• Metafor

    Vår treåring vägrar sova

    Vår treåring har varit ett helvete att få och sova i snart fyra år. Hon somnar oftast mellan 21:30-23 varje kväll. Hon sover natten igenom men tar alla kvällar. Vi har testat ALLT. Fasta rutiner såklart Ingen skärm, mycket aktiviteter, utomhus osv osv. Hon tar våra kvällar och vi har flera gånger tappat det. För vi är slutkörda. Ofta får vi sitta bredvid och hon ligger i sängen men på senare tid har hon börjat skita i att ligga kvar i sängen så hon kryper runt på golvet istället och skiter i helt i om vi blir sura på henne. Vad ska vi göra? Vi har ett till barn som också nattas så ibland när jag känner att jag inte klarar mer ger jag henne paddan och går ut tills pappan kommer. För att inte bli arg, ibland tvärtom. Då har det alltså gått två timmar sen vi började. Kul att ge paddan till en snart fyraåring 22 på kvällen. Vet inte vad vi ska göra?? Mår så jävla piss av det här. 

  • Svar på tråden Vår treåring vägrar sova
  • Anonym (Mamma till 4)

    Antar att ni inte låter barnet sova på dagtid ?

  • Anonym (Elsa)
    Anonym (Mamma till 4) skrev 2024-04-13 23:07:04 följande:

    Antar att ni inte låter barnet sova på dagtid ?


    Jag tänker tvärt om. Att barnet kanske sover för mycket på dagen och  att den tiden behöver justeras.

    Om förutsättningen är fasta rutiner där TS går upp samma tid med barnen på morgon så  borde barnet vara väldigt trött efter förskolan. 

    Det kan vara en knepig omställningsfas i början men nödvändig  för att  alla i familjen ska  ha en dräglig vardag och sömn.

  • Anonym (Mamma)

    Lägg henne i rätt tid, just nu verkar ni kämpa på alldeles för länge och borde lägga henne senare.

    Ingen platta på kvällarna!! Oavsett hur slutkörda ni är. Släng skiten om ni vuxna inte ens klarar att hålla er från att ta fram den.

    Hon ska inte krypa på golvet, ni ska inte sura på henne. Lägg henne i sängen och säg att det är dags att sova, om det så krävs hundra gånger. Jag skojar inte om antalet där, det är bara att sikta in sig på att det kan ta hur lång tid som helst. Upprepa en lämplig fras, t ex nu är det läggdags, då ska du vara i sängen.

    Nattningsrutiner med högläsning är bra för barn.

    Hur sover hon på dagtid? Hur ofta, när, hur länge?

  • Anonym (Inte sova på dagen)
    Hade det likadant tills vi tog bort dagvilan. Och poff! Ungen somnade före 20 varje kväll!
  • Anonym (Mamma till 4)
    Anonym (Elsa) skrev 2024-04-14 00:19:58 följande:

    Jag tänker tvärt om. Att barnet kanske sover för mycket på dagen och  att den tiden behöver justeras.

    Om förutsättningen är fasta rutiner där TS går upp samma tid med barnen på morgon så  borde barnet vara väldigt trött efter förskolan. 

    Det kan vara en knepig omställningsfas i början men nödvändig  för att  alla i familjen ska  ha en dräglig vardag och sömn.


    Det var ju de jag menade. Barnet ska självklart inte sova på dagen längre. Men jag antar att TS fattar de.
  • Spucks

    Ligg inte med henne tills hon somnar. Läs en bok, kanske sjung en sång och myser en stund, sedan går du ut och hon får somna in själv. Berättar om de nya rutinerna för henne innan och även att hon förväntas stanna i sin säng efter att du har gått. 
    Och så följer du igenom såklart. Kommer hon ut ur rummet, tar du henne tillbaka till sängen. 
    Ni kan prata innan om vad hon behöver för att kunna vara själv. Dvs. kom överens om innan om hon vill ha ett gosedjur i sängen och om ja vilket/vilka. Om hon ska ha nattljus. Osv.

  • Anonym (hm)

    Jag har inte läst alla svar så ursäkta om jag missförstår något eller kommer med tips som redan besvarats. Om hon sover dagtid är det dags att ta bort dagsvilan. Helt klart! Er dotter verkar vara en mycket aktiv och envis ung dam och är hon extra utvilad är sömn nog det absolut sista i hennes intresse. 


    Jag förstår frustrationen och att ni ger paddan ibland, även om det kanske inte är det bästa. Jag tänker dock lite tvärtom än många andra här. Er dotter är uppenbarligen inte trött och har svårt att komma till ro. Om ni har tagit bort dagsvilan redan tänker jag att kvällarna måste göras om, för allas del. Varför är det så fel att ligga bredvid? Berätta en saga tillsammans eller se en film. Gör stunden mysig även för er så försvinner pressen och ilskan.


    Med tiden kommer henne sömnrutiner att ändras och det är här och nu som ni behöver hitta en lösning. Hon är stor. Har ni frågat henne varför hon gör som hon gör? Vad hon behöver för att komma till ro? Är det läskigt i rummet, är hon inte trött, känner hon sig ensam? vill hon sova i stora sängen några dagar med föräldrarna?


    Vi föräldrar finns inte här för att klara varenda uppgift ett barn innebär, men vi bör finnas där när saker känns jobbiga och känslor är stora. Hon är stor, men hon är fortfarande bara tre år gammal. Tre. Hon beter sig antagligen inte som hon gör för att vara elak eller jobbig, utan för att hon saknar något. Ta reda på vad och all lycka till. Det kommer gå över!

  • Anonym (Elsa)
    Anonym (Mamma till 4) skrev 2024-04-14 10:12:25 följande:
    Det var ju de jag menade. Barnet ska självklart inte sova på dagen längre. Men jag antar att TS fattar de.

    Om det var det du menade så kanske du borde skriva det. 


    Det kunde lika gärna ha varit väldigt övertrötta barn, över trötta barn är också svåra att söva.  
    Så din fråga är upplagt för att misstolkas när du enbart utgår ifrån att andra ska ? fatta?.

  • Anonym (Mamma till 4)
    Anonym (Elsa) skrev 2024-04-14 15:53:15 följande:

    Om det var det du menade så kanske du borde skriva det. 


    Det kunde lika gärna ha varit väldigt övertrötta barn, över trötta barn är också svåra att söva.  
    Så din fråga är upplagt för att misstolkas när du enbart utgår ifrån att andra ska ? fatta?.


    Om jag skriver att jag antar att ni inte låter barnet sova på dagtid så är de ju de jag menar. Om ingen sover på dagarna så är de ju självklart att hen inte är trött på kvällen. 
  • Anonym (Mamman)

    Ta bort dagvilan och låt henne somna på madrass i ert rum. Jag tror inte alls på att försöka lägga någon 100 gånger. Då blir man bara utbränd.

    Ni måste bryta de rutiner ni har för nu vet hon hur er rutin är. Och den funkar ju inte. 

Svar på tråden Vår treåring vägrar sova