• Anonym (smal)

Varför är jag smal?

Dom flesta i min släkt och omgivning är ganska smala när dom är unga, men kommer till en ålder då dom måste börja tänka på vad dom stoppar i sig för att inte gå upp i vikt. 

Jag är nästan 50 och har ännu inte kommit dit. Kan äta vad som helst och håller mig BMI runt 19.

Inte för att det spelar stor roll, men är jag smal för att jag äter bra eller bara för att jag har det i generna? Jag tror väl själv att jag äter rätt kass. Inte extremt onyttigt, men ändå mer skräp än dom flesta. 

Frukost: Inget när jag jobbar. ca 2 mackor när jag är ledig.

Lunch: Normal mat från lunchrestaurangen eller matlåda, typ Linnas matkasse stil. Kanske en gång i månaden falafel med pommes. Om jag är hemma typ havregrynsgröt. 

Mellanmål: En snickers eller liknande om jag är på jobbet. Hemma ett par marmeladmackor och mörk choklad, minst 80% och nån kaka. 

Middag: Vanlig mat, liknande linas matkasse. Föredrar grönsaker framför vitt ris och pasta. Ibland nåt barnen vill ha, som korv och makaroner. 

Kvällsfika: Kanske 2 semlor eller en stor bit hemmalagad paj med vaniljsås. Eller 2 portioner chokladpudding. 

Dricka: Vatten. ca 4 koppar kaffe med mjölk om dan. Nåt glas vin en gång i veckan. Akdrig söta drycker. 
    Äter aldrig vitt bröd. Alltid fullkorn. 

• Svar på tråden Varför är jag smal?
  • Anonym (Fel mat = inte bra)

Kolhydrater är nyttigare än efterrätter och godis/snacks. 

• Anonym (smal)
    Anonym (Fel mat = inte bra) skrev 2024-03-20 07:21:54 följande:

Kolhydrater är nyttigare än efterrätter och godis/snacks. 

vas innehåller efterrätter och godis  då om inte kolkydratwr (och fett) 
  • Anonym (smal)
    Anonym (Fel mat = inte bra) skrev 2024-03-20 07:20:56 följande:
    Nja? Snabba kolhydrater omvandlas först till socker (energiförlust i detta steg) sedan, all energi som inte används omvandlas till fett för att lagras (energiförlust igen). När du äter snabba kolhydrater tappar du alltså lite av energin i två steg.

Paj och bakelser innehåller mycket mer fett äänrus, ppastaoch bröd och fetter kan inte omvandlas, det lagras direkt som det är i kroppen.

Dessutom är kolhydrater utmärkt om man ska träna (ren energi) fett är överskottsenergi och kroppen bryter ner muskler innan den tar av fettet när den behöver mer energi än vad den får in (dumma evolution!). 
    Ok jag har läst på andra ställen att fett är bättre än snabba kolhydrater. Det är till och med så att jag ger mitt smalaste barn en extra klick smör på maten. 

Efterrätter innehållet kolhydrater, ja, men också fett, som du skrev, och dessutom rent, tillsatt socker (det behöver inte omvandlas till socker som kolhydraterna).

Att ge smala barn en klick smör eller grädde är en gammal seglivad myt. Var läste du det? Det är bara extremt undernärda som behöver sådant. Är barnet "bara" smal, så låt det vara, det är inte dåligt att vara smal, det är dåligt att vara underviktig.

Smör är i alla fall bättre än grädde, det innehåller lite(!) omega 3 i alla fall. Är det bara lite smör är det ingen fara i alla fall. Men får inte barnet i sig smör ändå i form av smörgås och stekt mat? Då behövs det inte! Smör innehåller, precis som grädde, mättat fett = dåligt fett också. Olja är bättre än smör. 

Genom förändrade levnadsvanor kan en större del av all kranskärlssjukdom och stroke förebyggas.

• Anonym (smal)
    Anonym (Fel mat = inte bra) skrev 2024-03-20 08:08:25 följande:

Efterrätter innehållet kolhydrater, ja, men också fett, som du skrev, och dessutom rent, tillsatt socker (det behöver inte omvandlas till socker som kolhydraterna).

