• J023

    Tips på tillbehör till småbarnstiden?

    Bästa skötväskan, andningsalarmet, blöjhink och bilspegeln?

    Kan någon rekommendera en skötväska med mycket fack, rymlig och gärna ryggsäcksmodell? 

    Vilka andningsalarm har ni och kan rekommendera?

    Skulle gärna hitta en rymlig blöjhink som inte kräver specialpåsar. Vilka rekommenderar ni?

    Bilspegel, behöver den vara vridbar och ha belysning eller går det lika bra med den billigaste varianten? 

    Vilka egenskaper har ni kollat efter då ni inhandlat ovanstående saker? Är det något ni saknat eller har ni varit möjda med era inköp? 

    Tacksam för tips 🥰

  • Svar på tråden Tips på tillbehör till småbarnstiden?
  • Anonym (Ninni)

    Hade min vanliga ryggsäck och la barnprylarna i den. Det behövs ingen särskild skötväska, man kan lägga allt man vill ha med sig i samma. Barnprylar kontaminerar ju inte vuxenprylarna, eller vice versa. 


    Hade inget andningslarm. 


    Vi hade vår vanliga pedalhink att slänga blöjor i. Det behövs inget särskilt. 


    Hade ingen bilspegel. Barnet satt i framsätet. 


    Vi var väldigt nöjda med att inte lägga pengar på saker vi inte behövde. Mitt tips är att inte köpa några prylar innan ni själva upplevt ett behov. 

  • Anonym (Rosa)

    Blöjhink är jätteonödigt. Så länge bebisen ammar luktar bajset knappt inget (vet inte hur det är med ersättning). Det luktar när de börjar äta mat men bara om man har soptunnan i ett litet stängt rum... 
    Kan även tipsa om babypottning. Vi började vid 6 mån, slapp nästan byta bajsblöjor helt.

    Andningslarm hade vi ej men babymonitor är bra så man kan lyssna om bebisen vaknar när den sover ute i vagnen, tänk på att den ska vara sladdlöst.

    Prylar som vi använt mycket: barnvagn, bärsele, bedside crib, babysitter, babygym. 

  • Anonym (Ninni)
    Anonym (Rosa) skrev 2024-04-12 14:35:46 följande:

    Blöjhink är jätteonödigt. Så länge bebisen ammar luktar bajset knappt inget (vet inte hur det är med ersättning). Det luktar när de börjar äta mat men bara om man har soptunnan i ett litet stängt rum... 
    Kan även tipsa om babypottning. Vi började vid 6 mån, slapp nästan byta bajsblöjor helt.

    Andningslarm hade vi ej men babymonitor är bra så man kan lyssna om bebisen vaknar när den sover ute i vagnen, tänk på att den ska vara sladdlöst.

    Prylar som vi använt mycket: barnvagn, bärsele, bedside crib, babysitter, babygym. 


    Håller med om det mesta i bajs-stycket. Vi körde babypottning från ca 3 månader med första (andra gick inte pga hälsoproblem). Verkligen jättepraktiskt! Och när barnen väl äter mat kan man tippa ner det i toaletten, så hamnar inte så mycket av den varan i papperskorgen. Har man engångsblöjor rullar man ju dessutom ihop dem och klistrar ihop, så det är inte så mycket lukt som tar sig ut. Och man vänjer sig vid det lilla som blir.


    Vad gäller amningslarm är det vad jag vet inte rekommenderat av vården. Det finns inget som tyder på att det räddar barn. Det gör det däremot att lägga barnet på rygg, hålla ansiktet fritt och inte röka. 


    Pryl vi hade kollapsat utan: bärsjal/bärsele. 

  • Anonym (Ninni)
    Anonym (Ninni) skrev 2024-04-12 14:53:02 följande:

    Vi körde babypottning från ca 3 månader med första (andra gick inte pga hälsoproblem). Verkligen jättepraktiskt! Och när barnen väl äter mat kan man tippa ner det i toaletten, så hamnar inte så mycket av den varan i papperskorgen. 


    Bajset tippas ner i toan alltså, inte barnet! :D 
  • Maymom

    Blöjhink är nog det flest jag känner sett som ett onödigt köp. Själv köpte jag ingen.

