• Rosen3

5:e missfallet, hur orkar man?

Fått mitt 5:e tidiga missfall nu :( Vi orkar snart inte mer. Har testat olika mediciner men inget har funkat. Missfallsutredning har inte visat något. Någon mer som är i samma situation? Eller någon som har solskenshistorier? Vet inte hur vi ska gå vidare.

• Svar på tråden 5:e missfallet, hur orkar man?
  • Rosen3
    Anonym (F) skrev 2024-04-23 11:50:06 följande:
    // Hjärta Styrkekramar till er. du kan iallafall bli gravid, nån gång kommer det gå vägen. har ätit typ treo eller nåt, vet att vissa får problem med att det bildas proppar. obs är ingen läkare så ta inte mitt råd så, bara lyfter fram frågan. Är det alltid i samma tid som missfallet inträffar? 
    Tack för omtanken <3 Har testat en del olika mediciner, bland annat Trombyl mot proppar som inte funkat än så länge. Det har varit lite olika men ofta mycket tidiga inte länge än vecka 6. Varit ofostriga med. 
  • Anonym (Anonymiously)
    Rosen3 skrev 2024-04-23 08:48:44 följande:

Någon mer som varit med om samma och sedan lyckats? 

Fick först fyra missfall under 8 månader. Blev sen gravid med min son 6 mån senare. Den enda förändringen jag gjorde var att börja äta zink. Blev gravid 6 mån efter jag börjat med zink. Visade sig att mitt TSH värde var förhöjt (gjorde fertilitetsprover) och med lite googlande kunde jag se att de kunde bero på zinkbrist. Sen när de kollade det igen (för det är tydligen standard att kolla när man är gravid) var det normalt. Vet ju inte till 100% om det berodde på det, men gravid blev jag och sonen fyller 5 år till sommaren.

Provade även Albyl som är samma som Trombol, samt progesteronkräm. Men det hjälpte inget. 
  • Anonym (L)
    Rosen3 skrev 2024-04-23 13:32:51 följande:

Åh detsamma till dig, det är verkligen så jobbigt. Ja, man hoppas ju så vid varje plus och man blir besviken när det blir missfall igen och igen. 

Okej, ja man får väl kämpa på. Har inte så stora val än att försöka igen <3 Tack för att du delar med dig så att det känns mindre ensamt. 

Ja visst är det. Och man vill ju ändå få hoppas och glädjas. Jag blir ändå lite mer hoppfull pga min läkares inställning, att bli peppad att fortsätta orka försöka. Jag hoppas så att man sitter där om något år fram med ett lyckligt slut. 

Har ni fått göra någon utredning? 

• Rosen3
    Anonym (L) skrev 2024-04-24 08:42:20 följande:

Ja visst är det. Och man vill ju ändå få hoppas och glädjas. Jag blir ändå lite mer hoppfull pga min läkares inställning, att bli peppad att fortsätta orka försöka. Jag hoppas så att man sitter där om något år fram med ett lyckligt slut. 

Har ni fått göra någon utredning? 

Precis! Skönt att ha en hoppfull läkare, mina läkare har väl oxå sagt att det bara är att köra på igen. Men ändå upplever jag inte så bra stöd från dem, dem vill inte lyssna hur vi mår utan känns som dem bara vill bli av med oss vilket i sig känns lite jobbigt. Men det är väl en positiv grej att dem ändå tror på oss. 
    Japp, har gjort både fertilitetsutredning och missfallsutredning. Även gjort två livmodersspolningar av två olika läkare som inte visat något.
    Missfallsutredningen visade bra förutom att mitt prolaktin var lätt förhöjt till en början, men blev sedan bra. Hade höga TPO-antikroppar som låg på 185, dem har jag dock lyckats sänka själv till 100 än sålänge så jobbar på att få ner dem till 0. Det sägs ju tyvärr att antikropparna kan ge missfall efter missfall. Men ingen läkare i sverige vill ge medicin då dem inte har några belägg för det och då mitt TSH ligger bra till. 

Har du fått göra utredning?

Hoppas du har rätt att det kommer ordna sig! 

• Rosen3

Fått ytterligare ett missfall nu, så 6 totalt. Någon som blivit hjälpt av intralipiddropp?

Blir så ledsen och mitt hopp bara sjunker. 

• Anonym (Neville)
    Rosen3 skrev 2024-04-23 13:29:50 följande:

Du har rätt! Tack för pepp! 

Beklagar oxå dina missfall men skönt att det gick vägen tillslut.