Att ge smala barn en klick smör eller grädde är en gammal seglivad myt. Var läste du det? Det är bara extremt undernärda som behöver sådant. Är barnet "bara" smal, så låt det vara, det är inte dåligt att vara smal, det är dåligt att vara underviktig.

Smör är i alla fall bättre än grädde, det innehåller lite(!) omega 3 i alla fall. Är det bara lite smör är det ingen fara i alla fall. Men får inte barnet i sig smör ändå i form av smörgås och stekt mat? Då behövs det inte! Smör innehåller, precis som grädde, mättat fett = dåligt fett också. Olja är bättre än smör. 

Genom förändrade levnadsvanor kan en större del av all kranskärlssjukdom och stroke förebyggas.

Har fått informationen från BVC. 
  • Agda90
    Anonym (smal) skrev 2024-03-20 00:49:21 följande:
    Oj, kanske borde ändra kost. Idag blev det sallad till lunch. Det älskar jag så inga problem. Och så tog jag en kexchoklad innan jag stack till träningen. Plockar hellre bort snabba kolhydrater (ris, pasta, bröd) från maten än tar bort mina pajer och bakelser på kvällarna. Det borde väl vara ok?
    Eh, nej. Vare sig kexchokladet eller dina pajer och bakelser är bra.
    Om du tar bort snabba kolhydrater så varför äter du kexchoklad? Socker och vete är snabba kolhydrater. Likaså pajerna och bakelserna. Du lurar dig själv.
  • Agda90
    Anonym (smal) skrev 2024-03-20 07:51:36 följande:
    Ok jag har läst på andra ställen att fett är bättre än snabba kolhydrater. Det är till och med så att jag ger mitt smalaste barn en extra klick smör på maten. 
    Det är det. 

Hela processen med vad man stoppar i munnen och hur det funkar i kroppen är inte bara kalorier in och ut. Vi har en hel del hormoner som också påverkar. 
    Äter man kolhydrater så ökar blodsockret och då ökar insulinproduktionen. Har vi överkonsumerat kolhydrater mot var kroppen mäktar med då kan inte insluinet arbeta som det ska och kolhydraterna om vandlas till fett. (Extremt förenklat, orkar inte gå in i hela processen och hur det fungerar.)

Ät en choklad boll och du kan nog utan problem äta mer. Ät motsvarande mängd fett i chokladbollen och kroppen sätter stopp för det går inte att överäta. 

Men för att lära sig hur hela den biten fungerar får man ha ett intresse och leta information
  • Agda90
    Anonym (Fel mat = inte bra) skrev 2024-03-20 08:08:25 följande:

Smör är i alla fall bättre än grädde, det innehåller lite(!) omega 3 i alla fall. Är det bara lite smör är det ingen fara i alla fall. Men får inte barnet i sig smör ändå i form av smörgås och stekt mat? Då behövs det inte. Smör innehåller, precis som grädde, mättat fett = dåligt fett också. Olja är bättre än smör. 

NEJ!! NEJ NEJ NEJ! 
    Du har så in i bombens fel!
    Mättat fett är INTE farligt för oss. Däremot innehåller växtbasert fett mycket omega 6 så vi får fel balans mellan omega 3 och omega 6 vilket skapar inflammationer i kroppen!

Livsmedelsverket klänger kvar vid den förlegade synen på att mättat fett är farligt men de kan inte bevisa det. Det finns forskare som har begärt ut handlingar från Livsmedelsverket i den frågan och Livsmedelsverket spottar gärna ur sig en massa studier men i dessa finns det inga bevis på att mättat fett är farligt!