    Hade inget andningslarm, känner bara en som haft det. Babymonitor däremot är grymt bra. Gärna med termometer så du ser hur varmt det är i vagnen om barnet sover ute.

    Hade en skötväska man fick gratis från apoteket som man vecklade ut och la bebisen på, plus typ en tygväska med ombyte.

    Har haft billigare spegel, funkar bra men saknat lampa flera gånger.

    Bärsjal och bärsele som nån mer nämnde använde jag mycket. Babysitter funkade hyfsat. En bra filt att ligga på mage på är bra att ha.

  • J023

    Tack för era svar 🥰

    Vi behöver oavsett köpa någon behållare att kasta blöjor i, så tänkte att de då skulle få vara det mest luktfria alternativet.

    Den väskan man fick gratis från libero ryms inte ens skötunderlägget i Obestämd så tänkte försöka hitta en ryggsäck som går att använda till annat också. 

    Jag vet att det är väldigt 50/50 om folk tycker andningsalarm är nödvändigt, men precis som man sover tryggare med vetskapen om att man har brandalarm som tjuter om det börjar brinna så tror jag att jag skulle sova bättre om babyn har ett andningsalarm 😊 Det må så vara att man kanske ändå inte kan förhindra plötslig spädbarnsdöd men det är inte sagt att man vaknar av brandalarmet heller.

  • J023
    Maymom skrev 2024-04-12 22:50:20 följande:

    Har haft billigare spegel, funkar bra men saknat lampa flera gånger.


    I vilka situationer har du saknat lampan? 😊 undrar i vilka situationer det behövs, är det just när man kör bil kvällstid för att se barnet? 😊
  • Maymom
    J023 skrev 2024-04-13 11:33:07 följande:
    I vilka situationer har du saknat lampan? 😊 undrar i vilka situationer det behövs, är det just när man kör bil kvällstid för att se barnet? 😊
    Ja, kvällstid, vi körde ca 2 timmar till vårt lantställe. Är landsvägskörning det kan saknas. Inne i stan är det ju oftast upplyst så man kan se lite ändå.
  • Anonym (Ninni)
    J023 skrev 2024-04-13 11:31:25 följande:

    Tack för era svar 🥰

    Vi behöver oavsett köpa någon behållare att kasta blöjor i, så tänkte att de då skulle få vara det mest luktfria alternativet.

    Den väskan man fick gratis från libero ryms inte ens skötunderlägget i // Obestämd så tänkte försöka hitta en ryggsäck som går att använda till annat också. 


    Man behöver inget skötunderlägg. Det räcker med en liten handduk, och den kan nan knöla ner i vilken väska som helst.


    Kom på en sak till som vi har haft jättestor användning av: små frottétrasor. Till ansike, händer, golv, bord, stol, vid blöjbyten mm. Det skulle gå åt enorma mängder engångsservetter om vi inte haft alla trasor. Går att sy av gamla handdukar (blir mjukast mot barnets hud), men IKEA har billiga också. 


    Generellt är det kul med små specialprylar för ens lilla bebis, men de flesta är rätt, eller helt, onödiga. Ska man tänka på den miljöbelastning det innebär (och det ska man, för som förälder har man ansvar för sitt barns framtid!), så är det bättre att åtminstone köpa dessa gadgets begagnat. 


    Sen undrar jag av ren nyfikenhet: äger du ingen ryggsäck eller annan väska i den storleken? Jag använder min så otroligt ofta (handling, till jobbet, utflykter, till träningen, kortare resor mm), så själv har jag svårt att förstå hur man klarar sig utan! :D 

  • J023
    Maymom skrev 2024-04-13 23:50:00 följande:
    Ja, kvällstid, vi körde ca 2 timmar till vårt lantställe. Är landsvägskörning det kan saknas. Inne i stan är det ju oftast upplyst så man kan se lite ändå.
    Jag förstår. Vi bor på landet och har långa avstånd överallt så vi skulle säkert ha nytta av lampa då 🙏
    Anonym (Ninni) skrev 2024-04-14 07:44:06 följande:

    Man behöver inget skötunderlägg. Det räcker med en liten handduk, och den kan nan knöla ner i vilken väska som helst.


    Kom på en sak till som vi har haft jättestor användning av: små frottétrasor. Till ansike, händer, golv, bord, stol, vid blöjbyten mm. Det skulle gå åt enorma mängder engångsservetter om vi inte haft alla trasor. Går att sy av gamla handdukar (blir mjukast mot barnets hud), men IKEA har billiga också. 


