• Winney

    Förvirrad över kollega

    Hej
    Jag är väldigt förvirrad över en kollega.
    Vår arbetsgrupp är ganska splittrad där vi har flera olika våningsplan med ?tillhörande? personalrum för att inte gå in på mer detaljer.
    Jag och denna kollega arbetar alltså på olika plan i byggnaden och har olika arbetsuppgifter då vi har olika yrkestitlar så man har inte mycket kontakt med de som arbetar på andra plan. Då jag sätter min fot på hens arbetsplan är i snitt som mest 2 dagar i veckan då jag och mina kollegor med samma yrkestitel delar på denna arbetsuppgift, så jag träffar inte denna kollega så ofta och har knappt lagt märke till hen.

    Då jag tror att jag faktiskt i över huvud taget lade märke till hen var vid en av arbetsgruppens adventsfikan (jag tror dock att hen är ganska nyanställd) och vi stod i kö, då av någon anledning vände jag mig om när jag och mina närmsta kollegor stod och småpratade och jag och denna ?kollega? fick plötsligt ögonkontakt men det var väl inte mer än så tyckte jag (förutom att jag så klart lade märke till hur attraktiv hen var :P, jag själv ser mig inte som attraktiv alls) men tänkte inte mer på det.


    Sedan nu för någon månad sedan när jag utfört en arbetsuppgift och var påväg tillbaka till min arbetsplats så var hen och hens kollegor påväg tillbaka till deras arbetsplats från ett möte. Hen tittade helt plötsligt mot mitt håll (vi var i olika korridorer som korsas) och våra blickar möttes igen väldigt tydligt och hen hade en sådan intensiv och långvarig blick denna gång.
    Efter denna händelse kändes det plötsligt väldigt tydligt att några av hens närmsta kollegor (motsatt kön till hen) hade en väldigt ovälkommen blick riktad mot mig när man möter dessa i korridoren, det började med att en gjorde detta och sedan fler och fler, men inte en stor mängd (kanske inbillning), dessa och några fler har den senaste tiden även börjat sitta i ?vårt lunchrum? på vår våning, även då ibland känns det som att man får lite blängande blickar (dock är det väldigt trångt i deras lunchrum, och deras arbetsgrupp utökas, så detta är nog anledningen till att de kommer till vårt lunchrum).
    I samband med detta så har även denna ?kollega? börjat sätta sig i vårt lunchrum under förmiddagsfikat (med en annan kollega (samma kön som hen) anledningen kan vara som den nämnda ovan), inte ofta men kontinuerligt minst en dag i veckan, första gången jag lade märke till dem (detta var någon vecka efter den intensiva blicken i korridoren från hen) och jag och mina kollegor satt oss vid en annan soffgrupp så lade jag märke efter en stund till att hens kollega helt plötsligt riktade ?lite diskret? en hand i vår riktning efter att hen sagt något (dessa två pratar samma språk) och jag har mer och mer fått en lite osäker känsla runt hen, speciellt efter den intensiva blicken och den ?diskreta handen? (även detta kan ha varit inbillning).

    Jag förstår inte riktigt vad denna kollega är ute efter (jag har varit vid några tillfällen i liknande situation med en kollega på annan arbetsplats, även denna med samma ursprung, dock var hen mer tydlig vad hen var ute efter och det var då ingen osäkerhet vad hen ville men som av en anledning gav mig samma känsla i slutet (men det är en annan historia), dock har dessa två liknande jargong/ger ifrån sig en naturlig dominant personlighet, men denna nya kollega ger ifrån sig ytterligare en jargong som gör att jag känner mig mer illa till mods och jag har svårt att veta vart jag ska rikta blicken och försökt att inte riskera möta hens blick då det känns som att hen ser rakt igenom mig och njuter av det på ett olustigt vis för mig. Om det är värt att nämna får jag även upplevelsen att hen (i skillnad från hur jag upplever hens kollega av samma kön) är lite överlägsen av sig och van att det motsatta könet kretsar kring hen och att hen är van att få uppmärksamhet (speciellt av det motsatta könet) och njuter av detta, även detta påminner mig starkt om min föredetta kollega.

