• Anonym (M)

Vill tjockisar vara tjocka?

Eller lider många? Är det underliggande sjukdomar eller orsaker som ligger bakom? Tröstätande? Psykisk ohälsa? Trauma? ni Som är tjocka får gärna Svara, jag dömer inte, undrar bara. Undrar om det finns tjocka som faktiskt är nöjda med att vara tjocka och inte vill bli smala

• Svar på tråden Vill tjockisar vara tjocka?
  • Jemp

Det finns nog de som trivs men gissar att de allra flesta med övervikt och fetma gärna hade velat vara smalare. Särskilt med tanke på dagens normer. 
    Likaså att de allra flesta är medvetna om sin vikt, risker och samhällets syn på det.

Övervikt kan bero på alltifrån livsstil, gener, trauman, sjukdomar, miljögifter, hormoner mm. Hos enskild person säger det ingenting om personen ifråga. Det är såklart ingen homogen grupp. 

• Anonym (Ja)

Jag ville det ett tag för jag tyckte det var fint med mer former och ville bli riktigt kurvig. Sen prioriterade jag hälsan och dessutom tyckte jag inte att det lade sig så fint på min kropp då ville jag inte vara tjock längre, så gick ner till normalvikt igen. Går upp lite ibland men har koll så det inte bär iväg, då går jag ner igen för att jag just vill det. Så det har helt med vilja att göra.

• Anonym (E)

Är väl olika. Alla är ej samma..

Kan tänka mig att många som har nått svår övervikt har för svårt att gå ner igen och ger upp.

Jag har alltid varit normalviktig närmare gränsen för undervikt. Märker att om jag börjat gå upp lite Så är det svårare att gå ner igen än om jag håller efter så att vikten håller sig stabil. 

Sedan kan psykisk ohälsa vara väldigt kopplat till vikt. Är man deprimerad så har man 0 motivation och då är det väldigt lätt att man går upp okontrollerat 

• Anonym (Sober)

Nu är jag inte tjock, men jag tror att tjockisar inte vill bli dömda för sin vikt och då tolkar antagligen vissa det som att de vill vara tjocka. Vissa tjockisar kanske är hälsosamma i alla fall, känner ingen motivation till att gå ner i vikt och blir provocerade att omgivningen tycker att de ska det. (För omgivningens skull)

• Anonym (Mini)

Jag är inte överviktig själv men kan ibland tänka att det skulle vara jäkligt nice att bara äta precis vad jag känner för. Borde ju kunna finnas folk som köper övervikt för att det är livskvalitet för dom att njuta av allt ät- och drickbart som finns?

Om inte jag hade blivit tjock och fått sämre hälsa så hade jag lätt ätit vad jag ville, är det värt att försaka allt man behöver göra för att hålla sig fit? Den frågan ställer jag mig ibland.

• Sanna43
    Anonym (Mini) skrev 2024-04-05 13:51:27 följande:

Jag är inte överviktig själv men kan ibland tänka att det skulle vara jäkligt nice att bara äta precis vad jag känner för. Borde ju kunna finnas folk som köper övervikt för att det är livskvalitet för dom att njuta av allt ät- och drickbart som finns?

Om inte jag hade blivit tjock och fått sämre hälsa så hade jag lätt ätit vad jag ville, är det värt att försaka allt man behöver göra för att hålla sig fit? Den frågan ställer jag mig ibland.

Jag är smal och äter vad jag vill, bara inte varje dag.
    Idag har jag tex smockat i mig en halv kladdkaka med grädde. Har inte blivit tjock av det. Gäller bara att balansera lite. 
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Mini) skrev 2024-04-05 13:51:27 följande:

Det finns faktiskt sånt folk. En fet arbetskamrat jag hade sade så, att det är värt allt gott man får äta.
  • Anonym (Mat)

Vill alcolister dricka, många har nog ett socker beroende, å de e svårt man måste ju äta !

• Anonym (E)
    Anonym (Ja) skrev 2024-04-05 13:57:24 följande:
    Det finns faktiskt sånt folk. En fet arbetskamrat jag hade sade så, att det är värt allt gott man får äta.
    det Låter som beroende. Man får en kort dopaminkik när man äter god mat. Men när den försvinner så kräver man mer och mer. Och det är ju så att äter man bara mat med mkt kolhydrater fett och socker så blir nyttig mat tråkig och smaklös. Låter ej hälsosamt att tänka så. 
  • Anonym (Mini)
    Sanna43 skrev 2024-04-05 13:56:11 följande:
    Jag är smal och äter vad jag vill, bara inte varje dag.
    Idag har jag tex smockat i mig en halv kladdkaka med grädde. Har inte blivit tjock av det. Gäller bara att balansera lite. 
    Härligt! Jag var sån förut men inte riktigt längre. Jag kan väl rättså sällan komma undan med det även nu men det är inte så att jag kan äta det 1 gång/vecka utan att köpa nya kläder.
Svar på tråden Vill tjockisar vara tjocka?