• Anonym (Förvirrad)

    Har farmor rätt att träffa mina barn

    Har ett par barn med min man. Farmor träffat 1 av barnen i 5 min på 6 år. Hon betede sig konstigt och stod o rökte   i kyrkan. 

    Fick sen barn igen och hon aldrig ens försökt träffa barnen  
    Nu ska hon komma hit när jag jobbar.  

    Mim man ser inget problem i det, han tycker  det är bra barnen får träffa farmor. Farmor som slog och misshandla han psykiskt . Drog så hårt i hans öron att de släppt från fästet 

    Jag skulle älska ha en svärmor men denna människa skrämmer mig. Kan jag stoppa henne från att träffa mina barn?

  • Svar på tråden Har farmor rätt att träffa mina barn
  • Hermis123
    Anonym (M) skrev 2024-04-01 17:24:04 följande:
    Inte enligt lagen, om där bor andra än han själv som motsätter sig besöket. Det som nämns för hemfridsbrott är att det är där en person har sin bostad det rör sig om, ägande är inte relevant.
    Ok helt galet! Men då skulle han tekniskt kunna göra samma med hennes mamma?  
  • Anonym (Pappans val!)
    Anonym (M) skrev 2024-04-01 14:22:21 följande:
    Polisen är skyldig att följa lagen och uppeätthålla lagen, alltså ingripa om någon bryter emot den.
    Återigen, om ts ringer polisen och säger att någon befinner sig i hennes bostad utan tillåtelse kommer polisen fråga om hur det kommer sig. om ts då berättar att
    det är mannen som bjudit in sin mamma för att träffa hans barn för första gången
    kommer polisen först och främst fråga om något akut brott begås.
    Det kan inte ts veta men att säga att hon slog mannen som liten räcker inte som en akut utryckning, jag vet inte vart du bor men på de flesta ställena prioriteras då
    inte det utan kan ta väldigt många timmar. 
    Tom pågående misshandel kan ta tid innan utryckning kommer.
    Om och när polisen anser att dom kan åka dit kommer dom då att prata med mannen, troligtvis är inte farmor kvar då men om hon fortfarande är det och mannen vill att hon ska vara där kan polisen prata om situationen. 
    Farmor kommer ju att ge sig av då eller en stund senare  men polisen kan säga att ts inte vill att farmodern vistas i bostaden.
    Mannen kommer troligtvis bli förbannad och är det lämpligt inför barnen att ts skickar polisen för att tvinga ut farmor som är inbjuden av deras pappa på kanske en fika.
    Pappan är där med barnen och att farmor första gången hon besöker dom ska börja att slå dom är liten risk men om dom ska fortsätta att ses är det inte lämpligt
    att hon ska vara ensam med barnen och det kan ts ha åsikter om.

    Men återigen det är ju inte platsen för besöket som är det viktiga här utan att ts inte vill att farmor ska träffa barnen vare sig det sker hemma eller någon annanstans.
    Men varför ska det behöva gå så långt att ts ens ska behöva ringa polis för att hennes man bjudit in farmor, det måste dom ju kunna prata om innan det går så långt för har det gjort det och polisen kommer och inför barnen kör ut farmor trots 
    att mannen bjudit henne då är ju hela deras förhållande dött.
  • elmadumle

    Farmodern har misshandlat pappan då han var barn, anser han att hon skulle ha rätt att göra det mot hans egna barn också? Alltså anser han inte att han blev misshandlad? då är hon en fara mot sina barnbarn. Annars inte.

  • Anonym (M)
    Hermis123 skrev 2024-04-01 17:30:07 följande:
    Ok helt galet! Men då skulle han tekniskt kunna göra samma med hennes mamma?  
    Ja
  • Anonym (Pappans val!)
    EpicF skrev 2024-04-01 14:35:20 följande:

    Anonym (Pappans val): Varför hoppar du på mig? 

    Om ts inte vill att barnen ska träffa farmor så får hon orosanmäla farmor som en sista utväg. 

    Absolut fel att ta reusurser från andra viktigare saker. Men det är egentligen enda ts kan göra för att förhindra. Men då riskerar hon förmodligen sitt äktenskap med. 


    Det var inte meningen att hoppa på dig utan enbart ta upp frågan om soc anmälan.
    Jag har jobbat med utsatta barn.

    Ts kan anmäla men att i anmälan skriva att hennes man bjudit hem sin mamma för att för första gången träffa sin barnbarn när han är med utan att hon har gjort något mot barnen och inte är dömd eller misstänkt för något räcker inte.
    Att säga att farmor slog sin son som liten är inte tillräckligt när det är han själv som bjuder in till en första träff. 
    Soc kan inte förbjuda ts man att träffa sin mamma med sina barn innan något har hänt och inget tyder på att något ska hända även om hon slog sin son när han var liten.
    Däremot kan dom säga till ts att vara vaksam och återkomma om något mer dyker upp. 

