• cosinus

Är man tjock om man väger 70 kg ?

Anonym (Rob) skrev 2024-03-20 16:14:15 följande:
    Det finns icebugs och pannlampor.
    Jag tycker helt ärligt det är svårt att få nåt vidare driv när det är halkigt och kallt ute även med dubbar. På vintern brukar jag variera men ha utepassen mest för att få distans och mängd och så springer jag 1-2 pass i veckan med intervaller på löpband. 

Kombinationen snö och kallt gör att man blir klumpig med mycket kläder också, då tycker jag det är skönare att bara ha som mål att tuffa runt och så kan man leka med mer fart en annan dag på löpbandet. Men smaken är ju som baken.
  • cosinus

Jag är 166 cm och jag hade definitivt varit överviktig vid 70 kg.

Väger just nu 59 och då har jag på inget sätt mager. Både muskulös och lite reserver.

Jag är en person som har lätt att lägga fett på magen så jag ska inte väga mer än så här. Är jag otränad ska jag helst väga typ 3 kg mindre. Då trivs min kropp bäst.

Fött fyra barn och då varit uppe i 66-68 kg och då känns det för mig helt orimligt att jag skulle få väga så mycket enligt BMI och fortfarande vara normalviktig. Jag upplever BMI-skalen som otroligt generös för min kroppstyp. 

• cosinus
    Anonym (Mannen) skrev 2024-03-22 10:50:48 följande:

Faktum är att andelen överviktiga och feta skolbarn har ökat kraftigt sedan 90-talet. Det är inte hälsosamt. Man kan inte skylla på hormoner när problemet är ens föräldrar och vad man stoppar i munnen (som ett resultat av ens dåliga föräldrar).

Visst får man ett annat BMI av gymträning. Jag gillar personligen mer de som tränar på gym och har BMI kring 25 men ändå inte så mycket kroppsfett. Dock verkar undersökningarna visa att män föredrar smalare kvinnor än så.

www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/mat-fysisk-aktivitet-overvikt-och-fetma/overvikt-och-fetma/statistik-om-overvikt-och-fetma/overvikt-och-fetma-hos-barn-11-15-ar/

Det är klart att de finns otroligt muskulösa kvinnor där bmi kan puttas upp mot och över 25 p g a muskler men det måste ändå vara relativt ovanligt för den breda massan.

Jag kör rätt hård styrketräning, oftast 4 ggr i veckan och baserat på hur min kropp är helt otränad (har provat det också förr om åren) och nu skulle jag säga att muskelmassan är typ 2-3 kg. Är jag supersmal otränad väger jag 54-55. Är jag supersmal vältränad är det typ 57. Har jag lite mer hull så är väl 57 resp 59-60 ungefär vad jag brukar väga.

Så är man inte väldigt seriös på gymet som tjej så råkar man ju liksom inte lägga på sig den muskelmassan på ett gym att det är det som gör några gigantiska utslag på vikten.
Svar på tråden Är man tjock om man väger 70 kg ?