• Anonym (Why)

Lördag som eskalera

Detta blir säkert luddigt men jag hoppas få med det väsentliga.

I lördags var vi båda lediga, jag jobbar annars varannan helg men är sjukskriven så därav ledig. Planen var att storstäda. Sambon sen 4 månader tillbaka (ihop i 9 månader) tyckte det lät trist och köpt hem äl för att göra det roligare (till honom, jag får ej dricka) . Redan vid 8 tar han den första (7.0) . Allt går bra fram tills 14 tiden då ett dispyt uppstår. Den eskalerar så jag går ut. Jag glömde ta med nycklar så jag vänder och hämtar dom, han frågar vad jag gör och jag är dum och säger att jag ska bli upphämtad av en annan kille (så barnsligt av mig, vi är ändå 40+ båda) . Han säger åt mig att stanna, jag går. Blir borta 5 min sen återvänder jag, sätter mig i köket. Han kommer in och efter lite dispyt säger han att om jag åker till en annan kille så kommer han slå ihjäl mig. Jag blir något förskräckt av vad han säger och påtalar att så kan han inte säga men det tycker han. Jag påpekar att det är ett hot och han ändrar sig till att han inte ska slå ihjäl mig utan bara göra mig rullstolsbunden för resten av mitt liv. 
    Dispyten fortsätter inne i sovrummet fram och tillbaka med onödiga ord. 
    Efter ett tag tycker han vi ska sluta bråka och bli sams och jag känner att jag inte orkar bråka så säger fine och tycker han ska spela med sina vänner istället. Han vill då kramas vilket jag inte alls känner för men då anser han vi inte är vänner och vägrar att spela fastän jag ber honom så jag får vara ifred. Dispyten fortsätter och jag ber honom flera ggr att vara tyst men han maler på. Tillslut får jag nog och går ut till vardagsrummet för att vara ifred. Han följer efter och vi fortsätter. Tillslut får jag bara nog och gör det man absolut inte får lov att göra , jag går fram till honom och slår honom ganska kraftigt med handflatan. Sen står jag och väntar på att han kommer ge mig ett slag tillbaka, vilket han gör men med knyten näve. Jag blöder för fullt från munnen och går för att skölja och försöka kyla ner. Är helt chockad över slaget medan han står och rättfärdigar det med att jag slog först. Jag har en rejäl fläskläpp både uppe och nere och känner mig rädd. 
    I efterhand blev han ångerfull och grät och förstod inte själv hur han kunde göra så. Det har gått några dagar nu och jag vet inte vad jag ska göra. Han var ju knappast den enda som gjorde fel, jag gjorde själv många. Vad hade du gjort?

• Svar på tråden Lördag som eskalera
  • Anonym (Mk)
    Anonym (Why) skrev 2024-04-11 13:00:27 följande:
    Varken det jag gjorde eller sa var heller acceptabelt. Jag vet att jag inte kommer görs så igen så varför ska jag inte tro på att han känner likadant? 
    Sen är det jag som har vänner och familj nära och han som inte känner någon här så han borde känna sig mer orolig än mig för att liknande ska ske igen.

Nja, han vet ju att du stannade denna gång. Nästa gång finns andra förklaringar, antagligen tar du på dig skulden då också. Sedan blir det svårare att lämna, ju mer du investerar i denna relation. 

Bara det att du inte vågar berätta säger en del. Kommer du att väga be om hjälp nästa gång, när det kommer fram att det inte var en engångsgrej? 

• Anonym (Jisses)

Jisses. 

Ni hotar varandra med otrohet (du) och mord/våld (han). Ni utövar sedan våld mot varandra, vare sig det är med öppen eller stängd hand så var det ni gjorde mot varandra lika mycket en våldshandling. Han börjar dricka till frukost. Ni flyttar in efter knappt ett halvår tillsammans. Ni verkar inte kunna lösa konflikter på ett konstruktivt sätt utan det verkar handla om att vinna mer än att lösa konflikten innan den eskalerar.

Det låter som ett recept för en lång och hälsosam relation. 

