• Anonym (skjut mig inte jag bara undrar)

    Inte ålderskillnad men mognadsskillnad?

    Bägge är 28 år MEN han har fast jobb, bostad, är varannan veckas pappa till 1 barn på 7 år. Hon är en jättebebis med 2 påbörjade men ej utförda utbildningar, ströjobb i väldigt liten omfattning och van vid "pappa betalar", i stort sett stått still i livet sedan gymnasiet. De har vart ihop i 2 år och hon har mlm bott hos honom sedan dess men nu officiellt flyttat ihop (in till honom).

    Är det hållbart? Är skillnaden för stor?

  • Svar på tråden Inte ålderskillnad men mognadsskillnad?
  • Anonym (Kuvert)

    Om han får ligga så kommer det hålla. Hade rollerna varit omvända, att han var jättebebis så hade det inte fungerat.

  • Anonym (Jo)

    Klart det är hållbart. När du skrev mognadsskillnad trodde jag det handlade om beteendet. Om killen stör sig på att hon är van vid att "pappa betalar" så skulle de inte ha flyttat ihop. Nu får han leva med en jättebebis, för hon lär sig inte stå på egna ben så länge de bor ihop och att bli särbos är i princip detsamma som att göra slut, relationen lär dö ut med tiden isf.

  • sextontassar

    Kort svar: absolut inte
    Rimligare svar: absolut jag, om det finns en ömsesidig respekt.

    Respekt för sig själv gör att man ställer krav, så man är öppen och tydlig med sina behov.

    Respekt för den andra gör att man lyssnar och tar in den andras krav och behov.

    Samlivet sköter man sedan på den grunden av ömsesidighet - modellen i samlivet behöver inte följa något gängse accepterat mönster, men ömsesidighet och kommunikation är nödvändiga.

    Vem som betalar för vad och tar ansvar för vad är inte viktigt. Vad man behöver och vad man ger är viktigt.

    TS, bilden som du målar upp är målad med så grov pensel att det är tydligt att du ber panelen om det korta svaret. En dom, baserat på den accepterade bilden av samliv.
    Du behöver finare penslar och se människorna bakom dessa grovt beskrivna individer. Vad vet de om varandra? De har ju flyttat ihop. Varför? Vart vill de i livet? Vad väntar de sig av den andra? Vad hoppas de skall förbli som det är? Vad hoppas de skall få avvecklas? Vad känner de i den andras närhet? Vad är acceptans och vad är ren tolerans... och vad är undantryckt konflikt?

    Tänk. En människa är hyfsat komplex. Två människor är .... mer komplexa. En relation mellan dessa blir inte "enkel". Varför skulle det hjälpa med "enkla" svar på en så rik verklighet?


    Skild och försiktigt kontaktsökande
  • Anonym (X)

    Jag skulle inte välja det själv, speciellt inte om jag hade barn, men bevisligen har det funkat för dom i 2 år.

Svar på tråden Inte ålderskillnad men mognadsskillnad?