• Anonym (smal)

    Varför är jag smal?

    Dom flesta i min släkt och omgivning är ganska smala när dom är unga, men kommer till en ålder då dom måste börja tänka på vad dom stoppar i sig för att inte gå upp i vikt. 

    Jag är nästan 50 och har ännu inte kommit dit. Kan äta vad som helst och håller mig BMI runt 19.

    Inte för att det spelar stor roll, men är jag smal för att jag äter bra eller bara för att jag har det i generna? Jag tror väl själv att jag äter rätt kass. Inte extremt onyttigt, men ändå mer skräp än dom flesta. 

    Frukost: Inget när jag jobbar. ca 2 mackor när jag är ledig.

    Lunch: Normal mat från lunchrestaurangen eller matlåda, typ Linnas matkasse stil. Kanske en gång i månaden falafel med pommes. Om jag är hemma typ havregrynsgröt. 

    Mellanmål: En snickers eller liknande om jag är på jobbet. Hemma ett par marmeladmackor och mörk choklad, minst 80% och nån kaka. 

    Middag: Vanlig mat, liknande linas matkasse. Föredrar grönsaker framför vitt ris och pasta. Ibland nåt barnen vill ha, som korv och makaroner. 

    Kvällsfika: Kanske 2 semlor eller en stor bit hemmalagad paj med vaniljsås. Eller 2 portioner chokladpudding. 

    Dricka: Vatten. ca 4 koppar kaffe med mjölk om dan. Nåt glas vin en gång i veckan. Akdrig söta drycker. 
    Äter aldrig vitt bröd. Alltid fullkorn. 

  • Svar på tråden Varför är jag smal?
  • Reclaimyourself

    Jag vet inte men det ar samma for mig! Jag hade I tonaren latt for att ga upp I vikt osv, men ju aldre jag blir desto smalare blir jag. Jag ater vad jag vill nar jag vill, men I perioder nar jag mar daligt slarvar jag med maten.

  • Anonym (52 år)

    Jag har också haft så hela livet. Kunnat äta hur mycket skräpmat som helst och knappt lyckats gå upp i vikt. MEN så kom jag i klimakteriet och det började smått att vända , för att i menopaus nästan bli omöjligt att gå ner i vikt. Jag är fortfarande på normalt BMI, bara det att jag innan var som du i undre delen till nu på 22-23 och det sätter sig mest kring mage och under armarna 😡 Vet inte om jag kommer fortsätta mycket uppåt heller.

    Eftersom klimakteriet börjar lite olika för alla, har du hamnat där ännu? För det är oftast då kroppen börjar bråka rejält.

  • Anonym (smal)
    Anonym (52 år) skrev 2024-03-18 23:43:52 följande:

    Jag har också haft så hela livet. Kunnat äta hur mycket skräpmat som helst och knappt lyckats gå upp i vikt. MEN så kom jag i klimakteriet och det började smått att vända , för att i menopaus nästan bli omöjligt att gå ner i vikt. Jag är fortfarande på normalt BMI, bara det att jag innan var som du i undre delen till nu på 22-23 och det sätter sig mest kring mage och under armarna 😡 Vet inte om jag kommer fortsätta mycket uppåt heller.

    Eftersom klimakteriet börjar lite olika för alla, har du hamnat där ännu? För det är oftast då kroppen börjar bråka rejält.


    Ha nej det har jag inte. Då ska jag vara på min vakt då. Jag går gärna upp några kilo men då kan det ju få sätta sig på brösten och rumpan. Helst inte magen. :) 
  • Anonym (52 år)
    Anonym (smal) skrev 2024-03-19 00:12:22 följande:
    Ha nej det har jag inte. Då ska jag vara på min vakt då. Jag går gärna upp några kilo men då kan det ju få sätta sig på brösten och rumpan. Helst inte magen. :) 

    Ja, om man ändå fick välja!😣
    Det sjuka är att jag hade det motsatta problemet innan klimakteriet. När familj och släkt sa till mig att jag borde gå upp lite i vikt för att det inte är snyggt att vara så smal ( jag såg rätt insjunken ut i ansiktet), då drack jag grädde, åt godis, massor med mat och chips med noll resultat. Nu har jag kanske en bättre vikt för mig, men fettet sitter på helt fel ställen, så jag känner mig bara sladdrig och obekväm. Det är dessutom jättesvårt att bli av med trots träning och diet, känns som det vägrar släppa taget.

    Om du har tur så kan det mesta sätta sig kring höfter och rumpa. Däremot är det vanligt att det sätter sig i midjan, s.k bullmage. Jag hade en jättefin mage o midja helt naturligt innan klimakteriet. Snyft! 🥲

  • Agda90
    Anonym (smal) skrev 2024-03-18 23:09:49 följande:
    Varför är jag smal?

    Dom flesta i min släkt och omgivning är ganska smala när dom är unga, men kommer till en ålder då dom måste börja tänka på vad dom stoppar i sig för att inte gå upp i vikt. 

    Jag är nästan 50 och har ännu inte kommit dit. Kan äta vad som helst och håller mig BMI runt 19.

