• Anonym (Trebarnspappan)

Har jag moraliskt rätt att se min sambos bankkonto?

Jag lever sedan c:a 10 år i en relation med en arbetslös sambo (hon har aldrig jobbat sen vi flyttade ihop). Vi har numera flera barn och trots att jag tjänar 50 000 kr i månaden så är sparandet lågt. Min sambo ger mig 2500 kr i månaden vilket täcker 20 procent av boendekostnaderna. Hon betalar inga räkningar förutom sitt mobilabonnemang.

Hon handlar en del livsmedel och hygienartiklar men jag tycker inte det är så mycket.

Jag har pratat lite löst om att jag skulle vilja se vad hon lägger pengar på för att vi ska få en bättre översikt över ekonomin. Jag har sagt det för att jag tycker hon borde visa det på eget initiativ. Men inget har hänt. 

Jag har mina misstankar om att hon har en del sparande som hon inte berättat om då hon ibland kan åka på dyra aktiviteter. Men jag har egentligen ingen aning.

Jag funderar nu på att ta det ett steg längre och var mer bestämd. Men risken finns väl att hon protesterar då hon tidigare har protesterat för liknande saker av integritetsskäl. Men det förstör väldigt mycket när ens partner vill dölja saker där det egentligen inte finns en anledning att dölja. Det föder bara misstankar. 

Tycker ni att jag har moraliskt rätt att se hennes bankkonto? Isf hur bör jag lägga fram det?

• Svar på tråden Har jag moraliskt rätt att se min sambos bankkonto?
  • Anonym (Snickarn)

Men hördu ts, nu har hon väl ändå bränt alla förtroendeskepp. Allt vad hon sagt om att hon inte orkar och vill när det gäller ekonomi har ju varit en enda stor lögn som kostat dig 200000 av dina sparpengar. Jag ska inte råda dig till något beslut eller hur du ska göra. Hade någon gjort så mot mig så hade kärleksmätaren stått på noll. 

• Anonym (Snickarn)
    Anonym (Snickarn) skrev 2024-04-13 23:19:32 följande:

Men hördu ts, nu har hon väl ändå bränt alla förtroendeskepp. Allt vad hon sagt om att hon inte orkar och vill när det gäller ekonomi har ju varit en enda stor lögn som kostat dig 200000 av dina sparpengar. Jag ska inte råda dig till något beslut eller hur du ska göra. Hade någon gjort så mot mig så hade kärleksmätaren stått på noll. 

Glömde! Som jag förstod det så hade hon flyttat över pengar vissa månader och de månaderna hade du fått skjuta till pengar. Då vet du ju var dina sparpengar hamnade. Tänk så ärligt det hade varit om ni hade pratat och kommit överens om det istället. Skulle inte bli särskilt förvånad om hon har konto i fler banker som du inte vet om men det är ju bara spekulationer.
  • Hermis123

Alltså 20 000 eller 200 000, sistnämnda Är ett rån!  Alltså kräv tillgång nu, var hon än säger till dig om att du är kontrollerande Är ett sätt att manipulera dig! Hon kanske sparar för att dumpa dig?

• Anonym (Trebarnspappan)
    Hermis123 skrev 2024-04-13 23:30:17 följande:

Alltså 20 000 eller 200 000, sistnämnda Är ett rån!  Alltså kräv tillgång nu, var hon än säger till dig om att du är kontrollerande Är ett sätt att manipulera dig! Hon kanske sparar för att dumpa dig?

20 000 kr. Men det jobbigaste för mig är att hon ljuger kring det. 
  • Anonym (Snickarn)
    Anonym (Trebarnspappan) skrev 2024-04-13 23:34:48 följande:
    20 000 kr. Men det jobbigaste för mig är att hon ljuger kring det. 
    Tycker du gjorde det bra ivf att du stod på dig och fick bekräftat dina misstankar! 
  • Hermis123

Dags att sätta ultimatum! Antingen full transparens eller så betalar inte du mer för hennes kostnader!

• Kvittning

Bättre än att se kontona är väl att göra en tydligare uppdelning. 

Egentligen har ni ju redan en gemensam ekonomi.

Har du förklarat att ni går back vissa månader för att ni saknar pengar?

Jag håller faktiskt med henne om att det är kontrollerande och obehagligt att kräva att se kontot, men i övrigt så är jag "på din sida".

Mitt förslag är att ni skaffar fler gemensamma konton.

Ett för räkningar 
    Ett kopplat till kort för inköp till hushållet och barnen (alternativt att ni har ett kreditkort,då hamnar denna kostnad på räkningskontot)
    Ett för buffertsparande
    Ett för barnsparande
    Ett för nöjessparande

Varje månad sätter ni in alla era pengar bortsett från en viss summa (föreslår  allt utom ca 3000) på räkningskontot. Efter att räkningarna är betalade så fördelar ni det som blivit över på de övriga kontona.

