Anonym (Werthers) skrev 2024-04-17 00:06:06 följande:
Förstår f ö att du känner att det inte existerar en debatt? Hur kan du missat det? Det här var första debattartikeln jag hittade vid en googling. Scrollar man neråt så finns en hel del artiklar om närliggande ämnen.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/OrXRW1/borja-anvanda-lagen-mot-konsstympning
Rasisterna vill gärna kabla ut det narrativet också. Att feministerna vill ha könsstympning på något krystat sätt. (För att de troligen är både misogyna och rasistiska)
Tack, det var ett bra exempel, om än lite väl sällsynt och mig veterligen inte från ett särskilt utpräglat vänsterhåll.
Tack vare din länk blev jag påmind om när Amineh Kakabaveh lämnade Vänsterpartiet då hennes hårdföra ställningstagande mot hederskultur betraktades som besvärande för partiet.
Kakabaveh & L: Regeringen får inte svika om hedersvåldet (aftonbladet.se)
En annan som också debatterat i frågor kring jämställdhet och hederskultur är liberalen Gulan Avci.
Om man istället ser på debattörer från vänsterhåll, som Bilan Osman, så glider hon alltid undan frågor om vad som står högst när Islam krockar med svenska jämställdhetsmål, med hänvisning till religionsfrihet, då hon själv är troende och praktiserande muslim.
Jag ser ett mönster i detta.