• Anonym (Jensa)

    Kollega som kör drogad

    Jag har en kollega på mitt jobb som har ett missbruk..vi kör mycket bil i jobbet, vi träffar kunder och jobbar inom industri, bland annat vvs, värme- och kylsystem, svets, isolering etc. Ja, ni fattar. Ett jobb som kräver noggrannhet och fokus.
    Min kollega kör påverkad sin privatbil samt arbetsbilen, arbetar påverkar, träffar kunder påverkad.. Ja, det är riktigt illa. 
    Dessutom är han rätt ny på jobbet samt haft sitt körkort i ett år cirka..

    Vad borde jag göra i den här situationen? Kollegan är nämligen en rätt god vän.. 

  • Svar på tråden Kollega som kör drogad
  • Tom Araya
    Anonym (Jensa) skrev 2024-03-26 12:13:00 följande:
    Kollega som kör drogad

    Jag har en kollega på mitt jobb som har ett missbruk..vi kör mycket bil i jobbet, vi träffar kunder och jobbar inom industri, bland annat vvs, värme- och kylsystem, svets, isolering etc. Ja, ni fattar. Ett jobb som kräver noggrannhet och fokus.
    Min kollega kör påverkad sin privatbil samt arbetsbilen, arbetar påverkar, träffar kunder påverkad.. Ja, det är riktigt illa. 
    Dessutom är han rätt ny på jobbet samt haft sitt körkort i ett år cirka..

    Vad borde jag göra i den här situationen? Kollegan är nämligen en rätt god vän.. 


    Mest rätt som vän hade varit att tala om för vännen att skärpa till sig och söka hjälp för problemen.

    Men att ställa en vän mot väggen kan vara mycket obekvämt.

    Ännu mer obekvämt kan det vara att anmäla till polisen och/eller arbetsgivare, särskilt om man inte först har uppmanat vännen att söka hjälp.

    Men något borde du göra.
  • Anonym (M)

    Jag hade nog, nästa gång jag såg honom hög, sagt att jag inte kan låta honom köra i det skicket. Antingen sjukar han sig och tar en taxi hem och nyktrar till eller så ringer jag chefen. Jag skulle också göra det helt klart att jag skulle anmäla honom om han någonsin kommer till jobb påverkad igen.

  • EpicF

    Du anmäler. Både till polisen att han kör narkotikapåvirked och till din arbetsgivare. 

  • Anonym (Eh)

    Och vad säger chefen?? Det är den första du ska prata med! Och självklart vägra åka i samma bil som din kollega.

  • Postman
    Tom Araya skrev 2024-03-26 12:21:01 följande:
    Mest rätt som vän hade varit att tala om för vännen att skärpa till sig och söka hjälp för problemen.

    Men att ställa en vän mot väggen kan vara mycket obekvämt.

    Ännu mer obekvämt kan det vara att anmäla till polisen och/eller arbetsgivare, särskilt om man inte först har uppmanat vännen att söka hjälp.

    Men något borde du göra.
    Instämmer. Den ordningen hade jag gjort.
  • Anonym (Jensa)
    Tom Araya skrev 2024-03-26 12:21:01 följande:
    Mest rätt som vän hade varit att tala om för vännen att skärpa till sig och söka hjälp för problemen.

    Men att ställa en vän mot väggen kan vara mycket obekvämt.

    Ännu mer obekvämt kan det vara att anmäla till polisen och/eller arbetsgivare, särskilt om man inte först har uppmanat vännen att söka hjälp.

    Men något borde du göra.
    Jag har redan pratat med honom om det. Kanske borde nämnt det i början. Han vill inte sluta då han påstår att det inte påverkar honom negativt i arbetet.
  • Anonym (SL)

    Jag tror du vet att du behöver prata med din vän.
    Hans beteende utgör en fara för honom själv men även för andra.
    Konsekvenserna kan ju bli riktigt allvarliga om han exempelvis kör ihjäl någon men han riskerar ju även både sitt jobb och körkort med sitt beteende.

    Försök att stötta honom att söka hjälp för missbruket men var även tydlig med att du behöver agera om han vägrar.
    Det är det justa att göra

  • Tom Araya
    Anonym (Jensa) skrev 2024-03-26 12:46:01 följande:
    Jag har redan pratat med honom om det. Kanske borde nämnt det i början. Han vill inte sluta då han påstår att det inte påverkar honom negativt i arbetet.
    Det finns goda skäl till nolltolerans för all drogpåverkan i arbetet och i trafiken, så den saken är redan avgjord till hans nackdel.

    Det moraliskt mest riktiga är då att anmäla tillarbetsgivare och polis, men att du innan talar om för vännen att du blir tvungen att göra det om han inte söker hjälp mot sitt missbruk. 
  • Anonym (Betraktaren)

    Såklart en jobbig situation du har hamnat i utan egen förskyllan.
    Mitt tips för att din vän ska kunna få hjälp och sluta att vara en potentiell livsfara för alla som möter honom på vägarna är att prata med arbetsgivaren.
    När du gjort det så har du lämnat över ansvaret på någon som förhoppningsvis har större kunskap och möjligheter. En arbetsgivare har skyldighet att hjälpa anställda som har problem med missbruk. Din vän kan inte bli avskedad för att du informerar arbetsgivaren om problemet.
    Tänker att det vore det bästa även för dig. Inte så roligt att ha skyddat honom den dagen du får veta att han kört ihjäl någon oskyldig i berusat tillstånd. Genom att informera arbetsgivaren så har du lämnat över stafettpinnen och behöver inte känna något ansvar för hans eventuella handlingar.
    Tycker inte att du behöver blanda in polisen. Bättre att din vän får chansen till hjälp.

  • Anonym (Jisses)

    Spelar ingen roll om det är en vän, du ska omedelbart se till att arbetsgivaren får veta detta, och polis också.
    Han har ju ingen insikt och fattar ju inte att han gör fel.  
    Han är en stor fara för både sig själv och andra när han sätter sig bakom ratten, så ta tag i detta NU!  
    Vänta inte. 
    Du har pratat med honom och han inser ju inte ens att det är olämpligt att köra bil rattfull.   
    Det bästa du kan göra för honom och medmänniskor är att sätta stopp för detta NU! 

Svar på tråden Kollega som kör drogad