• Anonym (Jenna)

Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring

Mamma vill att jag börjar betala för mig hemma. Hon har inte sagt någon summa än utan hon sa att hon ska titta på det i helgen men det är ju elen, maten, bolånet, Internet, försäkringar och så vidare, sa hon.

Förutom det ovan så betalar jag allt mitt eget själv. Kläder, mobil, hygien, mat om jag är ensam hemma eller ensam med små halvsyskon osv. 

Jag får studiebidraget plus lite andra pengar, totalt 4-5000 I månaden. 

Ni föräldrar till tonåringar, vad betalar de hemma? 

• Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring
  • EpicF
    Tow2Mater skrev 2024-03-21 19:34:46 följande:
    50 %. Pappan ska stå for de andra 50%. Genom barnpensionen.
    Folk verkar ha svårt att förstå det. 
  • Hermis123
    Tow2Mater skrev 2024-03-21 19:34:46 följande:
    50 %. Pappan ska stå for de andra 50%. Genom barnpensionen.
    pappas 50% går till ts personliga kostnader som mat, hygien, telefon osv osv, så den är förbrukad!!
  • Tow2Mater
    Hermis123 skrev 2024-03-21 19:42:35 följande:
    pappas 50% går till ts personliga kostnader som mat, hygien, telefon osv osv, så den är förbrukad!!
    Då kanske man ska betala boendet forst, innan man spenderar flera hundra i månden på tvålar och shampo? Prioriteringar. Kan ju vara mamma vill lära sitt barn detta?
  • Hermis123
    Tow2Mater skrev 2024-03-21 19:44:31 följande:
    Då kanske man ska betala boendet forst, innan man spenderar flera hundra i månden på tvålar och shampo? Prioriteringar. Kan ju vara mamma vill lära sitt barn detta?
    Nej, eftersom den summan faktiskt är i proportion med vad som ska vara personliga kostnader!  Barnpensionen ligger på 1800 och studiebidraget på 1000 Om jag inte har fel! så nej det ska inte gå till boet, mammas ansvar!
  • EpicF
    Hermis123 skrev 2024-03-21 19:48:16 följande:
    Nej, eftersom den summan faktiskt är i proportion med vad som ska vara personliga kostnader!  Barnpensionen ligger på 1800 och studiebidraget på 1000 Om jag inte har fel! så nej det ska inte gå till boet, mammas ansvar!
    Både barnpension och studiebidraget är bidrag för barnets försörjning. Boende ingår i försörjningen. 

Barnpension kommer för att ts pappa tyvärr gått bort och ska täcka pappans 50% av försörjningen. Vilket innefattar 50% av ts bostadskostnad, som i realiteten är en femtedel. 

Med boendekostnad så ingår inte bara lån och ränta, utan driftskostnader i form av el/uppvärmning, internet, försäkring, soppavgifter, underhåll av huset och annat som ingår i att äga/bo i ett hus. 

Så nej, boendekostnadaden är inte i propitiation med vad som ska vara personliga kostnader. Det två helt olika kostnader som på inget sätt har med varandra att göra. 

Säg ts mamma får barnpensionen av ts och då ska står för de kostnader som ingår i en försörjningen och ts får studiebidraget och betalar sitt eget smink, nöjen, endel kläder etc. Allt sådant som inte är ett måste i försörjningen. 

Ts mamma har då lön, barnbidrag, flerbarnstillägg och barnpension (för ts). Om hon då betalar boendekostnaderna med med barnbidraget, flerbarnstillägg och barnpensionen, för att de kommer samtidit som kostnaderna för boendet ska betalas är strunt samma eftersom hon så använder sin lön till att betala övriga kostnader, sina egna kostnader och barnens kosta der inkl ts kostnader. De andra barnens kostnader delar hon förhoppningsvis med deras pappa. 

Vilka pengar som går till exakt vilka kostnader är irrelevant då alla pengar är för att bekosta familjen AB, där ingår också ts.
  • Miami

Kan ej citera, men Tow2Mater:

Sedan när ska minderåriga barn betala för sitt boende själva? Behöver dina barn betala för elräkning, sophämtning (och verktyg som någon skrev?!)? 

Det verkar som att vissa här tror att ts är skyldig att ta över alla pappans kostnader när han gick bort! Det är klart hon inte ska. Det är såklart synd och otur för alla att pappan gått bort, men knappast hans barns fel. Dottern ska få leva som vilken tonåring som helst. Dessutom har mamman uppenbarligen en ny man. Herregud... 

• Tow2Mater
    Miami skrev 2024-03-21 20:01:11 följande:

Kan ej citera, men Tow2Mater:

Sedan när ska minderåriga barn betala för sitt boende själva? Behöver dina barn betala för elräkning, sophämtning (och verktyg som någon skrev?!)? 

Det verkar som att vissa här tror att ts är skyldig att ta över alla pappans kostnader när han gick bort! Det är klart hon inte ska. Det är såklart synd och otur för alla att pappan gått bort, men knappast hans barns fel. Dottern ska få leva som vilken tonåring som helst. Dessutom har mamman uppenbarligen en ny man. Herregud... 

Googla barnpension om du inte vet vad det är.
  • Hermis123

Kom ihåg att du betalar alla dina personliga kostnader som mat, telefon hygien, kläder osv så du behöver inte betala mer om du inte vill! Du behöver inte lyssna på vuxna troll! 👹 

• EpicF

Miami: Ingen har påstått att barn ska betala boende etc själva. Det ingår i försörjningsansvaret. 

Nej, ingen har påstått att ts ska ta över alla pappans kostnader. Barnpensionen täcker pappans del av kostnaderna.  

Barnpension är ett bidrag man får istället för att motta underhållsstöd/underhållsbidrag, som mam gör om barnets förälder fortfarande är i livet med inte har sitt barn boende hos sig (enkelt förklarat). 

Barnpension är inte till för att ts ska få en "guldkant på livet" eller ett "plåster på såret". 

Att mamman har en ny man är totalt irrelevant. Det hon även innan pappan gick bort. Kanske även pappan hade en ny kvinna innan. Men som sagt det är irrelevant. 

Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring