• Anonym (Blue)

    Grattar du folk på födelsedagen?

    Om dina vänner och närmare släktingar fyller år grattar du dom då? Även på ojämna födelsedagar? Menar inte ett snabbt grattis på social media för att du blev påmind utan att du ringer eller skickar ett sms/mejl.

    Jag insåg senast jag fyllde år hur otroligt ensam jag har blivit. Förr om åren kunde jag lätt få 20-25 grattis och i år fick jag två stycken förutom min allra närmaste familj. Det "borde" ha varit åtminstone 10 stycken som grattade mig.
    Innan ni frågar så grattar jag med samtal eller sms dessa 10 personer varje år.  Jag vet att man inte kan kräva gratulationer men dessa personer borde verkligen ha grattat mig. Sen finns det säkert en handfull till som också kunde ha grattat mig utan att det vore alltför långsökt.

    Jag tror inte att jorden kretsar runt mig men det här var verkligen ett sorgligt uppvaknande för mig. Gamla svärmor berättade glatt när hon fyllde år att hon hade fått 17 gratulationer och jag fick inte ens i närheten av det. Det är ledsamt att veta att det inte finns många i denna värld som bryr sig om mig och sämre lär det bli ju äldre jag blir.

  • Svar på tråden Grattar du folk på födelsedagen?
  • Anonym (N)

    Sociala medier har tyvärr tagit över. Knappt någon gratulerar mig utanför sociala medier.  Men det brukar vara kanske 30-40 som gratulerar på FB.

  • Anonym (Liv)

    Om jag kommer ihåg det, tyvärr är jag galet dålig på att komma ihåg födelsedagar. Bryr mig inte heller om ifall folk kommer ihåg min, jag tycker mest det är jobbigt att fylla år, ha ha. 

  • Lånehajen

    Ja jag grattar alltid och skickar även en present. Tyvärr är det lite si och så med vilket gensvar man får.

  • Anonym (Hm)
    Anonym (Liv) skrev 2024-03-27 20:45:20 följande:

    Om jag kommer ihåg det, tyvärr är jag galet dålig på att komma ihåg födelsedagar. Bryr mig inte heller om ifall folk kommer ihåg min, jag tycker mest det är jobbigt att fylla år, ha ha. 


    Liknande scenario här, barnen gratuleras och firas men annars så är det väl lite si och så 
  • Anonym (Tjej)

    Får typ alla grattisar på fb. Ingen direkt som ringer 
    Ganska trist 

  • Mandel

    Familjen, när vänner och tidigare ganska nära vänner får personliga hälsningar via samtal, sms eller messenger.
    Facebookvänner som säger grattis till mig när jag fyller får ett inlägg med ett grattis på sin sida.
    Vet jag om att en kollega fyller så säger jag grattis när vi möts på jobbet.

    Fyllde nyligen jämt och velade mycket om fest, men konstaterade att med tanke på hur få som säger grattis till mig eller ens har hört av sig och frågat hur jag har det de senaste åren så kändes det otroligt dumt att slå på stort kalas när det egentligen är max 10st som är värda en inbjudan.
    Även om en hel del förväntade sig att jag skulle ha stor fest och bjuda dem. Fick varje gång bita mig i tungan för att inte förklara orsaken till att det inte blir någon fest: DU har ju inte brytt dig på flera år så varför skulle jag bjuda dig?


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (G)

    Min syster och pappa (min enda familj) åkte bort både när jag fyllde 25 och 30. 

  • Anonym (Love)

    Nej, jag grattar sällan på födelsedagen. Givetvis kan jag säga ett grattis om jag ändå pratar med personen, men annars, nää...


    Känns bara fånigt, om man ändå inte firar. 


    Dom man är nära ser man ju till att uppvakta (present, tårta, sång osv), alla andra är det ju lite skitsamma med.


    Och givetvis sitter jag inte heller och räknar vilka som grattar mig, det känns helt irrelevant. 

  • Postman

    Jag har inga sociala medier så jag är rätt ovetandes när folk fyller. Sällan jag grattar någon utanför familjen. Kan vara någon kollega om jag råkar höra att denne fyller år. 

  • Anonym (slutat)
    Anonym (Blue) skrev 2024-03-27 20:38:47 följande:
    Grattar du folk på födelsedagen?

