Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Invandrarkultur kontra feminism

Anonym (Werthers) skrev 2024-04-16 23:50:42 följande:
    Du kan rimligen anta att de som debatterar könsstympning eller barngifte är någon form av feminister. Om det inte är rasisterna förstås, då finns det risk för att det lirar bekvämt med deras agenda att göra sig av med invandrare.
    Ge mig bara exempel.

Jag har mycket stort intresse av dessa ämnen men ser aldrig någon vänsterorienterad feminist delta i sådan debatt eller samtal.

Könsstympnig är ett ämne för en egen tråd, eftersom den även omfattar frågan om vilka som ett eventuellt skydd ska omfatta och om religion kan utgöra skäl för undantag.
  • Tom Araya
    Anonym (Werthers) skrev 2024-04-17 00:06:06 följande:
    Förstår f ö att du känner att det inte existerar en debatt? Hur kan du missat det? Det här var första debattartikeln jag hittade vid en googling. Scrollar man neråt så finns en hel del artiklar om närliggande ämnen. 
    https://www.aftonbladet.se/debatt/a/OrXRW1/borja-anvanda-lagen-mot-konsstympning

Rasisterna vill gärna kabla ut det narrativet också. Att feministerna vill ha könsstympning på något krystat sätt. (För att de troligen är både misogyna och rasistiska) 
    Tack, det var ett bra exempel, om än lite väl sällsynt och mig veterligen inte från ett särskilt utpräglat vänsterhåll.

Tack vare din länk blev jag påmind om när Amineh Kakabaveh lämnade Vänsterpartiet då hennes hårdföra ställningstagande mot hederskultur betraktades som besvärande för partiet.

Kakabaveh & L: Regeringen får inte svika om hedersvåldet (aftonbladet.se)

En annan som också debatterat i frågor kring jämställdhet och hederskultur är liberalen Gulan Avci.

Om man istället ser på debattörer från vänsterhåll, som Bilan Osman, så glider hon alltid undan frågor om vad som står högst när Islam krockar med svenska jämställdhetsmål, med hänvisning till religionsfrihet, då hon själv är troende och praktiserande muslim.

Jag ser ett mönster i detta.
  • Tom Araya

Jag är inte ensam om att uppfatta det som att vänstern har problem i sin inställning och hantering av migrations-, integrations-, jämställdhets- och hederskultursfrågan.

?Våga se hedersförtrycket mot hbtq-personer? | SVT Nyheter

Varför har vänstern så svårt för att se hedersförtrycket? | Göteborgs-Posten (gp.se)

Strandhäll och S blundar fortfarande för hederskulturen (expressen.se)

Så har hedersfrågan delat Vänsterpartiet | Dagens ETC

?Vänstern måste våga diskutera hederskultur utan ängslighet? - DN.se

Hederskultur har faktiskt med religion att göra (aftonbladet.se)

• Tom Araya
    Lyssna särskilt på de 19 sekunderna mellan 16.59 och 17.18.

• Tom Araya
    Anonym (Werthers) skrev 2024-04-17 01:52:02 följande:
    Trådstarten handlar om att skapa ett narrativ att feminister på något sätt hålls ansvariga för att ta itu med hedersproblematiken, och att de gör för lite. (Inte hur ska "vi" lösa hedersproblematiken) Att feminister generellt gillar hedersförtryck. Det är det här jag motsätter mig mot. Det finns ingen (varken självutnämnda feminister eller andra) som kan övertyga mig om att feminister försöker sopa väg framför misogyni.

Mestadels av det jag läser skiljer sig inte från det skapade narrativet då många artiklar verkar köra hårt på det "varför gör feministerna ingenting" (trots att de bevisligen gör en hel del) Jag antar att narrativet syftar till att misstänkliggöra feminismen och i längden kvinnor, då det ligger en del misogyna/ rasistiska krafter bakom.
    Ansvariga eller inte... men V tillsammans med MP har ju varit de som under alla perioder under 2000-talet förespråkat en migrationspolitik som är generös bortanför alla andra partiers politik, så det faller sig naturligt att man vänder sig dit för svar i de problem som uppstått, antagligen för att man vill påvisa att deras ställningstagande inte var genomtänkt och att man har varit naiva inför konsekvenserna. Det är också från V och MP som dragit sig längst med att erkänna den naivitet inför konsekvenserna som man mer eller mindre kollektivt hade fram till ca 2014-2016 och där i stort sett alla politiker har vänt i frågan. Det är först under de senaste åren som V och MP åtminstone delvis har sällat sig med den övriga politikerkåren i migrationsfrågan.
    Detta är anmärkningsvärt i förhållande till hur hårt V har drivit frågor med feministisk inriktning och att de har en bakgrund som arbetarparti, två grupper som inte gynnas av partiets migrationspolitik.
  • Tom Araya
    70-talets ro?dstrumpa mo?ter 2000-talets hederskultur och va?nsterfeminism | Hotspot

Gäst i programmet är Helene Bergman, mångårig journalist. Hotspot är ett samtalsprogram om kristen tro, kultur och samhälle. Programledare är Marco Strömberg. Programmet produceras av Sverigekanalen och Världen idag. Boktips: ?Med svärtad ögonskugga ? En feministiskt memoar?, Helene Bergman (Beijbom Books)

• Tom Araya
    Hedersvåld, förtryck och islamism ? med Sara Mohammad
    Varför fungerar inte integrationspolitiken? Varför tar inte staten ansvar? Om kommunerna och staten inte implementerar lagarna eller följer handlingsplanerna, vad kan vi göra? Sara Mohammad, ordförande och grundare av Riksorganisationen GAPF, riktar ljuset på frågan om hedersförtrycket, som är mer aktuellt än någonsin efter senaste rapporten från Malmö kommun. Hon har själv blivit könsstympad och har i många år kämpat mot de inhumana brott som genomförs både i Sverige och utomlands, där barn med tvång förs till sitt hemland för ?skolning? och könsstympning, något som har pågått i decennier.

Svar på tråden Invandrarkultur kontra feminism