Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Relativt fullgången med låg födelsevikt - hur gick det sen?

Våra tvillingar föddes i vecka 38 (37+2), vilket räknas som fullgånget. Flickan vägde 2,7 kg och var 48 cm lång, pojken vägde 2,5 kg och var 47 cm lång. De var något mindre än genomsnittet för tvillingar som föds i vecka 38, men sågs inte som onormalt små, samt var friska. Vi kunde åka hem efter tre dagar. De har aldrig haft några större hälsoproblem.

Du föddes uppenbarligen med sjukdomar TS. Som flera redan har skrivit, orsakade dessa troligen din ringa storlek, snarare än tvärtom. Det låter som du var tillväxthämmad. Kanske fick du inte tillräckligt med näring i fosterstadiet? Att inte allt fungerar som det ska, kan ha många orsaker. Det behöver inte ha med mammans ålder eller livsstil att göra, även om sådant kan vara riskfaktorer. Men 37 är absolut inte gammalt, jag var 36 när mina barn föddes.

Jag vet en tjej vars bebis föddes en månad för tidigt och bara vägde 1,5 kg. Det är långt under det normala för nästan fullgångna barn. Pojken var kraftigt tillväxthämmad, men hans mamma var 23 år och kärnfrisk. Pojken är 7 år idag och jag tror att han mår bra.

Pojken jag skrev om fick dock tillbringa första månaden av sitt liv på neo, sedan regelbundna hembesök i ett halvår. Han hade problem med både mage och lungor, men är frisk idag vad jag vet.

Tror dock han var sen i utvecklingen de första åren, precis som du. Men efter några år var han ikapp jämnåriga.

Våra barn har hela tiden legat inom normalkurvan. Lärde sig gå utan stöd när de var 13-14 mån, började prata kring 2, pratade obehindrat vid 3.

Svar på tråden Relativt fullgången med låg födelsevikt - hur gick det sen?