• Anonym (Frick my life)

Fullmakt att hämta ut medicin, legitimation?

Mitt id-kort, egentligen hela mitt kortfodral, har försvunnit och jag skulle hämta ut mer medicin på tisdag. Medicinen är viktig och kan egentligen inte vänta tills jag fått ett nytt leg. Jag har så det räcker till på fredag men sen är det slut. 

Lösningen skulle vara att en nära släkting, med samma ovanliga efternamn, får fullmakt att hämta ut medicinen åt mig, funkar det? Eller krävs mitt leg för det också? 

• Svar på tråden Fullmakt att hämta ut medicin, legitimation?
  • Anonym (Tror)

Tror du t.o.m kan ha en vän som visar sitt pass eller id som intygar att du är du. Gjort det en gång men de va en tio år sen.

• Anonym (F)

Har du mobilt bank-id? I så fall tror jag att du kan beställa hem din medicin från ett nätapotek.

• Anonym (Hin håle)

Nja, bud och fullmakt TROR jsg kräver bådas legitimation. 

• Anonym (Frick my life)
    Anonym (F) skrev 2024-03-30 17:41:17 följande:

Har du mobilt bank-id? I så fall tror jag att du kan beställa hem din medicin från ett nätapotek.

Nej, det går inte då det enda fraktalternativet är hemleverans och kräver legitimation. Det var även min första tanke nämligen då jag hatar att gå i affärer i allmänhet och hade föredragit att få de till paketskåp. 
  • Anonym (Frick my life)
    Anonym (Tror) skrev 2024-03-30 17:37:50 följande:

Tror du t.o.m kan ha en vän som visar sitt pass eller id som intygar att du är du. Gjort det en gång men de va en tio år sen.

Jag funderade på det men en bekant sa att apoteken inte gillar att man gör så. Just nu hoppas jag lite på fullmakt annars får jag testa att gå in på apoteket med en släkting som har samma, ovanliga, efternamn och hoppas att de inte krånglar för mycket. Jag har problem med sociala interaktioner så detta är fruktansvärt jobbigt. 
  • Anonym (Frick my life)
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-03-30 17:42:10 följande:

Nja, bud och fullmakt TROR jsg kräver bådas legitimation. 

Jag hoppas någon vet för jag försökte läsa på men det var så väldigt rörigt för mitt huvud. 
  • Sunflora
    Anonym (Frick my life) skrev 2024-03-30 17:56:09 följande:
    Nej, det går inte då det enda fraktalternativet är hemleverans och kräver legitimation. Det var även min första tanke nämligen då jag hatar att gå i affärer i allmänhet och hade föredragit att få de till paketskåp. 
    Är du säker på att det är hemleverans? Brevbäraren brukar inte kräva legitimation vid dörren. Beställ till uthämtningsställe (inte paketbox) och legitimera dig med bank id i appen. 
  • Anonym (På nätet)

Gå in på apotea.se till exempel. Där kan du fylla i fullmakt till någon. Spelar ingen roll vem det är, behöver inte vara släkting. Du kan även ange hur lång tid fullmakten gäller. Sen kan den person hämta dina läkemedel. Den behöver bara legitimera sig själv.
    Har precis gjort det själv och det fungerade utmärkt. 

• Anonym (Frick my life)
    Sunflora skrev 2024-03-30 18:20:31 följande:
    Är du säker på att det är hemleverans? Brevbäraren brukar inte kräva legitimation vid dörren. Beställ till uthämtningsställe (inte paketbox) och legitimera dig med bank id i appen. 
    Ja, endast hemleverans, eller leverans till apotek, pga kylvara. 
  • Anonym (Frick my life)
    Anonym (På nätet) skrev 2024-03-30 18:29:24 följande:

Gå in på apotea.se till exempel. Där kan du fylla i fullmakt till någon. Spelar ingen roll vem det är, behöver inte vara släkting. Du kan även ange hur lång tid fullmakten gäller. Sen kan den person hämta dina läkemedel. Den behöver bara legitimera sig själv.
    Har precis gjort det själv och det fungerade utmärkt. 

Tack! 
Svar på tråden Fullmakt att hämta ut medicin, legitimation?