• Anonym (Jensa)

Kollega som kör drogad

Jag har en kollega på mitt jobb som har ett missbruk..vi kör mycket bil i jobbet, vi träffar kunder och jobbar inom industri, bland annat vvs, värme- och kylsystem, svets, isolering etc. Ja, ni fattar. Ett jobb som kräver noggrannhet och fokus.
    Min kollega kör påverkad sin privatbil samt arbetsbilen, arbetar påverkar, träffar kunder påverkad.. Ja, det är riktigt illa. 
    Dessutom är han rätt ny på jobbet samt haft sitt körkort i ett år cirka..

Vad borde jag göra i den här situationen? Kollegan är nämligen en rätt god vän.. 

• Svar på tråden Kollega som kör drogad
  • Anonym (Hmm)

Brukar han droger under arbetstid alltså?

Vilken / vilka droger handlar de om? 

Har brukandet gått ut över arbetet? 

Har brukandet gått ut över framförande utav fordon?

Om Nej på första frågan, hur vet du att han är påverkad när han kör eller arbetar?

Vill ha ärliga svar, inte påhittade nu.

• Anonym (Jensa)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-03-27 01:55:11 följande:

Brukar han droger under arbetstid alltså?

Vilken / vilka droger handlar de om? 

Har brukandet gått ut över arbetet? 

Har brukandet gått ut över framförande utav fordon?

Om Nej på första frågan, hur vet du att han är påverkad när han kör eller arbetar?

Vill ha ärliga svar, inte påhittade nu.

1. Ja han missbrukar under arbetstiden.
    2. Cannabis.
    3. Ja
    4. Ja
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Jensa) skrev 2024-03-27 09:22:50 följande:
    2. Cannabis.
    3. Ja
    4. Ja
    När tänker du meddela chefen?
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Jensa) skrev 2024-03-27 09:22:50 följande:
    2. Cannabis.
    3. Ja
    4. Ja

Ok och du tycker det är ok? 

Om man behöver fråga vad man ska göra i sådana här fall så är något fel. Vad gör att du inte anmält detta till chefen? 

Om något händer och det kommer fram att du vetat hela tiden, hur tror du det påverkar dig och din anställning? 

• Anonym (Jensa)
    Anonym (Oj) skrev 2024-03-27 10:38:19 följande:

Ok och du tycker det är ok? 

Om man behöver fråga vad man ska göra i sådana här fall så är något fel. Vad gör att du inte anmält detta till chefen? 

Om något händer och det kommer fram att du vetat hela tiden, hur tror du det påverkar dig och din anställning? 

Det är en nära vän och jag är den enda på jobbet som vet om det. 
    Nej jag tycker inte det är ok, vilket jag framför till honom.
    Jag har svårt att tänka mig att det skulle påverka min anställning. Jag har inte vetat om det så länge. Inte att han missbrukar under arbetstid eller kör påverkad.
  • EpicF
    Anonym (Jensa) skrev 2024-03-27 18:57:26 följande:
    Jag har svårt att tänka mig att det skulle påverka min anställning. Jag har inte vetat om det så länge. Inte att han missbrukar under arbetstid eller kör påverkad.
    Men spelar ingen roll. Du är skyldig att meddela polisen och din arbetsgivare. 
  • Anonym (Eh)

Tänk så här ts... Tänk om han skadar någon, eller råkar skada sig själv för att han är hög... Skulle du någonsin förlåta dig själv..?

• Anonym (Jisses)
    Anonym (Jensa) skrev 2024-03-27 18:57:26 följande:
    Men nu vet du att han missbrukar och är drogpåverkad under arbetstid och kör bil påverkad.
    Du har pratat med honom och han förstår ju inte ens att detta är ett problem...
    Hur går dina tankar egentligen? 
    Du frågar vad du bör göra i den här situationen,  och pratar om att han är en "rätt god vän" och "en nära vän".
    Du förstår väl att för hans egen och alla andras skull måste detta få ett slut omedelbart! 
    Du gör ingen någon tjänst genom att blunda och förneka.
    Detta att han missbrukar och kör rattfull kommer ju fortsätta tills någon säger stopp! 
    Jag har tyvärr själv egen erfarenhet av detta.   
  • nephew

Ojj han missbrukar cannabis, cannabis som är lagligt runt om i hela världen men inte i Sverige bla. Men när någon har adhd då d okej att skriva ut tabletter med amfetamin i, hycklare. 
    Tycker du han gör ett bra jobb när han jobbar? 
    Om ja då låt han va, han är en av många som använder cannabis dagligen. Löjligt, d hans fel han litade på dig som en vän.

• Anonym (M)
    nephew skrev 2024-03-28 01:05:05 följande:

Ojj han missbrukar cannabis, cannabis som är lagligt runt om i hela världen men inte i Sverige bla. Men när någon har adhd då d okej att skriva ut tabletter med amfetamin i, hycklare. 
    Tycker du han gör ett bra jobb när han jobbar? 
    Om ja då låt han va, han är en av många som använder cannabis dagligen. Löjligt, d hans fel han litade på dig som en vän.

Jag bor i ett land där cannabis är lagligt, men det är definitivt inte lagligt att sätta sig bakom ratten när man är påverkad. 
Svar på tråden Kollega som kör drogad