• Anonym (Why)
    Anonym (Kvinna...) skrev 2024-04-11 13:07:48 följande:
    Det är han förmodligen.  Men han kommer nog tassa på äggskal runt dig för att du inte ska börja provocera honom igen och han inte kommer kunna hantera det. Ni kommer nog ha en ansträngd relation framöver. Sök hjälp, terapi?
    Ingenting som har märkts hittills iaf. Tycker vi är de vanliga kärleksfulla vi brukar. Jag tror och hoppas han skulle prata med mig om han känner så
  • Anonym (Why)
    Anonym (Jisses) skrev 2024-04-11 13:16:55 följande:

Jisses. 

Ni hotar varandra med otrohet (du) och mord/våld (han). Ni utövar sedan våld mot varandra, vare sig det är med öppen eller stängd hand så var det ni gjorde mot varandra lika mycket en våldshandling. Han börjar dricka till frukost. Ni flyttar in efter knappt ett halvår tillsammans. Ni verkar inte kunna lösa konflikter på ett konstruktivt sätt utan det verkar handla om att vinna mer än att lösa konflikten innan den eskalerar.

Verkligen inte, därför vi är båda överens om att detta aldrig får ske igen
  • Anonym (Why)
    Anonym (Mk) skrev 2024-04-11 13:16:45 följande:

Nja, han vet ju att du stannade denna gång. Nästa gång finns andra förklaringar, antagligen tar du på dig skulden då också. Sedan blir det svårare att lämna, ju mer du investerar i denna relation. 

Bara det att du inte vågar berätta säger en del. Kommer du att väga be om hjälp nästa gång, när det kommer fram att det inte var en engångsgrej? 

Ja det känner jag att jag kommer göra. En sån här sak får bara en chans, från bådas sida. Vi är bättre och det är bara upp till bevis som gäller
  • Anonym (Mk)
    Anonym (Jisses) skrev 2024-04-11 13:16:55 följande:

Jisses. 

Ja, många röda flaggor här. 

Men TS hävdar att hon kände honom innan de flyttade ihop så då visste hon ju vad han var kapabel till. 

• Anonym (Why)
    Anonym (Mk) skrev 2024-04-11 13:11:16 följande:

Visste du att han hade detta i sig? Öldrickandet, hotet och knytnäven? 

Sedan är det tragiskt att du tycker att avsaknaden av fylledrickande och våld/hot räknas som ett perfekt liv, som är ouppnåeligt för dig. 

Nä, men jag anser inte att jag har det i mig att hota med otrohet eller lappa till någon heller så det är upp till bevis för båda att inte nånsin göra så igen
  • Anonym (Why)
    Anonym (Mk) skrev 2024-04-11 13:21:26 följande:

Ja, många röda flaggor här. 

Men TS hävdar att hon kände honom innan de flyttade ihop så då visste hon ju vad han var kapabel till. 

Med tanke på att han chockade sig själv så nä de visste jag inte. 
  • Anonym (Jisses)

Ni borde söka hjälp, bägge två, innan det hela eskalerar. Att säga att det aldrig kommer ske igen är lätt nu, när ni inte är i affekt. Men hur tror du det blir nästa gång ni bråkar? När ni är i affekt och där resonemang och lovord flyger ut genom fönstret? 

Ta tag i era problem med professionell hjälp. 

Och jag hoppas för guds skull inte det finns barn involverat i det här. För barn ska INTE behöva leva I en miljö där våld, både fysiskt och psykiskt, förekommer. 

• Lynx123

Om du bara kunde läsa dina egna ord utifrån ett framtidsperspektiv.

Gör dig själv åtminstone den tjänsten att tala anonymt med Kvinnojouren. Gör du inte det så har du redan blivit så kontrollerad att du inte kan se nyttan i det. Du behöver prata med dem som har erfarenhet och kunskap om det här. Berätta precis som du gjort här..det kan ju inte skada, eller hur?

Anonym (Why) skrev 2024-04-11 13:00:27 följande:
    Varken det jag gjorde eller sa var heller acceptabelt. Jag vet att jag inte kommer görs så igen så varför ska jag inte tro på att han känner likadant? 
    Sen är det jag som har vänner och familj nära och han som inte känner någon här så han borde känna sig mer orolig än mig för att liknande ska ske igen.
Svar på tråden Lördag som eskalera