Inlägg från: Anonym (Frick my life) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Frick my life)

Fullmakt att hämta ut medicin, legitimation?

Mitt id-kort, egentligen hela mitt kortfodral, har försvunnit och jag skulle hämta ut mer medicin på tisdag. Medicinen är viktig och kan egentligen inte vänta tills jag fått ett nytt leg. Jag har så det räcker till på fredag men sen är det slut. 

Lösningen skulle vara att en nära släkting, med samma ovanliga efternamn, får fullmakt att hämta ut medicinen åt mig, funkar det? Eller krävs mitt leg för det också? 

• Svar på tråden Fullmakt att hämta ut medicin, legitimation?
  • Anonym (Frick my life)
    Anonym (F) skrev 2024-03-30 17:41:17 följande:

Har du mobilt bank-id? I så fall tror jag att du kan beställa hem din medicin från ett nätapotek.

Nej, det går inte då det enda fraktalternativet är hemleverans och kräver legitimation. Det var även min första tanke nämligen då jag hatar att gå i affärer i allmänhet och hade föredragit att få de till paketskåp. 
  • Anonym (Frick my life)
    Anonym (Tror) skrev 2024-03-30 17:37:50 följande:

Tror du t.o.m kan ha en vän som visar sitt pass eller id som intygar att du är du. Gjort det en gång men de va en tio år sen.

Jag funderade på det men en bekant sa att apoteken inte gillar att man gör så. Just nu hoppas jag lite på fullmakt annars får jag testa att gå in på apoteket med en släkting som har samma, ovanliga, efternamn och hoppas att de inte krånglar för mycket. Jag har problem med sociala interaktioner så detta är fruktansvärt jobbigt. 
  • Anonym (Frick my life)
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-03-30 17:42:10 följande:

Nja, bud och fullmakt TROR jsg kräver bådas legitimation. 

Jag hoppas någon vet för jag försökte läsa på men det var så väldigt rörigt för mitt huvud. 
  • Anonym (Frick my life)
    Sunflora skrev 2024-03-30 18:20:31 följande:
    Är du säker på att det är hemleverans? Brevbäraren brukar inte kräva legitimation vid dörren. Beställ till uthämtningsställe (inte paketbox) och legitimera dig med bank id i appen. 
    Ja, endast hemleverans, eller leverans till apotek, pga kylvara. 
  • Anonym (Frick my life)
    Anonym (På nätet) skrev 2024-03-30 18:29:24 följande:

Gå in på apotea.se till exempel. Där kan du fylla i fullmakt till någon. Spelar ingen roll vem det är, behöver inte vara släkting. Du kan även ange hur lång tid fullmakten gäller. Sen kan den person hämta dina läkemedel. Den behöver bara legitimera sig själv.
    Har precis gjort det själv och det fungerade utmärkt. 

Tack! 
  • Anonym (Frick my life)
    bouncer skrev 2024-03-30 18:32:36 följande:

Om du har mobilt bank-id så har du ju också ett ID-kort där. Du visar upp det i kassan på Apoteket.

Nej, jag har inget id-kort i min bankid. 
  • Anonym (Frick my life)
    Anonym (Bizz) skrev 2024-03-30 18:32:55 följande:

Ni kan göra en fullmakt på apotekets hemsida, det behövs bara bank-id för att göra det. 
    JAg har gjort det för både min mamma och min yngsta son.

Det vet jag, frågan var om den som sedan hämtar medicinen behöver mitt id-kort. 
  • Anonym (Frick my life)
    Anonym (Bizz) skrev 2024-03-30 18:38:41 följande:
    Nej, det behöver den inte. Det räcker med den personens id.
    Bra! 
  • Anonym (Frick my life)
    Anonym (Pass) skrev 2024-03-31 16:58:45 följande:

Har du inget pass? Det funkar som legitimation. 

Nej, jag har inget pass och inget körkort och inget id-kort och inget nationellt id-kort. 
  • Anonym (Frick my life)
    Anonym (r) skrev 2024-03-31 18:02:29 följande:
    Jadu, skulle TS verkligen starta en tråd om ej legitimation om hen faktiskt hade en?
    Eller hur? 
  • Anonym (Frick my life)
    LFF skrev 2024-03-31 18:46:50 följande:
    Börja då med att ordna pass. Då behöver du "bara" ha med dig en nära anhörig som kan intyga att du är du. Nationellt Id-kortkan fungera på samma vis. Körkort skickas rekommenderat och då krävs giltig id-handling för att få ut det. Fullmakt via Postnord tar tid. Vet av egen erfarenhet då mitt körkort bland annat blev stulet och passet hade gått ut så jag kollade vilken id-handling som var enklast att få först.
    Jo, men pass/id-kort hinner inte bli klart före fredag. Vi hittade inte ens en tid som funkade för både mig och sagda släkting förrän om tre veckor, dels pga fullbokat och dels jobbtider.

Hur som, fullmakten är fixad så får vi se hur det går. 
  • Anonym (Frick my life)
    EpicF skrev 2024-03-31 18:53:15 följande:

Om jag inta tar helt fel så krävs att personen har både ditt leg, sitt eget leg och fullmakt för att då lov att hämta ut. 

Men du kan alltid försöka om du går med. Kanske går det, kanske går det inte. 

Har du inget pass? 

De I tråden som faktiskt gjort detta säger nej men vi får se. 

Nej, jag har inget pass. 
  • Anonym (Frick my life)
    EpicF skrev 2024-03-31 18:55:06 följande:

Brukar man inte kunna beställa på Apotea med enbart bank-id?

Inte när avlämningen sker personligen. Det var mitt alternativ nr 1.
Svar på tråden Fullmakt att hämta ut medicin, legitimation?