  • Svar på tråden Förvirrad över kollega
  • Anonym (fdPåJakt)

    Mmm... väldigt komplicerad text med försök till att vara så generell det bara går... gör att det hela mynnar ut i något nästan oförståeligt.

    Spontan gissning är att personen tycker att något är fel med dig, utseende, kläder eller annat. Eller så är personen attraherad av dig. Kanske att du bara inbillar dig saker också, speciellt det där med personens kollegor.

    Varför göra storyn könsneutral?

  • Anonym (Grovt)

    Det var mig ett långt inlägg för lite ögonkontakt! Tror att du övertolkar å det grövsta!

  • Anonym (Hen)

    Väldigt otydlig text TS. Du skriver hen om huvudpersonen men sedan verkar kön vara jätte relevant i frågan kring kollegorna.. 
    Vet inte vad du är förvirrad över, djupa ögonkontakten? Ja hen kan säkert ha fått upp ögonen för dig. Men ni verkar ju inte vara nära kollegor och du verkar inte ha mycket mer att gå på förrutom ögonkontakt?

  • Winney
    Tack för svar, förstår att texten uppfattades komplicerad.
    håller med om att jag säkert inbillar och övertolkar detta.
    Förstår synpunkterna kring kön.

    Behövde väl egentligen bara ventilera då jag inte förstått vad som hänt och då allt annat inträffade så kort tid efter den blicken kollegan gav.
    Även fast man arbetar på olika arbetsplan så brukar vi alla hälsa på varandra (sunt förnuft/ren artighet bortsett från en handfull som är lite speciella) men denna kollega har som sagt bara gett obehaglig intensiv blick utan att vi någonsin sagt ett ord till varandra samt hans närmsta kvinnliga kollegor uppför sig på liknande sätt men mer sura miner, som om man gjort dem något (Har försökt hälsat som man gjort med alla andra när man möts i korridoren men det kändes inte välkommet och man blev mer illa till mods för det runt dessa personer).

    Min spontana tanke var först att antingen så är han säker på att jag är ute efter honom och tycker det är lustigt på något vis  (att han tycker det är lustigt för att jag skulle tro att jag har en chans på honom).  Nu försvarare jag mig men jag är inte ute efter honom (även om han onekligen är attraktiv) då jag är involverad med någon annan och vill inte påbörja något med någon annan samtidigt oavsett om han skulle vara intresserad eller inte.
    Tycker det är så konstigt bara då hans nära kollega som också är man är hur trevlig som helst och hälsar glatt och trevligt som majoriteten av övriga kollegorna på deras arbetsplan gör Utan några konstigheter.
    Eller som  Anonym (fdPåJ­akt) skriver så är det väl kanske något med mitt utseende/klädsel eller liknande som är fel eller om detta går ihop med min spontana tanke ovan.
    men som sagt kanske bara inbillar mig och övertolkar alltihop. 

    Allt kändes bara lite obehagligt och påminde väl på något vis lite om min gamla kollega på min förra arbetsplats Iallafall i slutet av vårt förhållande.
  • Anonym (Hmmm ...., ,)

    Jösses, fokusera på dina arbetsuppgifter så blir livet enklare för dig tror jag.  Av din text fattat jag inget mer än att du sett en attraktiv man som du hoppas ska vara intresserad av dig trots att ingenting tyder på det.

  • Anonym (Hen)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-04-15 19:53:13 följande:

    Jösses, fokusera på dina arbetsuppgifter så blir livet enklare för dig tror jag.  Av din text fattat jag inget mer än att du sett en attraktiv man som du hoppas ska vara intresserad av dig trots att ingenting tyder på det.


    Fast på TS tilläggstext så verkar det som att hon snarare får känslan av att nåt är fel. Eller att hon är fel på nåt sätt, vilket skapar obehag. Tror jag fattar inlägget nu.
  • Anonym (Hen)
    Winney skrev 2024-04-15 19:47:05 följande:
    Tack för svar, förstår att texten uppfattades komplicerad.
    håller med om att jag säkert inbillar och övertolkar detta.
    Förstår synpunkterna kring kön.