Att mättat fett skulle vara farligt är baserat på Ancel Keys 7 country studies vilket är en bluff för studien omfattade 22 länder och inte 7. Keys menade att studien omffatde 7 länder och att i dessa var resultatet att mättat fett var farligt. Men tog man med ALLA länder där han hade forskat så fanns INTE samma samband. Men den studien använde man sedan som basen för att skrämma skiten ur folk

2014 kröp TIME till korset och erkände bluffen med faran av mättat fett.
    time.com/magazine/us/2863200/june-23rd-2014-vol-183-no-24-u-s/
    Agda90 skrev 2024-03-20 08:53:26 följande:
    NEJ!! NEJ NEJ NEJ! 
    Du har så in i bombens fel!
    Mättat fett är INTE farligt för oss. Däremot innehåller växtbasert fett mycket omega 6 så vi får fel balans mellan omega 3 och omega 6 vilket skapar inflammationer i kroppen!

Livsmedelsverket klänger kvar vid den förlegade synen på att mättat fett är farligt men de kan inte bevisa det. Det finns forskare som har begärt ut handlingar från Livsmedelsverket i den frågan och Livsmedelsverket spottar gärna ur sig en massa studier men i dessa finns det inga bevis på att mättat fett är farligt!

Att mättat fett skulle vara farligt är baserat på Ancel Keys 7 country studies vilket är en bluff för studien omfattade 22 länder och inte 7. Keys menade att studien omffatde 7 länder och att i dessa var resultatet att mättat fett var farligt. Men tog man med ALLA länder där han hade forskat så fanns INTE samma samband. Men den studien använde man sedan som basen för att skrämma skiten ur folk

2014 kröp TIME till korset och erkände bluffen med faran av mättat fett.
    time.com/magazine/us/2863200/june-23rd-2014-vol-183-no-24-u-s/
    Ok, kroppen behöver ju så klart alltid en del fett, men idag får vi oss för mycket fett så lätt.

Men om mättat fett ger en obalans mellan omega 3 och omega 6 så är väl inte det bra? 

Ok, hittade en artikel nu att smör verkar vara bättre än olja. Så sade inte forskningen förr! Det står till och med att vården använder en del liknande fettsyror som återfinns i smör för patienter med näringssvårigheter. 

www.diabetesportalen.lu.se/artikel/smor-ger-lagre-blodfetter-olivolja 
  • Anonym (Vega)
    Anonym (smal) skrev 2024-03-18 23:09:49 följande:
    Varför är jag smal?

Dom flesta i min släkt och omgivning är ganska smala när dom är unga, men kommer till en ålder då dom måste börja tänka på vad dom stoppar i sig för att inte gå upp i vikt. 

Jag är nästan 50 och har ännu inte kommit dit. Kan äta vad som helst och håller mig BMI runt 19.

Inte för att det spelar stor roll, men är jag smal för att jag äter bra eller bara för att jag har det i generna? Jag tror väl själv att jag äter rätt kass. Inte extremt onyttigt, men ändå mer skräp än dom flesta. 

Frukost: Inget när jag jobbar. ca 2 mackor när jag är ledig.

Lunch: Normal mat från lunchrestaurangen eller matlåda, typ Linnas matkasse stil. Kanske en gång i månaden falafel med pommes. Om jag är hemma typ havregrynsgröt. 

Mellanmål: En snickers eller liknande om jag är på jobbet. Hemma ett par marmeladmackor och mörk choklad, minst 80% och nån kaka. 

Middag: Vanlig mat, liknande linas matkasse. Föredrar grönsaker framför vitt ris och pasta. Ibland nåt barnen vill ha, som korv och makaroner. 

Kvällsfika: Kanske 2 semlor eller en stor bit hemmalagad paj med vaniljsås. Eller 2 portioner chokladpudding. 

Dricka: Vatten. ca 4 koppar kaffe med mjölk om dan. Nåt glas vin en gång i veckan. Akdrig söta drycker. 
    Äter aldrig vitt bröd. Alltid fullkorn. 

Det handlar inte om att äta bra, utan att äta lagom mycket för sin längd.

Du äter uppenbarligen inga stora portioner, ägnar dig åt periodisk fasta när du hoppar över frukosten. 

Själv hade jag en tumör som förbrände en massa energi och höll mig smal utan att jag ens visste om det. Man vet inte allt som pågår i ens kropp. 
Svar på tråden Varför är jag smal?