• EpicF

Hur gör vi nu?

För att undgå situationen så skulle du själv ha ringt föräldrarna innan ni lämnade skolan. Du har också det ansvaret som förälder. 

• EpicF

Anonym (..): Vad jag skulle ha gjort i den situationen är totalt irrelevant. 

Men för att ts ska slippa hamna i samma situation, oavsett utgång, så bör hon ringa föräldrarna för att avklara innan de åker hem. 

• EpicF

Ts har ett ansvar som förälder att dubbelkolla art barnet faktiskt får bli med hem. 

• EpicF
    Hermis123 skrev 2024-03-20 20:11:20 följande:
    Ja hon kan ringa socialjouren! Det är att ta ansvar. 
    Ok, då Socialjouren vet vilka barn som får följa med vilka hem? Det var intressant. 

Ts ansvar ligger i att hon dubbelkolla att det är ok för "Annas" föräldrar att "Anna" blir med ts och hennes barn hem. Och också för att komma överens om när "Anna" ska hämtas och om hon ex ska äta middag där. 

Men enligt så ska Socialjouren veta om det är ok för "Annas" föräldrar att "Anna" följer med ta hem. Lite märkligt antagande. 
  • EpicF
    Hermis123 skrev 2024-03-20 23:45:06 följande:

Nej!  Men om föräldrarna till barnet
    vägrar samarbeta och kräver att ts ska åka och lämna barnet trots att hon är tydlig med att hon inte kan, så har hon inget. Hon kan inte låta barnet sova över för föräldrarna kräver att barnet ska hem, samtidigt vägrar föräldrarna åka och hämta barnet. alltså ringa socjouren och säga att barnet är överlämnad och föräldrar vägrar hämta. då hämtar dom barnet sen vilka konsekvenser det blir för barnets föräldrar, dom får skylla sig själva. 

TS har faktiskt inte ansvar att lämna ett barn som bara dök upp i hennes hem! Ts tog aldrig hem ett barn, barnen gick hem själva! Om ens barn inte kan gå själv hem utan att springa till sina Kompisar utan att fråga då ska man inte låta sitt barn att gå hem själv.  

Läs innan du svarar, så kanske du kan svara på det som faktisk står och inte en massa annat som inte står. Och ta och kamma dig!
  • EpicF
    Hermis123 skrev 2024-03-21 00:08:03 följande:
    Men vi verkar inte ha samma syn på saker både i den och i andra trådar! Jag anser att föräldrar till ett barn har ALLTID, du verkar tycka att föräldrar har noll ansvar och att alla andra ska ta barnen själva eller t.o.m. andra barns föräldrar men inte självaste föräldrarna!  Jag hoppas att inte fler är som dig, tycker synd om alla barn som ska växa upp med föräldrar som har samma syn som dig!
    Ja, du svarade. Men inte på inlägger jag skrev. 

Nolla ansvar? Var läser du det? 

Du har inte ens läst inlägget du svarade på, vilket är en bra idé att göra först. 

Du får göra om och göra rätt. 
  • EpicF

Hermis123: Så varför svarar du på mitt inlägg? Ett inlägg du inte har läst. 

Det blir lite märkligt att svara "Goddag skaft" på ett inlägg man inte har läst. Och sedan hävda att man visst har läst det, trots att det är tydligt att man inte gjort. 

Så om du ska svara på mitt inlägg så får du faktisk ta och läsa mitt inlägg. Inte blanda in socialjouren eller vem som har ansvarer över barnen eftersom det inte omhandlar mitt inlägg. 

• EpicF
    Anonym (Hmm) skrev 2024-03-21 13:15:59 följande:
    Fast det är ju inte samma situation sett till detaljer annat än att ett barn följt med hem och föräldrarna är sura. Du tror inte detta händer flera personer i landet liksom...?
    Det är väldigt liknande scenario. 
  • EpicF
    Spucks skrev 2024-03-21 18:17:45 följande:
    Du får väl lyssna på dina egna råd. Börjar med att läsa TS inlägg och sedan svarar på var hon skrev att HON tog med barnet hem.
    Att hon tog med sig barnet hem? 

Nej, det har framkommit att hon inte gjorde det. 

