• Anonym (lilje)

    Orkar inte gå på familjemiddag

    Pga utmattningssyndrom är jag sjukskriven sedan 6 veckor. Detta beror på för mycket jobb och dödsfall i familjen. Sedan lång tid tillbaka har min sambo och hans familj planerat för en middag i påsk. Känner att jag inte bra orkar gå dit. Sover nästan hela dygnet runt och känner mej ledsen och nedstämd. Ska jag gå iallafall för min sambos skull eller helt enkelt vara hemma för att jag inte orkar umgås med folk just nu?

  • Svar på tråden Orkar inte gå på familjemiddag
  • Anonym (E)

    Du är sjuk. Tar middagen mer än vad den ger ska du givetvis stanna hemma.

  • Anonym (Syster)

    Men stanna hemma! Detta borde inte vara ett svårt val Förvånad De andra kan gå utan dig. Undrar släkten får maken säga att du är sjukskriven för utmattning, om du känner dig bekväm med att de ska veta. Om de redan vet så är det bra att påminna dem....

  • Anonym (Syster)
    Anonym (Syster) skrev 2024-03-28 15:55:20 följande:

    Men stanna hemma! Detta borde inte vara ett svårt val Förvånad De andra kan gå utan dig. Undrar släkten får maken säga att du är sjukskriven för utmattning, om du känner dig bekväm med att de ska veta. Om de redan vet så är det bra att påminna dem....


    Sambon, inte maken...
  • Anonym (Alice)

    Lider med dig vännen <3 Va i precis samma situation i höstas, sjukskriven på heltid, grät hela dagarna och klarade inte av social kontakt. Stanna hemma och ta hand om dig själv, din hläsa går först och om du mår som jag mådde så stal en familjemiddag betydligt mycket mer energi än vad den gav i det tillståndet.

    Unna dig någon god mat och snask hemma istället. Kram och glad påsk till dig!

  • XDX

    Du ska bara göra vad du orkar och klarar. Känn ingen press, de kommer att förstå och respektera din situation. Sambon får förklara för dem - det kan han göra redan nu så att pressen lättar från dig. Var inte rädd för att be om det. 

    Krya på dig i påsk

  • Mäklaren

    hur du ska göra kan bara du känna. 
    jag gick in i ett totalt utmattningssyndrom i dec 22. Första sex veckorna kom jag inte ut sängen och jag har ytterst diffusa minnen från den julen. 


    utmattning tar tid! Mycket tid! Jag är fortfarande heltidssjukskriven. Flera barn med npf diagnoser. en skolvägrar. 
    jobb med stort personalansvar. tillslut gick det inte längre. ta det bara lugnt i början. Så småningom börjar orken sakta sakta komma tillbaka och då kommer du orka middag med släkt och vänner-men Inte nu! 


    antagligen har du satt andras behov framför dina egna under allt för lång tid. Nu är det din tur att få möjlighet till återhämtning.
    kram och lycka till! 

  • Spucks

    Stanna hemma!
    Varför skulle du följa med för din sambos skull? Man kan antar att din hälsa är ett prioritet även för din sambo.

  • Anonym (Am there)

    Du ska stanna hemma. 


    Om de är vettiga människor förstår de varför, är de inte vettiga så är det inte ditt problem. Tyvärr är det svårt för en del att förstå vad utmattning innebär men det är inte ditt jobb att utbilda dem nu. 


    Så stanna hemma, bädda ner dig i soffan och kolla något lättsmält på netflix. 
    Att gå på middagen är direkt skadligt för din häls, gör inte så mot dig själv. 

  • Anonym (V)

    Din kropp, din hälsa. Du gör det DU vill/orkar/känner för i ditt liv.
    Vill du stanna hemma- oavsett anledning- så gör du det.
    Har din sambo svårt att förstå det, så skulle jag fundera på om det är någon jag vill vara tillsammans med- om jag var du.

  • Anonym (reflektion)

    Du måste få vila nu och styra din egen tid, fattar de inte det är de idioter allihop.

    /var också utmattad en gång

  • Anonym (StayHard)

    Klart du ska gå. Det är den där hoppaAv-mentaliteten som gjort dig sjuk.

  • Anonym (Göran.)

    Du ska ta hand om dig själv. Att spilla energi för att spela ett spel för att inte få obekväma frågor för att sen känna sig ännu sämre ska du givetvis inte göra. 


    jag vet själv hur det är. Ibland när man har haft mycket folk omkring sig är man helt tömd på energi och jag får huvudvärk och frossa. 


    jag kan ibland gå ner mig väldigt mycket. Ibland har jag mycket energi.  Det blev så i 20 årsåldern. Jag förstår inte hur människor kan arbeta en hel vecka månader i sträck och samtidigt vara superaktiva träna och alltid ha ett projekt på gång. 


    vara aktiva i barnens hobbies ha egna hobbies. 


    vila återhämta dig lägg din energi på dig själv. Börja långsamt att bli social utifrån dina villkor. 

Svar på tråden Orkar inte gå på familjemiddag