Inlägg från: Anonym (Hur) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hur)

Varför är total tillit så viktigt i en relation?

Det talas ofta om att tilliten får sig en törn när det krisar i relationen. Jag har funderat mycket på det och kommit fram till att vi tolkar ordet tillit eller rättare sagt använder sig av ordet tillit på olika sätt beroende på situationen.

Därför ställer jag följande frågor till er

Är tillit något som bara finns där eller är det något vi bygger upp tillsammans?

Kan tilliten bli en fara om den är absolut`?

Finns det människor som är mer tillitsfulla än andra ?

Personligen litar jag på människor tills de bevisat motsatsen.

• Svar på tråden Varför är total tillit så viktigt i en relation?
  • Anonym (Hur)
    Anonym (Såtkrjag) skrev 2024-04-02 21:03:52 följande:

Människor är mänskliga och ingen är perfekt.
    Tillit är viktigt och att veta var man har varandra för att känna en trygghet i en relation.
    Det som är grundstenar är Ärlighet, förståelse, förlåtelse.
    I relationer som får sig en törn är det ju viktigt att man förstår varandras synvinklar. ärlighet, och att man sedan förlåter och går vidare ifrån vad det nu än är som är törnen eller det som påverkat tilliten. För att det ska bli bra igen är ju det viktigt.
    I alla relationer överlag är det ju viktigt. 

Ibland funderar jag på om det verkligen är så bra med trygghet i relationen. Då är det väldigt lätt att man tar varandra för självklara och slutar anstränga sig. 

Då är man nog illa ute, tror jag
  • Anonym (Hur)
    Core skrev 2024-04-03 14:58:24 följande:
    Trygghet har inget automatiskt likhetstecken med att ta för givet? Jag har full tillit till min hustru, och känner mig trygg i relationen. Ändå anstränger vi oss rätt mycket för varandra både på smått och stort, för det ena utesluter inte det andra. 
    Du har helt rätt i att det inte sker automatiskt men det är nog ganska många som hamnar i kris och  börjat ta varandra för givna,  helt plötsligt får ett brutal uppvaknande när partnern säger att hen inte känner sig vare sig älskad eller uppskattad.
  • Anonym (Hur)
    Anonym (Bob) skrev 2024-04-03 18:35:18 följande:
    Va?
    Trygghet och tillit är inte detsamma som att ta npn för given, däremot grundstenar för en lycklig och varaktig relation.

Hur långt har ditt längsta förgållande varit? Tog det slut för att du var för trygg? Vad hade du velat ändra på?
    Du undrar hur långt mitt längsta förhållande varit. Jag har haft två långa förhållanden. Det första varade ca 6 år och det andra som jag nu lever i 24 år.

Det första avslutades när min dåvarande partner plötsligt lämnade mig för en annan kvinna. Jag hade tagit honom för given. Jag kände verkligen tillit och trygghet i det förhållandet. Så här efteråt inser jag att han nog inte fick den bekräftelse han behövde, Idag lever jag i en relation där vi försöker att inte ta varandra som självklara. Efter 3 barn har vi fortfarande kvar intimiteten och försöker att bekräfta varandra så ofta vi kan. Våra barn brukade säga att de skämdes för oss när vi gick hand i hand och pussades. Idag har de en helt annan syn på saken.
  • Anonym (Hur)
    Anonym (H) skrev 2024-04-04 08:50:29 följande:
    Har du inte tilltit till din man och dina barns far?
    Det är ju självklart att jag litar på min man. För den skull har jag inte tilliten att jag får bete mig hur som helst. Jag är mycket medveten om att jag måste ge för för att få något tillbaka. 
  • Anonym (Hur)
    Anonym (H) skrev 2024-04-04 08:50:29 följande:
    Har du inte tilltit till din man och dina barns far?
    Visst  har jag förtroende för min man, men jag inser att jag inte blint kan lita på att han ska ställa upp på mig om jag inte ställer upp på honom. Blind tillit är något jag inte tror på. Det är så lätt att gå i fällan att tro att partnern älskar en trots allt. Det är att kräva för mycket av en människa.

Att man älskar sina barn, trots allt är en annan sak
  • Anonym (Hur)

Det verkar som om det viktigaste är att kunna bygga tillit. Att tilliten automatiskt ska finnas där tror jag är ett önsketänkande. 

Naturligtvis handlar det mycket om att våga vara öppen och sårbar i relationen, klarar man inte av detta  ska man kanske ta hjälp utifrån. 

Ibland tror jag att många av problemen vi tampas med i våra relationer grundläggs just av att man inte medvetet bygger tillit till varandra.

I flera av svaren säger man att tilliten är viktig men det handlar mest om när tilliten raseras. Mycket sällan tar man upp hur man bygger tillit.

Jag tror personligen på att våga vara hudlösa inför varandra är ett bra sätt att bygga tillit.

Svar på tråden Varför är total tillit så viktigt i en relation?