Men i fortsättningen så bör ts avklara att kompisar får följa med hem före det sker, dvs på morgonen samma dag. 
  • EpicF
    Spucks skrev 2024-03-21 19:08:54 följande:
    Så du tycker att hon varenda morgon ska ringa alla sina barns kompisars föräldrar, frågar dem om kompisen får följe med hennes barn hem och de skulle komma på ideen i skolan, sedan ge barnet en lista med alla barn som teoretisk får och alla barn som teoretisk inte får följa med?
    Skrev jag det? Läs igen. 
  • EpicF
    Anonym (Hmm) skrev 2024-03-21 19:21:11 följande:
    Hur då menar du...? Hon pratar ju med sitt eget barn på morgonen om det är ok eller inte att ta hem kompisar. Vem eller vilka är det hon ska diskutera med på morgonen menar du, och hur?
    Det normala är att man diskuterar föräldrar sinsemellan hur man gör när barnen är på besök, vem hämtar/skjutsar tillbaka, ska barnet ha mat, eventuella allergier etc. Vilket borde ordna innan. 

Ts borde dessutom prata med sitt barn om att barnet ska ringa innan en kompis följer med hem så att ts kan höra med föräldrarna om det är ok, innan de kommer. Då slipper hon dåliga överraskningar. 

Vem som ska skjutsa hem barnet i ts situationen var jag aldrig diskutera, de får föräldrarna göra upp.

Personligen hade jag hämtar mitt barn och även erbjudit att lämna kompis till sig. Men det är jag och inget alla måste görs
  • EpicF
    Anonym (Hmm) skrev 2024-03-21 19:30:56 följande:
    Jo men du skrev att man ska diskutera saker redan på morgonen, och jag ser inte hur man logiskt sett skulle kunna göra det.

Sedan tycker jag det är en bra idé att ha telefonkontakt om man tar hem någon så man vet att det är ok, men tydligen tänker inte alla så.
    Det kan logiskt genomföras med att man möts vid lämning på skolan. Eller hämtning för den delen (planera för framtiden). 
  • EpicF

Spucks: Jag pratar om en objuden gäst.

Ts bör planera kompisbesök i förväg så att denna situationen inte uppstår igen. Och det gör man lättast genom att prata med sina barns kompisara föräldrar. Ha en kommunikation med dessa. 

Situation som ts befann sig i igår, hade redan hänt och kan inte göras ogjord. Så att diskutera den mer är helt onödigt. 

• EpicF
    Spucks skrev 2024-03-21 20:39:45 följande:

Exakt, en objuden gäst. Så igen: hur ska TS göra för att säkerställa att en OBJUDEN(!) gäst får komma till dem? Och detta INNAN den objudna gästen kom?

Läste du inte vad jag skrev och har skrivit?

Tyckte precis att du skrev att du hade gjort det... 
  • EpicF
    Spucks skrev 2024-03-21 20:45:14 följande:

Varför svarar du inte på frågan hur TS ska göra konkret för att säkerställa att inget objuden barn kommer till henne som enligt föräldrarna inte får komma.
    Ge en steg för steg anvisning, tack!

Därför att ts redan har fått bra svar. 
  • EpicF
    Spucks skrev 2024-03-21 21:07:18 följande:
    Jag vill veta från DIG hur DU anser att TS ska göra för att uppfylla DINA krav. Klarar du inte av att helt enkelt berätta hur exakt hon ska göra enligt dig?
    Vilket jag redan har svarar på, ett svar du inre godtar. 

Jag har också svara på hur jag skulle göra med fråga att skjutsa hem en annans barn. 

Förövrigt så gör ts vad hon vill, i liket med att du gör som du vill, jag gör som jag vill, Hermis gör som h*n vill och alla andra gör som de vill. Man behöver inte göra som alla andra vill eller som alla andra gör. 
  • EpicF
    Spucks skrev 2024-03-21 21:46:18 följande:
    Nej, det har du inte gjort. Men jag noterar att du själv inte vet hur TS skulle göra för att göra det du kräver att hon gör.
    Då får du ta och läsa igen. Kanske även hoppa på alla andra som inte håller med dig. 
  • EpicF
    Spucks skrev 2024-03-21 21:46:18 följande:
    Nej, det har du inte gjort. Men jag noterar att du själv inte vet hur TS skulle göra för att göra det du kräver att hon gör.
    Då får du ta och läsa igen. Kanske även hoppa på alla andra som inte håller med dig.
Svar på tråden Hur gör vi nu?