• Anonym (Tju)

Kräver ersättning för pant

En granne hade lämnat några säckar med pant i porten. Jag tog dem, visste inte vems de var och trodde de lämnats med flit. Det var värt några hundra.

Någon såg mig och nu har grannen informerats och hon kräver att jag ger henne pengarna och säger att jag snott från henne. Hotar att polisanmäla, men jag tvivlar på att polisen kommer bry sig.

Vad tycker ni? Får hon skylla sig själv eller inte? Varför lämnar man det sådär?

• Svar på tråden Kräver ersättning för pant
  • Anonym (J)
    Anonym (Tju) skrev 2024-03-21 13:27:41 följande:
    Kräver ersättning för pant

En granne hade lämnat några säckar med pant i porten. Jag tog dem, visste inte vems de var och trodde de lämnats med flit. Det var värt några hundra.

Någon såg mig och nu har grannen informerats och hon kräver att jag ger henne pengarna och säger att jag snott från henne. Hotar att polisanmäla, men jag tvivlar på att polisen kommer bry sig.

Vad tycker ni? Får hon skylla sig själv eller inte? Varför lämnar man det sådär?

Du har snott dem
    Hon får skylla sig själv
    Överväg vad det skulle innebär om du vägrade ge henne pengarna
  • Anonym (Tju)
    Anonym (J) skrev 2024-03-21 13:29:19 följande:
    Du har snott dem
    Hon får skylla sig själv
    Överväg vad det skulle innebär om du vägrade ge henne pengarna
    Snott tycker jag inte, jag trodde de lämnats just för att någon skulle få ta dem. Så har jag gjort nån gång för att jag inte orkade släpa det till affären.
  • Anonym

Om du erbjuds att komma överens med henne istället för att bli polisanmäld så borde du ta chansen, 

• Anonym (Sisy)

Du ska givetvis ge henne pengar för panten, vad tror du själv?
    Sedan ska hon givetvis inte ställa saker i porten, men det är ju mycket möjligt att hon bara hämtade bilen eller väntade på skjuts och hade panten där tillfälligt. Hade den stått länge så är ju svaret att man ringer hyresvärden och berättar att det står saker i porten, så är det deras sak att ta hand om det.

• Anonym (Tju)
    Anonym skrev 2024-03-21 13:31:33 följande:

Om du erbjuds att komma överens med henne istället för att bli polisanmäld så borde du ta chansen, 

Som att polisen bryr sig om pant hon själv lämnat i porten.
  • Tukt

Klart hon ska ha pengarna, men också rimligt att du får betalt för det jobb du gjort åt henne.

• Anonym (J)
    Anonym (Tju) skrev 2024-03-21 13:31:04 följande:
    Snott tycker jag inte, jag trodde de lämnats just för att någon skulle få ta dem. Så har jag gjort nån gång för att jag inte orkade släpa det till affären.
    Nej, bara för att något står övergivet får man inte ta det. Oavsett vad du tror.

• Anonym (J)
    Anonym (Tju) skrev 2024-03-21 13:32:27 följande:
    Som att polisen bryr sig om pant hon själv lämnat i porten.
    Du får överväga riskerna kring det och annat om du inte ger henne pengarna
  • olof 45
    Tukt skrev 2024-03-21 13:39:43 följande:

Klart hon ska ha pengarna, men också rimligt att du får betalt för det jobb du gjort åt henne.

Fast hon bad inte om hjälp, så varför skulle hon vilja betala för det?

Själv tycker jag saken beror lite på hur länge säckarna stod där. Men jag skulle svara henne att om någon lägger säckar med pant i porten utan någon lapp så kan det (uppenbarligen) tolkas som att det är skräp/utslängt/fritt fram. Detta göra också vid själva pant stationerna, att lata människro ställer kassar där, och så får t.ex. tiggare göra jobbet och behålla pengarna.

Själv hade jag gett damen pengarna men behållit 50 spänn för arbetet. Vet iten om jag hade bemödat mig om att börja bråka om vad som är rätt fördelning.

Om du inte bryr dig om grannsämjan så kan du väl säga att om man inte håller sina saker under uppsikt, så kan missförstånd ske. Men att du itne minns hur mycket skrammel du fick för burkarna, samt att du ju gjorde själva arbetet, så du tycker itne hon har rätt att kräva pengar. Säg att om polisen tyckte att du hade kvar någon form av ägandeskap fast burkarna var övergivna, så får de gärna höra av sig till dig. Annars hoppas du att hon lärt sig att inte skräpa ner i gemensamma utrymmen.
  • EpicF

Du ska självklart ge tillbaka pengarna för panten och i fortsättningen låta bli att sno annans pant.

För ja, det var stöld och det kan du bli polisanmäld för. Om polisen lägger ner utredningen/inte bryr sig är strunt samma. Stöld är stöld. 

Men även grannen har gjort fel som enbart ställt panten där.

Svar på tråden Kräver ersättning för pant