• BellaDonnna

Är det vanligt att man väljer partner som är "good enough"?

Citerar en annan aktuell tråd här på forumet:

Fast alla par "älskar" inte varandra, om man menar en himlastormande ömsesidig förälskelse. Det är en blessning att få uppleva det, många får det inte - men då kan man ändå hitta någon som man tycker om, och som är "good enough" att leva med och skaffa barn med. Det kan till och med bli lugnast så, för om man inte älskar passionerat, så kommer man heller aldrig att bli passionerat svartsjuk och passionerat hatisk. Utan man kan skiljas som vänner och samarbeta om barnen på ett civiliserat sätt. 

Men om det skulle vara så att TS' tjej vill ha ett svar på om han "älskar" henne eller inte, så måste han förstås svara rakt på det också. Före hopflytt och barnavel. 

Är det här ett vanligt fenomen? Jag själv skulle inte kunna bli tillsammans med någon från början som jag inte var kär i, sen att man inte har samma förälskelse känslor senare är ju en annan sak, samtidudigt förstår jag tanken. Men ni som lever så eller vet par som har det så är det ömsesidigt inom relationen, eller är den andre ovetande eller hur funkar det?

• Svar på tråden Är det vanligt att man väljer partner som är "good enough"?
  • PH76
    Anonym (Mx) skrev 2024-04-01 10:26:05 följande:
    Ja, om man nu valt den bästa på denna jord. Varför klagas det så mycket på partners till riktigt nära bekanta isåfall.
    Efter ett antal år så finns det såklart saker man stör sig på, konstigt vore det annars. 
  • Anonym (Inte i början, senare kanske)
    Anonym (Mx) skrev 2024-04-01 10:26:05 följande:
    Ja, om man nu valt den bästa på denna jord. Varför klagas det så mycket på partners till riktigt nära bekanta isåfall.
    Är väl skillnad på att bli kär och attraherad av en person och då leva i förälskelse perioden men att efter flera år med vardagsliv och småbarns liv klaga på saker, en del väljer då att separera men en del fortsätter att vara tillsammans, kan vara både att det är lättare än att separera med barn, flytta osv eller att man klagar på vissa saker men ändå är nöjd med annat.
    Det är väl inget konstigt att kärleken ändrar sig under flera år i ett förhållande, det betyder ju inte att man var kär när man träffades.

Nej jag tror att det absolut finns folk som bara tar någon och nöjer sig men de flesta tror jag är verkligen kära i dom som dom inleder förhållande med.
    Att jag tror det är för att de flesta jag känner inte har haft svårt att hitta någon
    och tar det slut blir dom kära på nytt.

Tror alla jag känner klagar ibland på situationer, inget är väl alltid på topp?
    vore konstigt om inget någonsin var fel eller jobbigt när man lever i hop i vardagsliv med barn, om inget någonsin var fel då skulle jag reagera och verkligen tro att man mörkade något, vem lever i ett lycklig rosenrött förhållande hela tiden?
    Den som säger det är nog inte ärlig. Ingen är perfekt så man kommer ju alltid
    hitta saker hos sin partner man inte gillar trots att man älskar varandra.
  • Anonym (Sambos)
    Anonym (Mx) skrev 2024-04-01 10:11:48 följande:

Det finns många som nöjer sig, men ingen av dessa säger det.. då är man socialt efterbliven. Alla, precis alla, säger att en nuvarande partner är unik och den bästa  på denna jord.

Jag är nöjd, inte kär eller förälskad men gläder mig åt att hon är lycklig.
  • BellaDonnna
    Anonym (Sambos) skrev 2024-04-01 11:50:57 följande:
    Jag är nöjd, inte kär eller förälskad men gläder mig åt att hon är lycklig.

Men du var alltså inte förälskad från början?  Har du varit kär tidigare i livet?

Tror du att hon vet att det är så?

• Anonym (Sambos)
    BellaDonnna skrev 2024-04-01 11:56:44 följande:

Men du var alltså inte förälskad från början?  Har du varit kär tidigare i livet?

Tror du att hon vet att det är så?

