Ärr från uppväxten
Jag växte upp med en vad jag förstått i efterhand troligen personlighetsstörd mor. Inga syskon och ingen pappa eller något annat direkt nätverk omkring oss, i en mindre by på landsbygden.
Jag växte upp med en vad jag förstått i efterhand troligen personlighetsstörd mor. Inga syskon och ingen pappa eller något annat direkt nätverk omkring oss, i en mindre by på landsbygden.
Så ledsen för din skull, klart det sätter spår. Din mamma låter inte riktigt frisk, nej. Jag har haft det på ett liknande sätt och med fysisk misshandel också. Har inte kontakt med min mamma idag (pappa är död) och även om det är en sorg mår jag bättre av det. Kbt har hjälpt mig jättebra, meditation också, och att röra på mig gör att jag mår psykiskt bättre också. I övrigt har jag en fin familj, fina vänner och ett bra jobb. Men kanske att man alltid har kvar spår av det där som var. Det får vara så.
Hej!
Nu har inte jag vuxit upp i en totalt kärlekslös familj men känner igen det där med att behöva ta emot kritik.
Min mamma, som jag kan se såhär i efterhand, var en väldigt noggrann person som var bra på väldigt mycket och hade nog lite för höga krav och förväntningar på oss barn. Det kändes ofta i barndomen som att vi kunde göra saker och ting bättre, som på hennes sätt.
En dag sade jag ifrån, att vill du ha det på ditt sätt så VARSÅGOD.
Familjen som var närvarande började att jubla och klappa händerna och sade att det inte var en dag försent att någon sade ifrån!
Mamma stod bara helt häpen under lång tystnad och frågade varför ingen sagt till innan?!!
Det bröt isen och vi kunde lägga det bakom oss.
Nu har du en helt annan bakgrund och jag kan bara beklaga att du inte har blivit sedd med mer empati och respekt från din mamma.
Det enda du kan göra är att du jobbar på din självrespekt och är ärlig med dina känslor och sätter ord på dem så att omgivningen vet var du står.
Du behöver berätta för din kille att du med din otrygga bakgrund i din barndom behöver veta MER var ni står som par för att du ska känna dig tillräckligt trygg och vara ditt bästa jag.
Om han älskar dig tillräckligt mycket så borde han vara dig tillmötesgående och kunna säga något om framtiden.
Ett år är kanske inte lång tid men under den tiden får man ändå en hint om vart man är på väg.
Bor ni ihop?
Hur gamla är ni?
Klart du ÄR VÄRD det allra bästa!!
Se aldrig ner på dig själv, det din mamma har präntat in i dig är så osunt och fel.
Att ha blivit så sviken av sin mamma sätter spår och tar många år att ta sig igenom och med rätt personer i ditt liv kommer din självkänsla och självkärlek att växla ❤️❤️❤️❤️❤️