    Inte för att det spelar stor roll, men är jag smal för att jag äter bra eller bara för att jag har det i generna? Jag tror väl själv att jag äter rätt kass. Inte extremt onyttigt, men ändå mer skräp än dom flesta. 

    Frukost: Inget när jag jobbar. ca 2 mackor när jag är ledig.

    Lunch: Normal mat från lunchrestaurangen eller matlåda, typ Linnas matkasse stil. Kanske en gång i månaden falafel med pommes. Om jag är hemma typ havregrynsgröt. 

    Mellanmål: En snickers eller liknande om jag är på jobbet. Hemma ett par marmeladmackor och mörk choklad, minst 80% och nån kaka. 

    Middag: Vanlig mat, liknande linas matkasse. Föredrar grönsaker framför vitt ris och pasta. Ibland nåt barnen vill ha, som korv och makaroner. 

    Kvällsfika: Kanske 2 semlor eller en stor bit hemmalagad paj med vaniljsås. Eller 2 portioner chokladpudding. 

    Dricka: Vatten. ca 4 koppar kaffe med mjölk om dan. Nåt glas vin en gång i veckan. Akdrig söta drycker. 
    Äter aldrig vitt bröd. Alltid fullkorn. 


    Hade jag ätit det du äter hade jag svällt som en ballong!
    Semlor eller paj till kvällsfika? Marmeladmackor och/snickers till mellanmål? Jisses! 

    Ledsen men om det år så du äter varje dag så är det inte en bra kosthållning även om du är smal.
  • Anonym (Mullig)

    kroppen fungerar olika helt enkelt. Var glad att du inte påverkas av din dåliga kost. Men du behöver kanske göra en hälsokontroll då din kost låter väldigt osund för din kropp och organ. 


    hade jag ätit som dig hade jag garanterat ökat 10kg på bara 2 månader. Jag äter normalt och tidvis väldigt sunt men ligger ändå på 10kg övervikt som inte vill försvinna vad jag än gör. Men jag är extremt hormonkänslig.

  • Anonym (52 år)
    Anonym (Mullig) skrev 2024-03-19 09:55:24 följande:

    kroppen fungerar olika helt enkelt. Var glad att du inte påverkas av din dåliga kost. Men du behöver kanske göra en hälsokontroll då din kost låter väldigt osund för din kropp och organ. 


    hade jag ätit som dig hade jag garanterat ökat 10kg på bara 2 månader. Jag äter normalt och tidvis väldigt sunt men ligger ändå på 10kg övervikt som inte vill försvinna vad jag än gör. Men jag är extremt hormonkänslig.


    Alla går inte upp i vikt oavsett vad de stoppar i sig. Jag åt ännu värre än TS och kunde inte gå upp ändå. TS verkar åtminstone vara bra med att hålla måltider, vilket jag inte gjorde då jag ständigt åt på något. Att kosten inte är bra för kroppen håller jag med om. Den gör ingen skillnad på näringsriktighet vare sig man är smal eller tjock. 

    Jag kan bli irriterad på folk som per automatik antar att tjocka alltid äter onyttigt, för jag känner flera som är stora men han avsevärt bättre kosthållning än jag någonsin haft. Min syster kan knappt se på mat utan att lägga på sig. Jag har aldrig i mitt liv bantat ( innan klimakteriet) tvärtom stoppat i mig så mycket skräp bara för att försöka gå upp i vikt. 

    Ts kanske har en väldigt bra ämnesomsättning, eller så har hon ett dåligt upptag av sin mat. Oavsett vilket, är maten skadlig för kroppen vare sig man är smal eller ej.
  • Anonym (Fel mat = inte bra)

    Ja, oavsett om man är tjock eller smal så är fet och/eller söt mat inte bra för organen! 

    Även smala personer (till och med anorektiker) kan ha små fettproppar i venerna, låga värden på njurar och levern, högt blodtryck och förstörda kapillärer om.de äter fel! Bara för att det inte syns utanpå så är inte allt bra! 

    Jag äter ungefär som TS, bortsett från kvällsfika. Jag dricker inte kaffe, men dricker söta drycker ibland. Jag är smal. Jag har dåligt blodtryck (dels är det ärftligt i släkten, dels älskar jag lakrits!) Jag fick dåligt blodtryck i 20-årsåldern och levde med det i nästan 10 år! Jag hade spänningshuvudvärk, först några gånger i månaden, sedan några gånger i veckan. Desutom blev den mer och mer smärtsam, men det var inte migrän. 

    Jag försökte förstå vad huvudvärken kom ifrån (visste inte om högt blodtryck i släkten). Jag kollade synen, jag kollade tänderna, jag köpte terminalglasögon, jag pratade med vårdcentralen. Efter att jag fick blodtryckssänkamde medicin försvann huvudvärken som magi, det var underbart! Jag kände mig så fri!

  • Anonym (Fel mat = inte bra)

    Jag vill också tillägga att för att gå upp när man är smal så ska man inte äta fet mat! Då blir man bara tanig och seg utanpå, med förstörda organ inuti! Man ska äta större portioner eller mer näringsrik mat om man inte klarar av att äta stötte portioner. Dessutom ska man träna! Alltså inte motionera, utan bygga upp muskler! 

Svar på tråden Varför är jag smal?