• Tom Araya

”Influenser” som lämnar sina barn på förskolan

RahRah skrev 2024-03-26 10:28:56 följande:
    ?Influenser? som lämnar sina barn på förskolan

Hej 
    vad tänker kring föräldrar som lämnar sina barn på förskolan på heltid när dem är influenser på sociala medier? 
    oftast jobbar dem jo inte på ?heltid? under tiden dem är hemma. 
    dem lägger ut videos på när dem gör annat under dagen som exempelvis tränar, lagar mat, är ute med sina vänner eller annat. 

men det märkliga är att vi föräldrar som jobbar på en arbetsplats får inte ens köpa ett packet mjölk på vägen från jobbet?! 

tycker inte ni att det är lite konstigt? 

Enligt min mening så är det inte ett arbete att vara influenser. Det är ett sätt att tjäna pengar på att göra det man annars hade gjort på sin fritid.
    Jag är därför tveksam till om influenser borde ha tillgång till sådan offentlig service som är till för arbetande föräldrar.
  • Tom Araya
    Anonym (maten) skrev 2024-03-26 12:01:29 följande:
    Finns en hel massa jobb som inte är särskilt viktiga, men som ändå någon kan tjäna pengar på att utföra. Tycker du detsamma om idrottare? Hur viktigt är det egentligen med fotboll, och skidskytte? Det kan man väl göra på sin fritid? Eller musiker, är det ett arbete, er en fritdsgrej va?

Om man tjänar pengar och betalar skatt så har man rätt att ta del av offentlig service.
    Huruvida sysselsättningen är viktig eller inte avgör inte om det är ett arbete eller ej.

Musiker och idrottare är gränsfall, men för att kunna leva på det så krävs mycket mer arbete runtomkring än det man hade gjort för sitt eget nöjes skull på sin fritid. Att skriva låtar, arrangera en spelning, spela in en skiva, eller träna på sin idrott eller instrument exempelvis.

Det är varken föräldraskap eller skattebetalande som ger rätt till all skattefinansierad service och tjänster, utan kombinationen av medborgarskap och behov.
  • Tom Araya
    Anonym (-) skrev 2024-03-26 12:28:40 följande:
    Man kanske behöver en inkomst?
    Varför skaffar man barn om man anser att det är viktigare att jobba på Ica än att ta hand om sina barn? 

Det är ett jobb om det är vad man tjänar sina pengar på. 
    Nej, det är inte ett jobb enbart av den anledningen att man tjänar pengar på det.

Man kan tjäna pengar på
    kapitalräntor
    patent och royalties
    att vara pensionär eller sjukskriven
    att sitta i en styrelse
    att hyra ut något
    att äga bolag och värdepapper
    att sälja sina gamla saker på loppis eller att låta en mäklare sälja ens bostad
  • Tom Araya
    Anonym (maten) skrev 2024-03-26 13:23:34 följande:
    Om man jobbar och betalar skatt så har man rätt att nyttja offentlig service. Hur är det inte ett jobb att sitta i en styrelse eller äga bolag? 
    Som jag sa tidigare, det är inte att man jobbar, är förälder eller betalar skatt som ger den rätten, utan det är medborgarskap och behov. Det är medborgare med behovet som ska få exempelvis barnomsorg, bostadsbidrag, sjukvård e.t.c, inte de som saknar behovet.

Nej, det är inte per automatik ett jobb att äga bolag eller sitta i styrelser för bolag och föreningar. Att bara dyka upp på ett fåtal möten per år motsvarar inte kraven för att det ska betecknas som arbete. Många styrelseuppdrag är inte ens betalda.

arbete | SAOL | svenska.se

jobb | SAOL | svenska.se
  • Tom Araya
    Spucks skrev 2024-03-27 18:25:32 följande:
    Medborgarskap?
    Japp, med medborgarskap följer alla plikter och förmåner.
    Som icke medborgare får man i regel bara en del av dessa.
  • Tom Araya
    Spucks skrev 2024-03-27 19:52:33 följande:
    Jaha, förklara för mig på vilket sätt medborgarskap är kopplat till rätten till förskola i Sverige. Tack!
    Om du kan citera det inlägg där jag påstått det, så lovar jag att förklara.
  • Tom Araya
    Spucks skrev 2024-03-27 20:22:24 följande:

Tråden handlar om rätten till barnomsorg och du har nämnt två gånger att, bland annat, medborgarskap bestämmer rätten till skattefinansierad service. 

Du väljer att missförstå genom att inte ta in det jag skriver.... för det finns något mer än medborgarskap jag nämnde va!?
Svar på tråden ”Influenser” som lämnar sina barn på förskolan