• Anonym (Fukt?)

Hjälp? Kan vi bo i hus med fuktskadat tak?? Är det mögel?,

Har ett semesterboende i Spanien som vi har hyrt ut många år. Såg på sportlpver ganska mycket svarta ränder i taket. Förmodligen har d läckt in regnvatten i taket genom sateliter som sitter där.

Mannen som kollade sa att det är fukt på spanska. Är det mögel svarade vi? Fukt sa han.

Jag vet inte om det är samma sak? Har inte provat gnugga bort men vi hade planerat bo där 3 veckor i juni. Vi hinner inte byta tak eller nåt.

Är fukt o svartmögel samma sak? Vågar man bo där 3 veckor med 2 13-åringar i sommar? Eller riskerar vi bli sjuka om det är svartmögel som bildats?

Kan man göra någpt för att få bort det snabbt själv annars? Minska risken att andas in?

• Svar på tråden Hjälp? Kan vi bo i hus med fuktskadat tak?? Är det mögel?,
  • Anonym (Hin håle)

Fukt är fukt och mögel är mögel titta på ''skadan'' så ser du ju vad det är! 
    Ni bör åtgärda fuktskadorna så att inte mögel bildas. 

• Tow2Mater

Fukt är inte samma sak som mögel. Men långvarig fukt, om ni inte åtgärdar det, kommer göra att mögel växer. Ni måste ju först åtgärda läckaget så fukten stoppas.

• Anonym (Fukt?)
    Tow2Mater skrev 2024-03-26 16:45:31 följande:

Fukt är inte samma sak som mögel. Men långvarig fukt, om ni inte åtgärdar det, kommer göra att mögel växer. Ni måste ju först åtgärda läckaget så fukten stoppas.

Hur vet man skillnaden då? Tydligen har dessa ränder funnits flera år fick jag veta nu. Kan fukt vara i flera år utan att ha blivit mögel?
  • Tow2Mater
    Anonym (Fukt?) skrev 2024-03-26 17:07:11 följande:
    Hur vet man skillnaden då? Tydligen har dessa ränder funnits flera år fick jag veta nu. Kan fukt vara i flera år utan att ha blivit mögel?
    Visst kan det finnas mögel, beror ju på hur det ser ut under taket? Isolering?

Hur ingående kollades det för fukt? Bryter ni upp innertaket ser ni ju vad som finns under, kanske är det isolering som måste bytas ut.

Stoppa läckaget genom taket är prio 1. Då torkar allt annat ut med lite tid.

En del kan känna på lukten om det är mögel, andra kan det inte.

Tre veckor kommer inte göra er sjuka. Men ni måste ju fixa taket när ni är där?
  • Anonym (Fukt?)
    Tow2Mater skrev 2024-03-26 17:11:40 följande:
    Visst kan det finnas mögel, beror ju på hur det ser ut under taket? Isolering?

Hur ingående kollades det för fukt? Bryter ni upp innertaket ser ni ju vad som finns under, kanske är det isolering som måste bytas ut.

Stoppa läckaget genom taket är prio 1. Då torkar allt annat ut med lite tid.

En del kan känna på lukten om det är mögel, andra kan det inte.

Tre veckor kommer inte göra er sjuka. Men ni måste ju fixa taket när ni är där?
    Ingen rörde taket, bara tittade. Vi kommer inte kunna fixa taket när vi är där eftersom vi åker för att ha semester isåfall. Annars måste vi åka någon annanstans.

Ok så tre veckor är lugnt? Även lm det skulle ligga tkockt med svartmögel bakom tapeten? (Exempel)
  • Tow2Mater
    Anonym (Fukt?) skrev 2024-03-26 17:19:20 följande:
    Ingen rörde taket, bara tittade. Vi kommer inte kunna fixa taket när vi är där eftersom vi åker för att ha semester isåfall. Annars måste vi åka någon annanstans.

Ok så tre veckor är lugnt? Även lm det skulle ligga tkockt med svartmögel bakom tapeten? (Exempel)
    gds.se/hus/inomhusklimat/15-myter-om-mogelsvamp
  • Anonym (Hin håle)
    Titta på skadan, det har jag ju skrivit. 
  • AndreaBD
    Fukt - det torkar på några dagar. Om det har funnits där i flera år, så kommer det inte att bli mögel. Det är torrt - sedan länge. Jag har bott i minst två hus/lägenheter där det fanns. 

Och när fukten har torkat så ser man en slags krans som är mörkare längst ut. Det finns kvar, men det är torrt och kan inte mögla. 
  • Anonym (Fukt?)
    AndreaBD skrev 2024-03-26 19:20:47 följande:
    Fukt - det torkar på några dagar. Om det har funnits där i flera år, så kommer det inte att bli mögel. Det är torrt - sedan länge. Jag har bott i minst två hus/lägenheter där det fanns. 

Och när fukten har torkat så ser man en slags krans som är mörkare längst ut. Det finns kvar, men det är torrt och kan inte mögla. 
    Tack för svar. Så om det funnits flera år och inte blivit mer/större fläckar  - kan man då anta att d e fukt? Skulle svartmögel sprida ut sig mer ju längre tiden går?
    Det är dock svart/grått i färgen
  • Anonym (Husägare)

Den av er som pratar hyfsad spanska eller bra engelska åker snarast och tittar på skadan tillsammans med en hantverkare ni kan prata med.
    Läcker taket måste ni åtgärda snarast, behandla fukt och ev mögel innan sommaren.

• AndreaBD
    Anonym (Fukt?) skrev 2024-03-26 19:57:49 följande:
    Tack för svar. Så om det funnits flera år och inte blivit mer/större fläckar  - kan man då anta att d e fukt? Skulle svartmögel sprida ut sig mer ju längre tiden går?
    Det är dock svart/grått i färgen
    Vad jag vet så kan mögel bara uppstå om det ÄR fuktigt. Har det väl torkat så kan inget hända. 

Du kan förstås få mögel när som helst om du t.ex. skulle ha för dålig vädring och att det kommer in fukt ifrån någonstans. Men DEN fläcken, där kan det inte mögla om det har torkat. 
Svar på tråden Hjälp? Kan vi bo i hus med fuktskadat tak?? Är det mögel?,