• Anonym (Why)

Lördag som eskalera

Detta blir säkert luddigt men jag hoppas få med det väsentliga.

I lördags var vi båda lediga, jag jobbar annars varannan helg men är sjukskriven så därav ledig. Planen var att storstäda. Sambon sen 4 månader tillbaka (ihop i 9 månader) tyckte det lät trist och köpt hem äl för att göra det roligare (till honom, jag får ej dricka) . Redan vid 8 tar han den första (7.0) . Allt går bra fram tills 14 tiden då ett dispyt uppstår. Den eskalerar så jag går ut. Jag glömde ta med nycklar så jag vänder och hämtar dom, han frågar vad jag gör och jag är dum och säger att jag ska bli upphämtad av en annan kille (så barnsligt av mig, vi är ändå 40+ båda) . Han säger åt mig att stanna, jag går. Blir borta 5 min sen återvänder jag, sätter mig i köket. Han kommer in och efter lite dispyt säger han att om jag åker till en annan kille så kommer han slå ihjäl mig. Jag blir något förskräckt av vad han säger och påtalar att så kan han inte säga men det tycker han. Jag påpekar att det är ett hot och han ändrar sig till att han inte ska slå ihjäl mig utan bara göra mig rullstolsbunden för resten av mitt liv. 
    Dispyten fortsätter inne i sovrummet fram och tillbaka med onödiga ord. 
    Efter ett tag tycker han vi ska sluta bråka och bli sams och jag känner att jag inte orkar bråka så säger fine och tycker han ska spela med sina vänner istället. Han vill då kramas vilket jag inte alls känner för men då anser han vi inte är vänner och vägrar att spela fastän jag ber honom så jag får vara ifred. Dispyten fortsätter och jag ber honom flera ggr att vara tyst men han maler på. Tillslut får jag nog och går ut till vardagsrummet för att vara ifred. Han följer efter och vi fortsätter. Tillslut får jag bara nog och gör det man absolut inte får lov att göra , jag går fram till honom och slår honom ganska kraftigt med handflatan. Sen står jag och väntar på att han kommer ge mig ett slag tillbaka, vilket han gör men med knyten näve. Jag blöder för fullt från munnen och går för att skölja och försöka kyla ner. Är helt chockad över slaget medan han står och rättfärdigar det med att jag slog först. Jag har en rejäl fläskläpp både uppe och nere och känner mig rädd. 
    I efterhand blev han ångerfull och grät och förstod inte själv hur han kunde göra så. Det har gått några dagar nu och jag vet inte vad jag ska göra. Han var ju knappast den enda som gjorde fel, jag gjorde själv många. Vad hade du gjort?

• Svar på tråden Lördag som eskalera
  • Anonym (Why)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-04-09 20:45:29 följande:

Självklart hade ni tjafsat ändå. Kanske inte just då men förr eller senare. 

Du missförstod i övrigt mitt inlägg. 

Alla skyddar dig i tråden för att du är en kvinna och skuldbelägger honom för att han är en man. Det jag försökte påpeka var att det var du som hotade först. Sedan var det du som gav första slaget. 

Han reagerade bara känslomässigt på ditt utspel och ni båda gick så pass långt utför att ni började slåss. 

Du ts behöver söka hjälp. Du är en 40 årig kvinna som beter dig som en 14 åring och dessutom slåss??? Du har seriösa problem ärligt talat. Och din kille borde definitivt vara den som aktar sig för dig än tvärtom! 

Om detta varit hur jag agera på vardaglig basis så hade det varit sant. Dock är inte fallet sådant och därför tänker jag inte belasta vården utan helt enkelt aldrig göra något liknande igen vilket känns extremt lätt att lova
  • Anonym (Mk)
    Anonym (Why) skrev 2024-04-09 20:22:59 följande:
    Kvittar väl vad jag säger för du har redan dömt ut oss men nä, det har inte skett innan och det ska fan inte ske igen. Vi är så mycket bättre än så så det är bara en fet jävla skämskudde på oss båda att det blev så

Det sämsta i en relation ska inte vara värre än att man kan acceptera det. Er relation kan knappast sjunka lägre. 

Jag är helt övertygad om att du innan detta hände aldrig skulle medge att ni hade detta i er, någon av er. Om någon hade sagt att ni skulle vara fysiskt våldsamma mot varandra hade du förnekat det. Så fel du hade. Och nu är du lika säker som du var då att det aldrig ska hända igen. 