    Behövde väl egentligen bara ventilera då jag inte förstått vad som hänt och då allt annat inträffade så kort tid efter den blicken kollegan gav.
    Även fast man arbetar på olika arbetsplan så brukar vi alla hälsa på varandra (sunt förnuft/ren artighet bortsett från en handfull som är lite speciella) men denna kollega har som sagt bara gett obehaglig intensiv blick utan att vi någonsin sagt ett ord till varandra samt hans närmsta kvinnliga kollegor uppför sig på liknande sätt men mer sura miner, som om man gjort dem något (Har försökt hälsat som man gjort med alla andra när man möts i korridoren men det kändes inte välkommet och man blev mer illa till mods för det runt dessa personer).

    Min spontana tanke var först att antingen så är han säker på att jag är ute efter honom och tycker det är lustigt på något vis  (att han tycker det är lustigt för att jag skulle tro att jag har en chans på honom).  Nu försvarare jag mig men jag är inte ute efter honom (även om han onekligen är attraktiv) då jag är involverad med någon annan och vill inte påbörja något med någon annan samtidigt oavsett om han skulle vara intresserad eller inte.
    Tycker det är så konstigt bara då hans nära kollega som också är man är hur trevlig som helst och hälsar glatt och trevligt som majoriteten av övriga kollegorna på deras arbetsplan gör Utan några konstigheter.
    Eller som  Anonym (fdPåJ­akt) skriver så är det väl kanske något med mitt utseende/klädsel eller liknande som är fel eller om detta går ihop med min spontana tanke ovan.
    men som sagt kanske bara inbillar mig och övertolkar alltihop. 
    Allt kändes bara lite obehagligt och påminde väl på något vis lite om min gamla kollega på min förra arbetsplats Iallafall i slutet av vårt förhållande.
    Försök att slå bort det där bara. Får du möjligheten att vara ensam med honom vid nått tillfälle på jobbet, kan du ju samtala med honom för att få känsla av vem han är och varför blickarna uppstått. Eller till och med fråga honom.
  • Winney

    Tack snälla för ditt svar. Jo jag försöker, ska försöka mer att slå bort detta.
    Eventuellt ta ditt råd om att prata med han om det uppstår en möjlighet mellan fyra ögon och reda ut så man slipper denna känsla.

  • Anonym (X)

    Du låter förälskad som försöker få varenda blick och gest att betyda att han är intresserad.
    Brukar du tro att allt kretsar kring dig och hitta på scenarion?

  • Anonym (Grovt)
    Winney skrev 2024-04-15 20:27:10 följande:

    Tack snälla för ditt svar. Jo jag försöker, ska försöka mer att slå bort detta.
    Eventuellt ta ditt råd om att prata med han om det uppstår en möjlighet mellan fyra ögon och reda ut så man slipper denna känsla.


    Tycker det låter som en otroligt dålig idé att ta upp det med honom. Du kommer att framstå som märklig om du ska börja prata med någon du aldrig pratat med tidigare om varför han tittade på dig. Och sedan ska ni vara på samma arbetsplats. Nej, bara nej. Ta inte upp det!
  • Winney

    Kanske det upplevs så på det sättet jag skrivit men som jag redan skrivit ovan, ja han är attraktiv men jag är mer än nöjd med den relationen jag är i nuläget och skulle inte byta ut min nuvarande partner mot någon annan.
    Jag skulle oavsett inte starta något med en kollega igen då jag redan varit med om det misstaget.

    Nej till svaret på din fråga, jag tror inte allt kretsar kring mig. Håller mig hellre i bakgrunden och tycker det är jobbigt när någon ser mig, speciellt när man får känslan att något inte känns normalt och det upplevs riktat mot mig väldigt tydligt, då försöker jag hålla mig ännu mer osynlig.
    Men visst, ibland överanalyserar man saker av olika anledningar men jag vet också att jag inte är ensam om att någon gång i livet få en känsla som denna.