    Generellt är det kul med små specialprylar för ens lilla bebis, men de flesta är rätt, eller helt, onödiga. Ska man tänka på den miljöbelastning det innebär (och det ska man, för som förälder har man ansvar för sitt barns framtid!), så är det bättre att åtminstone köpa dessa gadgets begagnat. 


    Sen undrar jag av ren nyfikenhet: äger du ingen ryggsäck eller annan väska i den storleken? Jag använder min så otroligt ofta (handling, till jobbet, utflykter, till träningen, kortare resor mm), så själv har jag svårt att förstå hur man klarar sig utan! :D 



    Jag har redan köpt ett skötunderlägg 🙈 jag har köpt det mesta begagnat och kollar självklart först om jag skulle hitta prylarna begagnade 😊 
    Jag har en ryggsäck som jag brukar ha när vi vandrar, och det är klart den skulle funka för ändamålet men känns för dyr att lämna att stå i vagnen oövervakad när man är vid parken t.ex. :) 
  • Anonym (morsan)

    Som någon skrev tidigare i tråden köp inte en massa förrän ni upplever att ni behöver något eller vill ha något :)

    Vi har aldrig haft andningslarm, blöjhink, bilspegel. Inte saknat heller.

    För en skötväska ville jag ha många fack och kunna hänga den på styret på barnvagnen. Lite snygg också viktigt och både axelrem och vanliga "handtag" på väskan. 

    Något jag absolut haft mkt nytta av är en babymonitor så jag kunnat ha lite koll på bebisen när den sovit på exempelvis en annan våning, annat rum, ute i barnvagn osv. 

    Barnvagn hade jag aldrig klarat mig utan. 

    Våra bebisar har älskat att sitta i babysitter så hade inte klarat mig utan en sån. 

    Massa mysiga filtar och små handdukar (jag har bara haft kräkbebisar). 

    Åkpåse till babyskyddet mycket använt och så praktiskt när man ska iväg och det är kallt, bara bädda in bebis där och slippa krångla på med overall och massa kläder. 

    Våra bebisar spenderade också väldigt mycket tid i ett babynest första tiden och det var praktiskt att bara flytta mer runt och ställa vartsomhelst. Dom sov i det i vår säng också första tiden, sedan sov de i spjälsäng som vi ställt mot vår säng. Tog av ena sidan så bebisen liksom sov i sin egen säng men ändå öppet in till vår säng så jag lätt kunde komma åt på nätterna och dom kände sig trygga med oss lagom nära :) Finns ju bedside-crib som är särskilt gjort för sånt men vi hade en vanlig spjälsäng med avtagbar sida som sagt. 

    Gud så rolig och mysig tid ni har framför er, nästan avis även om jag är så färdig med det livet 🥰 

  • Anonym (jaga)
    J023 skrev 2024-04-12 12:21:35 följande:
    Tips på tillbehör till småbarnstiden?

    Bästa skötväskan, andningsalarmet, blöjhink och bilspegeln?

    Kan någon rekommendera en skötväska med mycket fack, rymlig och gärna ryggsäcksmodell? 

    Vilka andningsalarm har ni och kan rekommendera?

    Skulle gärna hitta en rymlig blöjhink som inte kräver specialpåsar. Vilka rekommenderar ni?

    Bilspegel, behöver den vara vridbar och ha belysning eller går det lika bra med den billigaste varianten? 

    Vilka egenskaper har ni kollat efter då ni inhandlat ovanstående saker? Är det något ni saknat eller har ni varit möjda med era inköp? 

    Tacksam för tips 🥰


    Skötväskor finns ju 1000 olika, jag skulle gå till en butik och kolla vilken jag gillar.

    Andningslarm har jag inte haft till något barn, det får man väl av vården om det behövs? Blöjhink? Jag använde den vanliga sopkorgen i badrummet, med helt vanliga soppåsar. Finns ju i alla storlekar, bara att välja en du tycker är lagom.

    Bilspegel har jag inte heller haft. I början hade vi bebisen i framsätet, sen i baksätet när de var lite större, men det gick bra utan att se barnet hela tiden. 
Svar på tråden Tips på tillbehör till småbarnstiden?