• Anonym (Kvinna...)
    Anonym (Why) skrev 2024-04-09 22:23:01 följande:
    Om detta varit hur jag agera på vardaglig basis så hade det varit sant. Dock är inte fallet sådant och därför tänker jag inte belasta vården utan helt enkelt aldrig göra något liknande igen vilket känns extremt lätt att lova
    Hur kan du vara så säker på det? Din nyfunna sambo var troligen rätt påverkad om han druckit extra starka starköl i 6 timmar, men du var nykter och har absolut ingenting att "skylla" på. Så varför skulle inte Du kunna bete dig illa igen? Förstår om han inte gör det igen om han tar det lugnare med alkohol och slipper provokationer. Ni har ju nyss träffats och borde bara vara nyförälskade, inte bråka och slåss. 
    Ni kanske flyttat ihop för snabbt och borde leva särbo ett tag?
  • Anonym (Mk)
    Anonym (Why) skrev 2024-04-09 20:28:18 följande:
    Om detta var hur vårt förhållande såg ut rent allmänt så hade jag verkligen hållit mes sig men så är inte fallet. Jag vet att vi inte är såhär. Men jag förstår dig ur en utomstående perspektiv för jag hade troligen gett samma råd. 
    Det får inte ske igen och båda kommer säga hejdå om det sker igen
    Eftersom det bevisligen hänt så är det så ni är. Det betyder inte att ni är så alltid. Men det finns där. 
  • Anonym (Why)
    Anonym (Kvinna...) skrev 2024-04-09 22:30:12 följande:
    Hur kan du vara så säker på det? Din nyfunna sambo var troligen rätt påverkad om han druckit extra starka starköl i 6 timmar, men du var nykter och har absolut ingenting att "skylla" på. Så varför skulle inte Du kunna bete dig illa igen? Förstår om han inte gör det igen om han tar det lugnare med alkohol och slipper provokationer. Ni har ju nyss träffats och borde bara vara nyförälskade, inte bråka och slåss. 
    Är ju det som är grejen , vi ÄR nyförälskade. Och du har så rätt, jag har ingenting till mitt försvar. Men så mycket som jag skäms så vågar jag påstå ändå att det inte sker igen.

Ja kanske vi flytta ihop fort men vi hade 40 mil mellan oss och jag jobbar varannan helg därav det blev så
  • Lynx123

Du gör ju såklart som du vill men om du, trots allt du skriver, ändå har lite självbevarelsedrift kvar, så berätta åtminstone för dina närmaste om vad som hände. Det är jätteviktigt - dels som ett vittnesmål om du blir misshandlad igen, dels som ett test för att se om du verkligen inser allvaret i händelsen. Inga ursäktee! Har du ingen nära vän så ring kvinnojouren och berätta. Från din partners sida är det också ett totalt ultimatum att han inte dricker alkhohol igen - det kommer visa hur seriös han är eller inte. Lycka till!

• Anonym (Kvinna...)
    Lynx123 skrev 2024-04-10 06:34:02 följande:

Du gör ju såklart som du vill men om du, trots allt du skriver, ändå har lite självbevarelsedrift kvar, så berätta åtminstone för dina närmaste om vad som hände. Det är jätteviktigt - dels som ett vittnesmål om du blir misshandlad igen, dels som ett test för att se om du verkligen inser allvaret i händelsen. Inga ursäktee! Har du ingen nära vän så ring kvinnojouren och berätta. Från din partners sida är det också ett totalt ultimatum att han inte dricker alkhohol igen - det kommer visa hur seriös han är eller inte. Lycka till!

Att ts sambo hade druckit alkohol vid tillfället vet ingen om det har med saken att göra eller ej. Han k a n s k e inte hade slagit tillbaka (!) om han varit nykter, eller så hade han gjort det i alla fall.
    Så att han aldrig mer ska kunna dricka alkohol pga detta tycker jag inte är rätt. Förutsatt att han i vanliga fall utan provokation inte agerar aggressivt.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Kvinna...) skrev 2024-04-09 22:30:12 följande:
    Är det något att skylla på , att han druckit starköl sedan tidig morgon, när de skulle städa? Om min man gjort det hade jag också blivit jättesur och arg. Det är ju ofattbart dåligt. För mig låter det som alkoholism, kan inte se någon annan förklaring.
  • Anonym (Kvinna...)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-04-10 06:57:04 följande:
    Är det något att skylla på , att han druckit starköl sedan tidig morgon, när de skulle städa? Om min man gjort det hade jag också blivit jättesur och arg. Det är ju ofattbart dåligt. För mig låter det som alkoholism, kan inte se någon annan förklaring.
    Nej, ingenting är okej att skylla på. Det var därav jag skrev skylla med citationstecken. 

Jag skulle inte anse att han är alkoholist pga att han drack öl kl 8 på morgonen en dag. Krävs mycket mer än så. Det har hänt att jag också druckit öl när jag ska storstäda för att det är så otroligt tråkigt (aldrig kl 8 på morgonen dock), men jag insåg att det inte är någon bra idé för det blir så slarvigt städat då. Bättre att ta öl efteråt och ha det som morot.

Men i ts fall så verkar relationen rätt dysfunktionell redan från start tyvärr. Men de kanske bara är väldigt passionerade, det brukade brorsan och hans sambo skylla på när de gjort liknande. 
  • Lynx123
    Anonym (Kvinna...) skrev 2024-04-10 06:52:46 följande:
    Att ts sambo hade druckit alkohol vid tillfället vet ingen om det har med saken att göra eller ej. Han k a n s k e inte hade slagit tillbaka (!) om han varit nykter, eller så hade han gjort det i alla fall.
    Så att han aldrig mer ska kunna dricka alkohol pga detta tycker jag inte är rätt. Förutsatt att han i vanliga fall utan provokation inte agerar aggressivt.
    Att han började dricka kl 8 på morgonen är en stor varningsflagga. Om han inte är alkoholist och verkligen är seriöst ångefull kommer det inte vara något som helst problem att sluta dricka.
Svar på tråden Lördag som eskalera