Ja, det suger. Ovissheten är det värsta. Vet inte hur mycket jag googlat med information och även testat olika mediciner Men inget har funkat än sålänge. Har dock inte testat mot överaktivt immunförsvar så det blir väl nästa steg. Jobbigt bara då allt är så dyrt och det tar ändå kraft från en. Inte säkert att det funkar heller. 

Vi har försökt i 2,5 år nu men får väl kämpa på ett tag till. Tack! <3

Hur gamla är ni? Har din man kollat sina spermier? Vad säger de ifrån vården efter era missfall och har ni blivit rekommenderade att gå vidare med ivf? Som någon var inne på tidigare i tråden finns de som pga immunförsvaret stöter bort fostret och får medicin för att kunna behålla graviditeten, värt att kolla upp! Beklagar missfallen! ❤️
  • Anonym (Neville)

Eftersom ni inte har problem att bli gravida kanske ni inte rekommenderas ivf så bortse ifrån det jag skrev ang det

• Rosen3
    Anonym (Neville) skrev 2024-08-16 19:14:48 följande:
    Hur gamla är ni? Har din man kollat sina spermier? Vad säger de ifrån vården efter era missfall och har ni blivit rekommenderade att gå vidare med ivf? Som någon var inne på tidigare i tråden finns de som pga immunförsvaret stöter bort fostret och får medicin för att kunna behålla graviditeten, värt att kolla upp! Beklagar missfallen! ❤️

Vi är runt 30 år båda två. Han har gjort er vanligt spermaprov som visade bra kvalité men lite färre i antal, men detta kan tydligen variera grovt från gång till gång. Har även gjort kromosomanalys som ingår i den vanliga utredningen här i Sverige och det såg bra ut. Såklart har man funderar på om det är fel på spermierna eller ägget; något som man inte kan se. Men kostar skjortan att göra IVF med pgta utomlands. Känns som ett långt steg framöver. 
    Sen funderar jag på om det ändå kan komma ett friskt ägg eller spermier ändå? 

Vi tänkte börja med att göra en immunologisk utredning och se om det handlar om mitt immunförsvar. Har testat kortison men det ha inte hjälpt dock, men kanske att intralipiddropp är effektivare? Någon som vet?

Ne, precis som du skrev får vi inte göra IVF för att vi kan bli gravida :(

• Anonym (L)
    Rosen3 skrev 2024-08-16 09:33:33 följande:

Fått ytterligare ett missfall nu, så 6 totalt. Någon som blivit hjälpt av intralipiddropp?

Blir så ledsen och mitt hopp bara sjunker. 

Hej igen. Usch vad tungt, så orättvist ❤️ 

Vi har ju haft 5 missfall sedan tidigare, just nu är jag tidigt gravid igen men utan några större förhoppningar tyvärr att det ska gå vägen? oron är ju konstant. Denna gången har jag testat att äta Prednisolon (kortison), vi får helt enkelt se om det kan hjälpa oss. Tar även Fragmin för ökad risk för blodproppar och cyklogest. 

Jag har också börjat kolla upp Intralipiddropp. Det känns som det sista vi har kvar att testa. Har du bokat någon provtagning? jag funderar på att göra det nu om detta inte går vägen. Har kollar på Fertilitetplus i Stockhoöm, göra test där och sen kunna få dropp i Göteborg. 

• Rosen3
    Anonym (L) skrev 2024-10-30 09:29:01 följande:

Hej igen. Usch vad tungt, så orättvist ❤️ 

Vi har ju haft 5 missfall sedan tidigare, just nu är jag tidigt gravid igen men utan några större förhoppningar tyvärr att det ska gå vägen? oron är ju konstant. Denna gången har jag testat att äta Prednisolon (kortison), vi får helt enkelt se om det kan hjälpa oss. Tar även Fragmin för ökad risk för blodproppar och cyklogest. 

Jag har också börjat kolla upp Intralipiddropp. Det känns som det sista vi har kvar att testa. Har du bokat någon provtagning? jag funderar på att göra det nu om detta inte går vägen. Har kollar på Fertilitetplus i Stockhoöm, göra test där och sen kunna få dropp i Göteborg. 

Jaa känns verkligen orättvist :(
    Åh! Håller alla tummarna för dig <3 Vilken vecka är du i?
    Hur hög dos Prednisolon äter du? Fick du utskrivet av läkare? 

Vi har tagit en paus nu men tänkte kontakta Fertilitetplus om några månader när vi är redo igen. Funderar på att käka fler vitaminer (både jag och mannen) fram tills dess. Äter du några vitaminer?

Svar på tråden 5:e missfallet, hur orkar man?