  • Winney

    Anonym (Grovt)
    Nej jag kommer såklart inte ställa honom mot väggen och framstå som en idiot på det sättet.
    Men om man hamnar i en situation där vi står öga mot öga och själva (vilket jag tvivlar på att det någonsin kommer ske) så får man se om man måste ?lägga alla kort på bordet?.
    Då som sagt jag fått en upplevelse av att han är van att ha tjejer efter sig men det betyder inte att alla svansar efter honom, även fast han tror det.

  • Anonym (Grovt)
    Winney skrev 2024-04-15 21:59:39 följande:

    Anonym (Grovt)
    Nej jag kommer såklart inte ställa honom mot väggen och framstå som en idiot på det sättet.
    Men om man hamnar i en situation där vi står öga mot öga och själva (vilket jag tvivlar på att det någonsin kommer ske) så får man se om man måste ?lägga alla kort på bordet?.
    Då som sagt jag fått en upplevelse av att han är van att ha tjejer efter sig men det betyder inte att alla svansar efter honom, även fast han tror det.


    Menade inte ställa mot vägen, utan att över huvud taget ta upp det. På något sätt.
  • Winney

    Du har såklart rätt i det, jag håller helt med dig.
    dock svårt att veta vad instinkten kommer säga om man hamnar i en besvärlig situation bara, då är det svårt att låta bli att tillrättavisa någon.

  • Anonym (Grovt)
    Winney skrev 2024-04-15 22:11:49 följande:

    Du har såklart rätt i det, jag håller helt med dig.
    dock svårt att veta vad instinkten kommer säga om man hamnar i en besvärlig situation bara, då är det svårt att låta bli att tillrättavisa någon.


    Nej, det håller jag inte med om. Skulle inte ha ett dugg svårt att inte tillrättavisa en kollega som tittat på mig.
  • Anonym (B)

    Du verkar ju ha tittat mot/på honom väldigt mycket, tänker att han nog sagt det till sina närmsta kollegor som därför blänger på dig för att få dig att sluta. Sluta titta mot hans håll hela tiden så ger det sig 

  • Anonym (B)

    I detta stycke märks det tydligt att de pratar om dig som den där tjejen som stirrar igen: och jag och mina kollegor satt oss vid en annan soffgrupp så lade jag märke efter en stund till att hens kollega helt plötsligt riktade ?lite diskret? en hand i vår riktning efter att hen sagt något (dessa två pratar samma språk) 

  • Winney

    Anonym (B)


    Det är två gånger vi haft ögonkontak Och detta av en ren slump och efter detta har jag sett till att ha mina ögon någon annan stans så fort jag sett att han är i korridoren eller i rummet.


    Varför jag lagt märke till det andra är Att man sett i ögonvrån och när Jag vänt mig till en av mina närmsta kollegor när vi pratat. Vid Händelsen med gestikulering av handen såg jag detta I ögonvrån när jag vände mig till en av mina närmsta kollegor, annars tittade jag inte åt det hållet innan denna händelse, utan som sagt undvek och försökte låtsas som ingenting.

  • Anonym (B)
    Winney skrev 2024-04-16 05:27:29 följande:

    Anonym (B)


    Det är två gånger vi haft ögonkontak Och detta av en ren slump och efter detta har jag sett till att ha mina ögon någon annan stans så fort jag sett att han är i korridoren eller i rummet.


    Varför jag lagt märke till det andra är Att man sett i ögonvrån och när Jag vänt mig till en av mina närmsta kollegor när vi pratat. Vid Händelsen med gestikulering av handen såg jag detta I ögonvrån när jag vände mig till en av mina närmsta kollegor, annars tittade jag inte åt det hållet innan denna händelse, utan som sagt undvek och försökte låtsas som ingenting.


    Okej. Fortsätt låtsas som ingenting och kolla inte ens åt deras håll. Ta inte upp det med honom. 
  • Anonym (gg)

    Låter som han är sexuellt intresserad av dig och typen som är lite narcissistiskt lagd. Har haft nån relation med en sån på jobbet jag med. 

    De gillar att få bekräftelse i att de tycker någon är snygg typ.

Svar på tråden Förvirrad över kollega