Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Invandrarkultur kontra feminism

Anonym (Werthers) skrev 2024-12-03 20:08:55 följande:
    De flesta feminister resonerar antagligen på ditt sätt. Det finns ingen chans att en feminist gillar invandrares misogyni. Det borde vara en no-brainer.

Jag tror den här missuppfattningen har uppkommit pga ett svart-vitt tänk. En vit, svensk man som är främlingsfientlig och misogyn (då det går hand i hand) föreställer sig feminister på ett visst sätt, han kanske t om klumpar ihop kvinnor med feminister. Från dennes perspektiv så ser han då att feminister vurmar för invandrares misogyni. Det borde säga sig självt att det är otroligt felaktigt. Sen så kan en feminist vara för invandring av olika skäl, men att hävda att feminister är för misogyni är orimligt.
    Du hör/ser ingen feminist från vänsterhåll uttala sådana resonemang öppet och offentligt, annat än undantagsvis möjligen (jag har tagit upp ett exempel på undantag).

Här kan det göras anonymt och vi har ingen aning om vilka personerna bakom är eller vad de i övrigt står för politiskt.
  • Tom Araya
    Anonym (Werthers) skrev 2024-12-04 01:41:46 följande:

Ok, jag scrollade igenom dina postade youtube saker och drar slutsatsen att det handlar om att de tycker att hederskultur är dåligt. (Vem gillar hederskultur egentligen? Det är som att slå in öppna dörrar) Betyder det att feminister vill ha hederskultur tror du? 

Det borde vara en no-brainer att begripa att feminister inte gillar misogyni eller våld mot kvinnor i någon form. Är det någon som påstår det så borde du anta att de i så fall har en annan agenda än feminism.

Du har ju diskuterat detta med mig och andra i tråden sedan i våras och fortfarande med grund i att du inte kollat på eller läst något länkat och som trådens ämne grundar sig på.

I mina inlägg #192 och 194  länkar jag till ett antal tv-inslag där hederskultur och hedersrelaterade brott och övergrepp beskrivs, bl.a. med verkliga fall.

I inlägg #193 så länkar jag till ett antal tidningsartiklar.
    Dessa är

1. En opinionsartikel från 2017 som handlar om hur utsatta personer är som kommer från konservativa kulturer och sedan kommer ut som HBTQ. Man menar att det svenska samhället sviker dessa genom att blunda för problemet. 
    Bakom artikeln står Mats Nordström, Robert Hannah och Anton Johansson från Liberalerna samt Sara Mohammad, grundare av organisationen 'Glöm aldrig Pela och Fadime'.
    ?Våga se hedersförtrycket mot hbtq-personer? | SVT Nyheter

2. Debattartikel i GP 2017 med frågan "Varför har vänsterns så svårt att se hedersförtrycket", skriven av författaren och journalisten Mikael Törnqvist.
    Rubriken talar nog för sig självt, så jag lägger inte till någon ytterligare beskrivning.
    Varför har vänstern så svårt för att se hedersförtrycket? | Göteborgs-Posten

3. Artikel från Expressens ledarredaktion 2023. Rubriken talar nog för sig självt här också; "Strandhäll och S blundar fortfarande för hederskulturen".
    Strandhäll och S blundar fortfarande för hederskulturen

4. Artikel i ETC 2019 av Ulrika Lindahl om den problematiska och splittrande interna debatten inom Vänsterpartiet om hur man ska hantera hederkultursproblematiken. Rubriken är; "Så har hedersfrågan delat Vänsterpartiet".
    Så har hedersfrågan delat Vänsterpartiet | Dagens ETC

5. Debattartikel i DN 2021 av Maria Hind Alias, Mattias Färm och Maria Arkeby från AiP media och tankesmedjan Tiden. Rubriken är; "Vänstern måste våga diskutera hederskultur utan ängslighet".
    ?Vänstern måste våga diskutera hederskultur utan ängslighet? - DN.se

6. Debattartikel i Aftonbladet 2029 av Omar Makram och Sara Mohammad, båda från organisationen GAPF. Rubriken är; "Jo, hederskultur har med religion att göra".
    Hederskultur har faktiskt med religion att göra

I mitt inlägg #235 länkar jag till en intervju med journalisten Helene Bergman, där hon bl.a. berättar om sin nya bok 'Med svärtad ögonskugga' samt om sina upplevelser av hur hederskultursfrågan har hanterats och bemöts inom vänstern och bland vänsterorienterade journalister och media.

I mitt inlägg #236 länkar jag till en intervju med Sara Mohammad om hedersvåld, förtryck och Islamism.
    Mer om vem Sara är kan du läsa här:
    Sara Mohammad ? Wikipedia

I mitt inlägg #241 länkar jag till en intervju med Per Brinkemo och Sohelia Fors om skillnaderna mellan hederskultur/hederrelaterat våld och våld i nära relationer i mer generell mening.

I mitt inlägg #242 länkar jag till ett kort tv-inslag av den tyska tv-kanalen DW, där man intervjuar män på gatan i något ME-land och där de med egna ord beskriver vad heder betyder för dem.

I mitt inlägg #243 länkar jag till Youtubern Henrik Jönssons mycket välgjorda video i ämnet, där han går igenom vad problemet handlar om, hur olika politiska företrädare ställer sig inför detta och vilka konsekvenser det för med sig. Henrik uttrycker inte bara sina egna ord och uppfattningar, utan är flitig med att klippa in även intervjuer, debatter och artiklar.

I mitt inlägg #246 länkar jag till Tv-programmet 'Kalla fakta's avsnitt om oskuldskontroll.

I mitt inlägg #248 länkar jag till en video med Amineh Kakabavehs tal i riksdagen om hedersförtryck.

I mitt inlägg #149 länkar jag till en video från ett seminarie om homofobi och hederskultur, med bl.a. Josef Wijk och Eduardo Grutzky.

I mitt inlägg #250 länkar jag till samtalet mellan Sakine Madon och Navid Modiri om svensk yttrandefrihet.

Men intet av det här tycker du är viktigt och är ej heller intresserad av att diskutera eller bemöta.

• Tom Araya
    Tom Araya skrev 2024-12-04 03:57:31 följande:

I mitt inlägg #236 länkar jag till en intervju med Sara Mohammad om hedersvåld, förtryck och Islamism.
    Mer om vem Sara är kan du läsa här:

Länken verkar ha slutat att fungera. Jag gör ett nytt försök:

• Tom Araya
    Anonym (Werthers) skrev 2024-12-04 03:42:36 följande:

Vem vill främja våld mot kvinnor och misogyni?

Tror det kan vara samma personer som vill ha ut alla invandrare med motiveringen att de är de som våldtar kvinnor. Tror att feministerna fattar det också. 

-en annan agenda. Sen att dra slutsatsen att det då ska vara feministerna som vill ha våld mot kvinnor och misogyni handlar antagligen om samma personer med en annan agenda.

Snart kanske det kommer påståenden såsom att feministerna äter hundar och katter.

Du har redan fått flera och omfattande svar på din fråga.

Du får börja läsa, ta till dig och bemöta dem istället för att bara upprepa samma fråga om och om igen.
  • Tom Araya
    Anonym (Werthers) skrev 2024-12-04 04:08:52 följande:

Vad är kopplingen till feminism? Det är det jag ifrågasätter. Förstår du? 

Skulle vara intressant om du postade en video där feminister berättar hur bra hedersvåld, hederskultur, misogyni och våldsutsatta kvinnor är i feminismens namn. Men av förklarliga skäl så existerar det inte.

Nej, de undviker ju debatten. Är inte det talande nog?
  • Tom Araya
    Anonym (Werthers) skrev 2024-12-04 04:11:41 följande:
    Det är ju det jag inte får. Och det är inte en fråga utan mer ett påstående om att misogyni och våld mot kvinnor inte är feminism eller är något som feminister står för.

Det är lite anmärkningsvärt att något sånt inte klassas som  allmän kunskap. 
    Läs och bemöt de svar du har fått! Visa att du har intellektuell begåvning nog för det.
  • Tom Araya

Skulle vara intressant om du postade en video där feminister berättar hur bra hedersvåld, hederskultur, misogyni och våldsutsatta kvinnor är i feminismens namn. Men av förklarliga skäl så existerar det inte.

Du menar att inga av de som artiklarna, tv-inslagen och Youtube-videona handlar om är feminister?
  • Tom Araya

Fler artiklar om hur problemet från vissa håll undviks att debattera och hantera:

Feministerna och hederskulturen

När hedersproblematiken har lyfts fram har den förringats eller förnekats. Av rädsla för att fiska i grumliga vatten har unga tjejer och kvinnor, och för all del även pojkar och män, offrats.

En av de få i vänsterleden som har varit öppen med hur stort problemet är, är socialdemokraten Nalin Pekgul. Hon har dock fått kämpa i stark motvind.

Efter valet 2010 lämnade Pekgul politiken, men nu ska hon göra comeback i valrörelsen. Nalin Pekgul ska kampanja tillsammans med Göteborgssossen och kommunstyrelsens ordförande Ann-Sofie Hermansson. Hermansson har på senare tid medgett att Socialdemokraterna varit ?ängsliga i de här frågorna?.
    ...

För bara tio år sedan tillsatte dåvarande integrationsministern Mona Sahlin Masoud Kamali att utreda etnisk diskriminering och maktstrukturer. Kamali hade sin egen uppfattning om hedersstrukturer: ?Man gör en jättestor grej av att några invandrartjejer blivit utsatta för så kallat hedersrelaterat våld.?

