• Jemp

Min sambo hatar vår son

Jag tänker att du omedelbart tar över föräldraledigheten, hon pratar med BVC om ditt mående och förhoppningsvis blir sjukskriven. 

• Jemp
    Anonym (Juli) skrev 2024-03-25 09:24:54 följande:

Håller med övriga. Be om och ta emot all hjälp du kan få. 
    Är det bara det yngre barnet hon skriker åt? Är det tryggt att lämna det äldre med henne? Det äldre har ju hört henne skrika åt småsyskonet, menar jag. 

Ni har redan gjort det som jag först kom att tänka på. Lämna inte barnen ensamma med henne. Och egentligen borde nog inte hon vara ensam heller. Finns det vänner och familj i närheten? Hon kanske borde bo lite hos sina föräldrar och du och barnen hemma? Men att barnen ändå träffar henne ofta, gärna varje dag. 

Är hon föräldraledig? I så fall behöver hon bli sjukskriven så att du kan vara föräldraledig. Psykolog kan inte sjukskriva, vad jag vet, så hon behöver boka tid på hälsocentralen. I nödsituation åk till psykakuten eller ring 112. 

Vill bara påpeka att ts kan vara föräldraledig även om hon inte blir sjukskriven, såhär i akuta skedet. 

Dels har ni rätt att vara lediga utan att ta ut dagar, plus att det går att ta dubbeldagar Eller några dagar var.

(Är det förlossningsdepression är det rimligt med sjukskrivning, annars finns ju också alternativet att hon börjar jobba. )

Svar på tråden Min sambo hatar vår son