroke förebyggas.

Har fått informationen från BVC. 
  • Anonym (smal)
    Anonym (Fred) skrev 2024-03-20 14:10:54 följande:

Ja, jag undrar detsamma. Äter ganska mycket tycker jag, chips, snacks, alkohol och skräp. Har alltid varit relativt smal i jämförelse med intaget. Har testat fasta men min kropp klarar inte av en tom mage då jag blir illamående. Funderar om det är en aggressiv magsyra som gör det.

Är också relativt muskulös av naturen om det nu är det som förbränner mer än andra. Är definitivt inte särskilt hälsosam. Kanske är muskeltillskottet som reglerar vikten?

Ja inte helt lätt att veta vad som är normal eller bra mat när kroppen inte visar nåt. Jag äter aldrig chips eller snacks. Håller mig till grönsaker, ägg och nötter till middag och sen wienerbröd och chokladbollar. 

tränar 3 dagar i veckan och cyklar till jobbet. 

Svar på tråden Varför är jag smal?