Enligt Kamali är hedersförtryck en myt som vittnar om ?fördomar?. Våld finns ju överallt. Kamalis resonemang påminner starkt om 
    ">Fatta-feministernas bisarra inställning
     till kulturens betydelse för sexuella övergrepp. Det handlar om ?alla män?, inte bara några, är tesen.

Och tänk, feministerna har varit framme och relativiserat och förnekat hedersproblematiken också. Fi-ledaren Gudrun Schyman har framfört tesen att den som gör distinktioner av olika sorters våld medverkar till ?rasism och förenklade analyser?.
    ...
    Handfallenhet kombinerad med ovilja att ta i realiteter när dessa går emot den egna ideologin, samt en aldrig sinande förmåga att snickra ihop egna vansinniga alternativa teorier, har möjliggjort för hederskulturen att blomstra i Sverige. Att börja bemöta problemet nu när det har blivit en del av vardagen för så många unga kommer bli oerhört svårt.

Feministerna och hederskulturen - Fristad

Jenny Nordberg:
    Hederskultur bör vara avgörande integrationsfrågan

När Sverige sakta rör sig mot konsensus om att hederskultur är ett allvarligt problem blir frågan hur långt vi är beredda att gå för att skydda samtliga svenska flickor och kvinnor ? och betrakta bekämpandet av hederskultur som en helt avgörande integrationsfråga.
    Hederskultur kan vara största integrationsfrågan | Jenny Nordberg

Svenska feministrörelsen motarbetar kampen mot hedersrelaterat våld!
    Publicerad 20 januari 2012
    HEDERSKULTUR · 

Gulan Avci (FP), tio år efter mordet på Fadime:

Det borde råda konsensus kring vikten att bekämpa hederskulturen. Men så är det inte. De som borde ställa sig på barrikaderna och ta kamp mot hedersförtrycket är den svenska feministrörelsen. Men så är det inte idag. Feministerna och delar av vänsterrörelsen har vänt dessa tjejer och killar ryggen. Det talar hellre om mansskatt, eldar pengar och kallar svenska män för talibaner. Samtidigt skriker deras medsystrar och bröder efter hjälp i det tysta.

Om delar av den feministiska rörelsen nonchalerat hedersförtrycket vore det en sak. Då hade de kunnat skylla på att de valt att prioritera andra frågor. Men det är mycket värre än så. Många feminister har aktivt valt att motarbeta arbetet mot det hedersrelaterade våldet.
    Svenska feministrörelsen motarbetar kampen mot hedersrelaterat våld! | SVT Nyheter

Sverige sviker hederskulturens offer

Rädslan för att uppfattas som främlingsfientlig får inte leda till att svenska myndigheter lägger sig platta inför hederskulturen. I Sverige råder nolltolerans mot kvinnoförtryck, detta gäller alla, oavsett trostillhörighet och bakgrund.

Sverige sviker hederskulturens offer - Dagens Samhälle

Varför har hederskulturer normaliserats i Sverige?
    Debatt. 
    Varför har hederskulturer normaliserats i Sverige? - Opulens

Öronbedövande tystnad om hederskultur
    När diskussionen om hedersutsatta kvinnor och barn kom upp under senaste fullmäktige i Region Kalmar län blev det tomt i talarlistan, menar M, som pekar på tystad från S, C, V-majoriteten.
    Hederskultur ? då blev det tomt i talarlistan

Hederskultur under radarn
    Mordet på Fadime Sahindal år 2002 blev startpunkten för en långdragen och infekterad debatt om hedersrelaterat förtryck i Sverige. Det var ett uppvaknande till en verklighet som få politiker, journalister eller forskare kände till. Genom åren har olika försök gjorts att förstå det till synes ofattbara. Men ännu saknas viktig kunskap om hederskulturens mekanismer, skriver författaren Per Brinkemo.
    ...

Utan insikt, ingen förändring

Om vi bättre förstår hederskulturens rötter kan vi sannolikt mer effektivt förebygga och motverka dess vidare etablering i Sverige. Med för enkla förklaringsmodeller, som talet om samma slags patriarkala strukturer bland talibaner som bland svenska män, negligerar man att den liberala demokratiska rättsstaten och jämställdhetsrörelsen åstadkommit något av värde för individens frigörelse, vare sig det handlar om män eller kvinnor. Med en sådan analys förbiser man dessutom att inte heller män kan agera som autonoma individer i en hederskultur.