    Men det var inte för att hoppa på dig utan bara för att anmäla att hennes man ska träffa sin mamma tillsammans med sina barn inte räcker för att dom ska utreda.
  • Anonym (M)
    Anonym (Pappans val!) skrev 2024-04-01 18:05:51 följande:
    Återigen, om ts ringer polisen och säger att någon befinner sig i hennes bostad utan tillåtelse kommer polisen fråga om hur det kommer sig. om ts då berättar att
    det är mannen som bjudit in sin mamma för att träffa hans barn för första gången
    kommer polisen först och främst fråga om något akut brott begås.
    Det kan inte ts veta men att säga att hon slog mannen som liten räcker inte som en akut utryckning, jag vet inte vart du bor men på de flesta ställena prioriteras då
    inte det utan kan ta väldigt många timmar. 
    Tom pågående misshandel kan ta tid innan utryckning kommer.
    Om och när polisen anser att dom kan åka dit kommer dom då att prata med mannen, troligtvis är inte farmor kvar då men om hon fortfarande är det och mannen vill att hon ska vara där kan polisen prata om situationen. 
    Farmor kommer ju att ge sig av då eller en stund senare  men polisen kan säga att ts inte vill att farmodern vistas i bostaden.
    Mannen kommer troligtvis bli förbannad och är det lämpligt inför barnen att ts skickar polisen för att tvinga ut farmor som är inbjuden av deras pappa på kanske en fika.
    Pappan är där med barnen och att farmor första gången hon besöker dom ska börja att slå dom är liten risk men om dom ska fortsätta att ses är det inte lämpligt
    att hon ska vara ensam med barnen och det kan ts ha åsikter om.

    Men återigen det är ju inte platsen för besöket som är det viktiga här utan att ts inte vill att farmor ska träffa barnen vare sig det sker hemma eller någon annanstans.
    Men varför ska det behöva gå så långt att ts ens ska behöva ringa polis för att hennes man bjudit in farmor, det måste dom ju kunna prata om innan det går så långt för har det gjort det och polisen kommer och inför barnen kör ut farmor trots 
    att mannen bjudit henne då är ju hela deras förhållande dött.
    Jo polisen bryr sig om alla brott även hemfridsbrott, de måste upprätthålla lagen. Det finns inga krav på att något våldsamt måste hända. Hur snabbt de kommer beror ju på om de måste prioritera någonting annat just då, finns inget som säger att det måste dröja just när detta händer, men oavsett måste de hjälpa TS och dessutom kan de gripa brottslingen efter att hon lämnat platsen, OM hon nu skulle vägra gå när TS ber henne.

    Ja och förhållandet kan även dö av att mannen inte lyssnar på sin fru. Både TS och mannen kan avsluta av vilket skäl de vill, gäller ju båda sidor.
  • Hermis123

    Jag tänker såhär, det är fel av en frun att utnyttja det hennes man har berättar om sin barndom till henne.  Ifall pappan (hennes man) väljer att förlåt sin mamma för sin barndom och om mamman inte skadar barnen så kan hon inte göra något och faktiskt borde respektera sin partners beslut!  Hon kommer aldrig kunna hindra farmor från att träffa barnen oavsett om hon är fortsatt gift eller skiljer sig om hennes man vill det. Bäst att ta ett steg tillbaka och låta honom återskapa en relation till sin mor med hans barn, så länge hon inte skadar barnen!

  • EpicF

    Anonym (Pappans val): Jag tror inte helt du förstod min poäng med mitt inlägg. 

    Ts kan om hon vill hitta på vad som helst i sin anmälan som då måste utredas. Skriver hon ex att hon missnker att barnen blir misshandlade av sin farmor så måste detta utredas. Hon behöver ens skriva att det är första gången de träffas. 

    Men om hon nu skulle skriva en orosanmälan grundat på lögner så riskerar hon dels sitt ektenskap men också barnen om det blir vårdnadstvist. 

  • Anonym (Pappans val!)
    Anonym (M) skrev 2024-04-01 18:24:05 följande:
    Jo polisen bryr sig om alla brott även hemfridsbrott, de måste upprätthålla lagen. Det finns inga krav på att något våldsamt måste hända. Hur snabbt de kommer beror ju på om de måste prioritera någonting annat just då, finns inget som säger att det måste dröja just när detta händer, men oavsett måste de hjälpa TS och dessutom kan de gripa brottslingen efter att hon lämnat platsen, OM hon nu skulle vägra gå när TS ber henne.

    Ja och förhållandet kan även dö av att mannen inte lyssnar på sin fru. Både TS och mannen kan avsluta av vilket skäl de vill, gäller ju båda sidor.
    Hela situationen är absurd och det har aldrig diskuterats om att ringa polisen.
    Du utgår ifrån att farmor mot ts vilja ska vara i deras bostad, varför?
    finns inget som tyder på det. Hon vet ju inte vad ts känner om det troligtvis.

    Om mannen bjuder in sin mamma på t ex fika för att träffa barnbarnen kan ju inte hon veta att ts inte vill att hon kommer till bostaden om inte ts meddelar det.
    Om ts meddelar farmor att inte är välkommen trots att hennes son bjudit in henne är det väl kanske troligt att hon inte kommer utan att dom gör andra planer.

    Om inte ts meddelar farmor att hon inte är välkommen kan hon heller inte veta
    att hon begår något hemfridsbrott eller hur? polisen kommer heller inte att gripa henne då. 

    Om du bli bjuden hem till en vän och dennes sambo inte vill ha dig där men du inte vet om det kan du heller inte bli gripen för hemfridsbrott, det är ju bara om du vägrar att lämna huset.
    Varför skulle det gå så långt att ts ringer polisen, tror varken ts eller mannen vill att barnen ska se det. 
  • EpicF

    Anonym (M): Självklart bryr sig polisen om alla brott, även hemfridsbrott. 

    Men det är inte en prioriterad utryckning så när väl polisen har tid att rycka ut så har förmodligen far.orn redan åkt för länge sedan. 

    Inte ens pågående misshandel är alltid så hög prioriterat, tyvärr. 

Svar på tråden Har farmor rätt att träffa mina barn