Att ha en del egna pengar att fördela som man vill tycker jag är viktigt, och det gäller ju er båda. Vi hade en period där vi hade helt gemensamt och det resulterade i att vi kände oss extremt låsta och absolut inte ville slösa på oss själva så ingen av oss köpte typ ens underkläder nrä vi behövde. Sedan är ju frågan hur mycket det finns möjlighet att lägga på det varje månad.

• Anonym (Öppenhet)

Din flickvän har en moralisk skyldighet att delge dig om sin ekonomi. Dåligt av henne att inte göra det.

Vad du sedan ska göra när hon inte gör det är svårare. Men jag skulle prata med henne och berätta att det är viktigt för planering för framtiden.

• Anonym (E)
    Anonym (Trebarnspappan) skrev 2024-04-13 21:28:30 följande:
    Ja hon har sparat pengar de månaderna eller månaderna efter jag fått ta från sparkonton. 

Vi har redan ett sparkonto till barnen som jag sätter in pengar på varje månad.

Jag vet inte varför hon gör så här. Jag tror hon är väldigt konflikträdd samt har någon inställning att hon inte får göra fel samt att hon har rätt att göra vad hon vill utan hänsyn till mig. Kanske är något som sitter djupt från barndomen.

Jag tycker det är helt ok att göra misstag. Men det verkar inte hon tycka. Att antyda att hon gjort något fel gör henne oftast väldigt upprörd.

Och råkar man dra en lögn i ett pressat tillfälle kan man åtminstone erkänna det sen. Jag har kommit på henne tidigare att ljuga men då har det på något sätt alltid varit mitt fel. 

Hon håller ofta information och beslut för sig själv och verkar inte tycka det är konstigt att göra så.

Det skadar tilliten väldigt mycket. 

Er relation verkar inte sund. Du är för snäll och hon manipulerar dig. Vad mer har hon ljugit om?

Även om man har haft en tuff barndom (det har jag med) så kan man inte skylla på det för att smita undan ansvar. Om hon inte kan ha normala diskussioner eller ta någon kritik öht så måste hon gå i terapi. 

Hon kan inte förvänta sig att du ska ställa upp på allt medan hon gör som hon vill. 

Kan du inte föreslå parterapi? 

• Anonym (Nej)
    Anonym (Trebarnspappan) skrev 2024-04-13 19:44:28 följande:

Jag tog upp vår ekonomi idag. Sa att jag önskade att se Utgiftskollen som Swedbank har. Då ser man bara en grov fördelning av vad pengarna går till per månad. Det sa hon nej till och blev upprörd. Jag tyckte det var konstigt. 

Jag frågade om hon hade något sparande. Då sa hon att hon hade ett gammalt sparkonto som hon använde för att spara undan pengar barnen fått i kontanter av släktingar.

Frågade hur mycket pengar som var på det. Då sa hon 15000 kr. Tyckte det lät konstigt eftersom hon inte sagt något om att barnen fått summor som kan resultera i det. Jag har till och med varit med alla gånger vi hälsat på släktingar och fått pengar. Det brukar vara 500-1000 kr. Och kanske 2-4 gånger per år. 

Och inte heller har hon sagt att hon hade ett sparkonto åt barnen.

Det kändes inte trovärdigt så jag sa bestämt att eftersom jag betalar det mesta får hon allt visa det kontot för mig.

Då sa hon att hon blev rädd för mig och kallade mig för obehaglig. Kändes väldigt manipulativt. Det blev vänt mot mig, att det var jag som gjorde fel.  Hon ville inte visa och fick bråttom ut med ett av barnen.

Senare var jag bestämd med att jag skulle se kontot och det fick jag tillslut. Det var nästan 20000 kr på det. Råkade också se att det var insättning en gång varje månad kring det datum hon fått pengar. Men insättningarna låg på 2000-4000 kr.

Det var större insättningar kring de månader som jag själv varit tvungen att ta från sparkonton.

Hon förklarade de stora insättningarna med att det var pengar hon själv lånat från kontot som hon betalade tillbaka. 

Jag påpekade att det senaste halvåret hade det bara varit insättningar och inga uttag. Sen tyckte jag hon kunde visa dessa uttag. Men det vägrade hon. Och hon sa: du får helt enkelt tro på mig. Jag stod på mig men hon vägrade. 

Men varför ska jag tro på någon som uppenbarligen ljuger för mig. Pengarna är inte det stora för mig utan det är lögnerna.

Sen senare sa hon att det inte bara var barnens pengar. Så uppenbarligen ljög hon. 

Jag orkar inte med dessa lögner. 

Ursäkta men det här blir bara sjukare och sjukare. Sluta tjata om hennes privata pengar! Jag förstår att hon tycker att du är obehaglig! Skulle hon ha startat en tråd så skulle jag säga åt henne att fortast möjligt dumpa dig och skaffa eget boende, kosta vad det kosta vill.
Svar på tråden Har jag moraliskt rätt att se min sambos bankkonto?