• Anonym (Ledsen)

    Hjälpa person som har gjort dåliga val

    En nära familjemedlem har ett väldigt stort hjälpbehov och sitter i en dålig situation på flera sätt. Personen är äldre och sjuk och behöver hjälp med i princip allt i vardagen och får det av hemtjänsten, men vissa saker behöver anhörig eller god man göra. Personen vill inte ha god man utan förväntar sig att anhöriga hjälper till istället. Jag har hjälpt till i den mån jag kan, men är själv väldigt pressad både tidsmässigt och ekonomiskt. Har försökt att förklara situationen vilket brukar sluta i konflikt. Det uppstår diverse krissituationer av olika slag där jag förväntas ta ledigt från jobbet och släppa allt annat för att hjälpa. Vår relation blir bara sämre och sämre då min anhörig uppfattar mig som snål och ohjälpsam medan jag tycker att min anhöriga förväntningar är orimliga. Till saken hör att jag i grunden bär på en väldigt stor irritation eftersom jag tycker att hela situationen är självförvållad. De sjukdomar som personen har är livsstilssjukdomar som hade kunnat undvikas helt och hållet. Personen hade kunnat ha ett bra liv och skött sig helt själv om den hade gjort andra val. Jag har svårt att förhålla mig till detta och hela situationen. Någon som har varit med om liknande och har tips och råd? 

  • Svar på tråden Hjälpa person som har gjort dåliga val
  • Anonym (Samma)

    Ta smällen och säg nej.

    Du kommer aldrig kunna få förståelse att du inte ställer upp

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Samma) skrev 2024-03-25 07:17:10 följande:

    Ta smällen och säg nej.

    Du kommer aldrig kunna få förståelse att du inte ställer upp


    Vet inte om det är rätt heller. Ser hur andra ställer upp jättemycket för äldre anhöriga. Vet inte vad som är rätt och rimligt och var jag ska dra gränsen. 
  • Anonym (Ann)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-03-25 07:54:52 följande:
    Vet inte om det är rätt heller. Ser hur andra ställer upp jättemycket för äldre anhöriga. Vet inte vad som är rätt och rimligt och var jag ska dra gränsen. 
    Säg att du inte orkar och inte kan ta ledigt från arbetet. Leta fram telefonnumret till kommunen så hen kan ringa och begära god man samt be hen utöka hemtjänst om det behövs. Då lämnar du inte hen i sticket, utan hen får själv ta ansvar.
Svar på tråden Hjälpa person som har gjort dåliga val