Inlägg från: Auditanne |Visa alla inlägg
  • Auditanne

Varför är total tillit så viktigt i en relation?

Konstig fråga tycker jag. Vad vore alternativet? Att vara i en relation där man ljuger för varann och går bakom ryggen?

• Auditanne
    Anonym (Mannen) skrev 2024-04-02 23:07:41 följande:

Lögner och att gå bakom ryggen på varandra är vanligare än man tror i relationer enligt en amerikansk undersökning ljuger 90% för sin partner. Det är nog mer nivån av det som är varierande.

www.allas.se/relationer/forskare-alla-ljuger---du-med/133188

Att gå bakom ryggen på sin partner kan vara många saker:

* Dölja att man spenderar pengar på något som kostar lite för mycket för att det ska vara acceptabelt i den gemensamma ekonomin.

* Dölja att man smygäter onyttiga saker fast man sagt att man slutat.

* Tjuvröka.

* Tjuvdricka.

* Luncha med en kollega man finner attraktiv och spännande utan att berätta för sin partner.

* Berätta om känsliga saker i relationen för en potentiell framtida partner. 

* Prata negativt om sin partner för en potentiell framtida partner.

* Flirta med andra i hemlighet fast man sagt till sin partner att man inte gör det.

Då förstår jag mycket väl varför så många relationer går i stöpet. Låter inte sunt nånstans att vara så ohederlig. 
  • Auditanne
    Anonym (Rino) skrev 2024-04-02 22:45:09 följande:
    Alternativet är att man håller mer distans inom relationen. Vad jag ser är det mycket vanligt idag. 
    Inget illa ment men du är lite otydlig här. Vad innebär distans enligt dig och hur har detta med tillit att göra? Ge exempel?
  • Auditanne
    Anonym (Thor) skrev 2024-04-03 18:48:55 följande:

Du e lika osund för enligt forskaren är du oxå ohederlig. Det e alla över en kam som gäller!

Nej, faktiskt inte. Jag har inga problem alls med att vara rak och ärlig. Tala för dig själv.
  • Auditanne
    Anonym (Thor) skrev 2024-04-03 20:51:07 följande:
    Läs forskningen.Det står att alla ljuger. Är du undantag? Ha, ha.
    Nej, det stämmer inte på alla. Jag ljuger inte och särskilt inte för en partner. Finns ingen anledning att vara bedräglig.
  • Auditanne
    Anonym (Thor) skrev 2024-04-03 20:58:50 följande:

Auditanne skrev 2024-04-03 20:17:18 följande:
    Nej, faktiskt inte. Jag har inga problem alls med att vara rak och ärlig. Tala för dig själv.

Du ljuger nu va, va, va?
    Om du läste länken mannen gav så ljuger du flera ggr varje dag. Minst 24 ggr varje dag för din man. He, he, he. 
    Ja du ljuger så bra, som Bengtzing sa. Ha, ha.ha

Nej som sagt. Ser ingen poäng i att ljuga för mina närmaste. De förtjänar bättre än så. 
  • Auditanne
    AndreaBD skrev 2024-04-03 23:27:42 följande:
    Visserligen, men kanske kan det också handla om småsaker, eller med bra avsikt. Är det en dålig lögn om jag tonar ner något som partnern oroar sig över? Eller ska jag påpeka alla risker, även om personen inte kan undvika dessa?  Personligen har jag även svårt för såna "vita lögner" . Men jag skulle förstå om någon, som är lite smidigare än jag, t.ex. sorterar ut lite vad man ska säga och inte säga. Om det t.ex. bara skulle göra personen upprörd eller oroad.  Det beror förstås på hur viktigt den informationen är. Om det är något viktigt, så får man förstås inte göra så. Men det är alltid en bedömningssak.  
    Ok. Själv föredrar jag om partnern är fullt ärlig, även om inte precis alla sanningar är intressanta att veta. Då kan man hellre vara tyst än att ljuga tycker jag. 
Svar på tråden Varför är total tillit så viktigt i en relation?