    Om dina vänner och närmare släktingar fyller år grattar du dom då? Även på ojämna födelsedagar? Menar inte ett snabbt grattis på social media för att du blev påmind utan att du ringer eller skickar ett sms/mejl.

    Jag insåg senast jag fyllde år hur otroligt ensam jag har blivit. Förr om åren kunde jag lätt få 20-25 grattis och i år fick jag två stycken förutom min allra närmaste familj. Det "borde" ha varit åtminstone 10 stycken som grattade mig.
    Innan ni frågar så grattar jag med samtal eller sms dessa 10 personer varje år.  Jag vet att man inte kan kräva gratulationer men dessa personer borde verkligen ha grattat mig. Sen finns det säkert en handfull till som också kunde ha grattat mig utan att det vore alltför långsökt.

    Jag tror inte att jorden kretsar runt mig men det här var verkligen ett sorgligt uppvaknande för mig. Gamla svärmor berättade glatt när hon fyllde år att hon hade fått 17 gratulationer och jag fick inte ens i närheten av det. Det är ledsamt att veta att det inte finns många i denna värld som bryr sig om mig och sämre lär det bli ju äldre jag blir.


    Jag har i princip slutat gratta på sociala medier. Känns ytligt och falskt att skriva på någons sida som en uppvisning, när man knappt har kontakt i verkliga livet. 

    De jag har en närmare relation med skriver jag till direkt, eller träffar, eller grattar på annat sätt. Har börjat skicka mer blommor och handskrivna kort nu på sistone. Men då blir det ju bara de närmaste, inte alla mina 300 "vänner" på fejjan. Det har också inneburit att jag får lite mer blommor och faktiska kort nu, än tidigare. 

    Flera jag känner har börjat dölja sin födelsedag på sociala medier, eller hindrar att man skriver på födelsedagen, just för att det känns så ytligt och falskt att få en massa grattis från folk som egentligen inte bryr sig. 

    Sen tror jag att det blir så i livet, att vänkretsen krymper med åldern. Man får fullt upp med jobb och familj, och de man orkar och vill ha kontakt med blir färre. Det behöver inte bara vara något negativt. Det kanske är mer sunt att ha få/närmare än många/ytligare. 

    Och de som du grattar, men inte fått något tillbaka ifrån. De kanske går igenom nåt som du inte vet, som gör att de inte orkade komma ihåg din födelsedag i år. Har ni kontakt utanför födelsedagarna så är  väl den kontakten viktigare, har ni bara kontakt på födelsedagar och ingen vetskap om hur livet är i övrigt så är väl kontakten inte så viktig egentligen.
  • Anonym (Leila)

    Jag ringer min familj- föräldrar och bröder. Dock så gör jag inte det till mina syskonbarn men de brukar ofta ha kalas så jag grattar när jag överlämnar present. 


    sen till mina närmaste vänner skriver jag grattis till via sms eller messinger. Så kan jag samtidigt fråga typ hur läget är osv. Min bästa väninna ringer jag. 


    upplever väl att de jag uppvaktar så gör det till mig med. 

  • Anonym (Nya tider)

    I min vänkrets är det sociala medier som gäller om man inte ses irl eller pratar ändå. Bara min farmor och moster ringer och säger grattis. Jag gissar att det handlar om ålder, jag har inte fyllt 20 än. 

  • flygrl

    Brukar uppvakta mina föräldrar och syskon med partners med present, ett kort och ibland en blomma. Vi bor rätt nära varandra så vi brukar oftast ses när vi fyller. Närmaste vännerna brukar jag också uppvakta men resten enbart messa typ.

  • Kvittning

    Har tagit bort min födelsedagsinformation på sociala medier så jag ska slippa få grattis och slippa känna tvånget att gratta andra. 

    Mina syskon brukar skicka grattis, önskar de lät bli så jag med gott samvete kunde slippa göra det tillbaka. Älskar mina syskon och vi har en bra relation så har inget med det att göra. 

  • Anonym (Vi)

    Ju äldre man blir så blir de mindre grattis hälsningar 
    Gör mig inget alls, rätt så skönt 

    Får grattis av fru och barn, farsan kan ringa
    Har ej sociala medier 

Svar på tråden Grattar du folk på födelsedagen?