Nej inte förälskad direkt utan mera glad för uppmärksamheten. Ja jag har varit kär tidigare så jag vet hur det känns. Hon vet hur jag känner och det är nog lite jobbigt för hon tror säkert att jag kommer hitta någon annan. 
  • BellaDonnna
    Anonym (Sambos) skrev 2024-04-01 12:10:11 följande:
    Nej inte förälskad direkt utan mera glad för uppmärksamheten. Ja jag har varit kär tidigare så jag vet hur det känns. Hon vet hur jag känner och det är nog lite jobbigt för hon tror säkert att jag kommer hitta någon annan. 
    Får jag fråga hur gamla ni är och hur länge ni varit tillsammans?
  • Anonym (X)
    Anonym (Mx) skrev 2024-04-01 09:19:11 följande:
    Om man träffar någon som ligger över sin nivå så har man större förutsättningar att bli kär/förälskad/attraherad.
    Varför det? Tror man har bäst chans att bli kär och älska någon i längden om man väljer någon man passar ihop med. Både maken och jag är medelklass, har likvärdig utbildning, är uppväxta i medelstora arbetarstäder, med föräldrar som haft vanliga yrken och som står stadigt på jorden. Lika barn leka bäst.
  • Anonym (vet inte)
    Anonym (Inte i början, senare kanske) skrev 2024-04-01 11:42:22 följande:
    Är väl skillnad på att bli kär och attraherad av en person och då leva i förälskelse perioden men att efter flera år med vardagsliv och småbarns liv klaga på saker, en del väljer då att separera men en del fortsätter att vara tillsammans, kan vara både att det är lättare än att separera med barn, flytta osv eller att man klagar på vissa saker men ändå är nöjd med annat.
    Det är väl inget konstigt att kärleken ändrar sig under flera år i ett förhållande, det betyder ju inte att man var kär när man träffades.

Nej jag tror att det absolut finns folk som bara tar någon och nöjer sig men de flesta tror jag är verkligen kära i dom som dom inleder förhållande med.
    Att jag tror det är för att de flesta jag känner inte har haft svårt att hitta någon
    och tar det slut blir dom kära på nytt.

Tror alla jag känner klagar ibland på situationer, inget är väl alltid på topp?
    vore konstigt om inget någonsin var fel eller jobbigt när man lever i hop i vardagsliv med barn, om inget någonsin var fel då skulle jag reagera och verkligen tro att man mörkade något, vem lever i ett lycklig rosenrött förhållande hela tiden?
    Den som säger det är nog inte ärlig. Ingen är perfekt så man kommer ju alltid
    hitta saker hos sin partner man inte gillar trots att man älskar varandra.
    Jag är med dig. Jag har aldrig hört någon uttrycka det som att de valt från början en partner utifrån good enough. Min man påstår sig veta mer, men säger inget mer om det, så jag famlar i det mörka med hur ovanligt/vanligt det är och varför man gör så, även om jag kan gissa på rätt friskt här kan jag vara helt ute och cykla. Krävs väl att de som från början gjort valet utifrån good enough är så snälla och berättar varför. Alla de jag känner, eller kanske mer korrekt tror mig känna, väljer partners de blir kära i, och någon man blir kär i är självklart ingen good enough utan the one. 
  • Anonym (Haft tur)

Tror tyvärr det är ganska vanligt. Tror få får uppleva sann, djup passion och kärlek. Man får ta vad man får helt enkelt, det är ju trots allt så det går till. Och med det sagt betyder ju inte detta att det inte kan finnas kärlek mellan två som ?nöjer sig?. Hade man varit mer attraktiv eller haft andra kvaliteter hade man haft ett större urval och kanske inte valt den man fick. Men många har ju insikt i vilken nivå de ligger på. Sen uppstår såklart kärlek ändå, men kanske inte direkt några fyrverkerier. 

• KattGustaf

Relationen med den jag trodde var mitt livs kärlek tog slut för ett gäng år sedan, hon var otrogen och drog över en natt, kvar stor jag och undrade vad som hände. 

Vi var nog ganska lika i "rang" och hade liknande värderingar osv.. Men det fungerade tydligen inte ändå..

Jag var totalt körd i botten, läääänge och träffade sen tillslut en annan tjej..

anser att jag gick ner mig, ordentligt och hoppades att det skulle fungera bättre, Jag orkade helt enkelt inte mera drama i mitt liv och hade väl någon förhoppning om att det skulle fungera och bli lugnare om jag var mera "attraktiv" jag skulle slippa mera drama. 
    Det vart precis tvärtom.  Livet har aldrig varit sämre/krångligare. Men på ett annat sätt.. 

Kontentan av detta är: Det går ALDRIG att lita på andra människor.  Den enda som det går att lita på är sig själv. Människor ljuger, går bakom ryggen på varandra, sviker de som står dem närmast.. 

Ja, jag har nog tappat greppet lite. Är det såhär det är i samhället?

Svar på tråden Är det vanligt att man väljer partner som är "good enough"?