• LFF

Ljuga om barns ålder för billigare pris?

Anonym (Alexandra) skrev 2024-03-28 17:14:20 följande:

Ja, alltså jag tycker att du är väldigt stelbent, särskilt om den bara är nån månad. Herregud, det är ju inte som om barnet är 10-11 år här. Barnet är ju faktiskt nästan under sju år. Det känns som att du övertänker det här.

Istället för att helt snöa in er på om man ska ljuga eller inte, hade jag istället börjat oroa mig över er totala brist på kommunikationsförmåga, att kompromissa och samarbeta. Ni är alltså på väg att ställa in hela resan över en sån här skitgrej? Herregud. Skärp dig! Inte undrar på att folk går isär stup i kvarten när folk verkar glömma att dom själva och partnern är ett team och inte motståndare. 

Så vem ska kompromissa? Ska TS ge sig för att mannen är en snål idiot? Ska hon bortse från vad hon tycker och känner i detta för att "kompromissa och samarbeta"? En vill betala, en inte, hur "kompromissar och samarbetar" man i det läget? 

Eller är det för att du håller med TS man som du tycker att TS ska ge sig? Hur lång tid efter en åldersgräns neråt (för att få något gratis) är det ok att ljuga om ett barns ålder? Två månader? Fyra? Sex? Mer? Kanske ett år om barnet är litet? 

Mina var 4 månader förbi när de behövde betala för liftkort. Fanns inte på kartan att vi skulle ljuga om det hela. 
  • LFF
    Anonym (Lätt) skrev 2024-03-30 10:57:12 följande:
    Fjantig kommentar. Du försvarar de hutpriser som chockhöjs under lov och ledigheter då barnfamiljer måste åka om de vill komma iväg. 

Att ljuga med 2 månader är inte ens en big deal. Det mest rättvisa skulle vara om årtalet räknas inte datumet,  ex barn födda fram till 2012 får åka gratis osv. Att dra gränsen vid datum är bara sniket. 

Jag tar alltid med egen choklad, men betala storjätten du. Det är inte ungdomarna som jobbar extra och sliter som får överskottet av alla intäkter precis.
    Det är sällan skidanläggningarna som äger restauranger och affärer runt liftområdena. Hos Skistar är det definitivt inte de som äger allt omkring. Vad gäller boende, liftkort, skidhyra och skidlektioner så är det trots allt tillgång och efterfrågan som gäller. Många vill åka - begränsat antal platser - högre priser. Det är inga välgörenhetsorganisationer utan vinsdrivande företag som trots allt måste kunna klara sig under de månader på året då de inte har någon omsättning (vilket är typ 6 månader per år även fast man nu ökat sommarutbudet på fler ställen).

Vi prioriterar tex liftnära boende framför att ha med oss matsäck eller äta lunch ute hela veckan. Liftnära boende är lite dyrare men vi sparar lätt in de pengarna på att äta lunch hemma varje dag. 

Har man skolbarn i en "generösare" skola vad gäller ledighet (plus barn som inte ligger efter) och tar med sig skoluppgifter så kan man dessutom åka under "lågsäsong". 
Svar på tråden Ljuga om barns ålder för billigare pris?