Hederskultur under radarn - Kvartal
  • Tom Araya

Man jobbar inte så. Istället tystar man de röster som pekar ut detta som ett problem för jämställdheten och det svenska samhället.
  • Tom Araya
    Anonym (Werthers) skrev 2024-12-04 12:28:44 följande:
    Nej, det tycker jag inte. Du verkar mest dra abstrakta slutsatser. Du borde själv förstå att våld mot kvinnor inte lirar med feminism. Så slutsatsen borde då bli att åsikter där våld mot kvinnor är inkluderad och främjas INTE handlar om feminism utan något helt annat. 
    Vi kan alltså inte ta vänsterfeminism på allvar/seriöst?
  • Tom Araya
    Anonym (Werthers) skrev 2024-12-04 15:54:42 följande:
    Motarbeta hederskultur borde inte vara något som ligger på ett specifikt politiskt bord. Tycker inte något politiskt parti gör tillräckligt för att motarbeta det. Men av någon anledning så beskylls feminism för deras existens. Jag ser inte sambandet. Är det för att vänsterpartiet uppmärksammar detta men misslyckas i praktiken?  Det här är ingenting som är enkelt att lösa, det säger sig självt Hur framgångsrika är högern i så fall?

Är själv lagd åt höger är värt att påpeka men tycker att det finns nyanser inom allt.
    Vänsterpartiet har tillsammans med MP och C varit de som i högst grad står för en generös migrationspolitik. Det är huvudsakligen därigenom som heders- och klankultur kommer till Sverige.

V har varit de mest tröga i att erkänna existensen av hederskultur som ett problem för invandrade kvinnor och därmed även för det svenska samhället.

Vi har ännu inte kommit långt i den här processen att man jobbar mot hederskultur på ett brett och kraftfullt sätt, därför att vänstern hela tiden har bromsat.
  • Tom Araya
    Anonym (Werthers) skrev 2024-12-05 00:50:05 följande:
    Det jag opponerar mig mot i ditt resonemang är att du verkar dra likhetstecken mellan feminism och en vilja att ha invandring. Det stämmer inte. Det är två helt olika saker. (Dessutom så är det väl känt att moderaterna vurmade för invandringen, men det är en helt annan sak) Du kanske tänker på ett motstånd mot rasism? Det är också en helt annan sak än feminism.

Du skuldbelägger feminismen för något som inte är feminism. Förstår du? Under en lång tid så har den propagandan framförts av politiska krafter. Du har blivit utsatt för en manipulativ propaganda. 
    Nu är det ju vänstern som utmålar sig som feministisk (och för den delen drivit ett antal frågor om jämlikhet) även om du och jag har en annan uppfattning om vad deras politik är i praktiken.
    Men vi ska kanske börja kalla vänstern för antifeministisk istället.
  • Tom Araya
    Anonym (Werthers) skrev 2024-12-05 00:50:05 följande:
    Det jag opponerar mig mot i ditt resonemang är att du verkar dra likhetstecken mellan feminism och en vilja att ha invandring. Det stämmer inte. Det är två helt olika saker. (Dessutom så är det väl känt att moderaterna vurmade för invandringen, men det är en helt annan sak) Du kanske tänker på ett motstånd mot rasism? Det är också en helt annan sak än feminism.

Du skuldbelägger feminismen för något som inte är feminism. Förstår du? Under en lång tid så har den propagandan framförts av politiska krafter. Du har blivit utsatt för en manipulativ propaganda. 
    Tom Araya skrev 2024-12-05 01:22:58 följande:
    Nu är det ju vänstern som utmålar sig som feministisk (och för den delen drivit ett antal frågor om jämlikhet) även om du och jag har en annan uppfattning om vad deras politik är i praktiken.
    Men vi ska kanske börja kalla vänstern för antifeministisk istället.
    Problemet är väl också att det inom vänstern finns de som drar likhetstecken mellan rasism och att uppmärksamma hederskultursproblematiken.

Men jag ger dig rätt i att moderaterna under kiwifruktens ledning gjorde en kappvändning mot abnorm migration.

• Tom Araya
    Anonym (Werthers) skrev 2024-12-05 20:58:30 följande:
    Jag menar inte att du direkt menar att feminister är för misogyni och våld mot kvinnor, men det är den slutsatsen man kan dra då du anser att feminister är indirekt uppmuntrande till det.

Det jag hela tiden menar är att man ska skilja mellan ideologi och aktivitet. Uppmuntrar då någon feminist en kultur som främjar misogyni så diskvalificeras denne från feminism.
    Då är vänstern diskvalificerad.
    Alla som försökte har tystats eller tvingades att lämna sina uppdrag.
  • Tom Araya
    Anonym (Werthers) skrev 2024-12-06 17:08:41 följande:
    Vad heter det när anti-feminististern försöker klura ut strukturella orättvisor kopplade till kön? Anti-genus forskning?
    All logik säger att forskningen inte byter namn för att det är någon annan som genomför den. Så heter det genusforskning i första fallet så heter det genusforskning även när det är Sture och Lotta eller Föreningen för fantastisk forskning som forskar.
Svar på tråden Invandrarkultur kontra feminism