• Anonym (Anonym)

Summa för tillfällig samåkning

Hej! 

Jag har samåkt med en klasskamrat till universitetet tio gånger. Det är inget som vi kommer fortsätta göra utan det har bara blivit att det infallit sig nu under vårterminen, så inget återkommande. Jag åker i vanliga fall väldigt bekvämt kollektivt utan några byten, väntetider eller långa avstånd till busshållsplatser (Bussen stannar direkt utanför universitetet). 

H*n som jag samåkt med har inte krävt någon betalning men jag skulle känna mig så sjukt snål om jag inte betalade för mig. Men anledningen till varför jag berättade att det inte direkt är någon obekvämlighet för mig att åka buss är att jag gärna gör det, men nu har h*n erbjudit sig och då har jag åkt med. 

Om jag skulle åkt buss skulle det vara 70kr tor medan att åka bil är 6 mil tor samt runt 20kr/h i parkering. Hade jag alltså åkt buss skulle jag betalt 700kr för dessa 10st turer till och från skolan. Men det känns som att det blir fel att betala hela bussumman för då "hade jag likaväl kunnat åka buss"? Eller tänker jag fel? Det känns som att vi båda ska "tjäna" på att samåka och inte bara den part som oavsett åker bil och betalar parkering även om jag inte åkt med. 

Jag tar tacksamt emot era synpunkter. Ifall jag ska betala 700kr, mer eller mindre? :)

• Svar på tråden Summa för tillfällig samåkning
  • Anonym (F)

Jag hade gett en klumpsumma på 500:- till personen.

• No Logo

Måste ju inte vara cash. Varför inte bjuda på en middag som tack, en barrunda eller köpa en flaska champagne? 

• Anonym (mnop)

Jag förstår inte riktigt varför du ska tjäna på det? Du åker ju bekvämare och från dörr till dörr samt att du samåker med en person istället för 20-30 stycken eller hur många som nu åker på bussen. 

Men men. Jag hade gjort som ovanstående och swishat 500 kr för detta. 

• EpicF

4-500kr är väl en ok summa att ge. Och kanske även en vinflaska. 

• Anonym (hmm)

20 kr/h i parkering - hur många timmar har ni stått parkerade då? 

Jag skulle nämligen räkna med vad resorna kostat dig om du åkt kommunalt (billigaste alternativet, kanske månadskort delat på 30 dagar), samt ögnat lite åt vad kompisen betalar i parkering. 

Sedan skulle jag ta upp saken genom att fråga! Ber kompisen om något hutlöst, DÅ skulle jag börja argumentera (men på trevligt sätt). Liknande de argument du redan lagt fram. 

Typ mjukt "Ja, jag förstår att man kan se på detta på olika sätt, tex att man ska dela alla kostnader rakt av. Det som talar emot det blir ju då att du hade haft dina kostnader oavsett om jag åkt med dig eller inte, och att det för mig hade funkat bra att åka kommunalt också, så jag tänkte att jag skulle bidra en aning till dina kostander, men inte lika mycket eller mera än vad resorna annars hade kostat mig. Förstår du hur jag tänker?"

• Anonym (Bollen)
    Anonym (mnop) skrev 2024-04-15 13:35:33 följande:

Jag förstår inte riktigt varför du ska tjäna på det? Du åker ju bekvämare och från dörr till dörr samt att du samåker med en person istället för 20-30 stycken eller hur många som nu åker på bussen. 

Samåkning ska väl vara win-win för båda?
  • Anonym (Bollen)

En vinflaska samt ett presentkort på 300 kr är lagom tycker jag. 

Varför frågade du inte första gången? 

• Anonym (Anna)

Swisha 500. Win win. 

• Sunflora

Du tänker fel. Ni bör dela på bensinpengarna och parkeringen. Bensinen bör bli ca 600 kronor var sen vet jag inte hur länge bilen är parkerad. 

Börja med att prata med honom och fråga vad han vill ha, vill han inte ha något så swisha 700 kronor eller köp något som tack. 

• Anonym (J)
    Anonym (mnop) skrev 2024-04-15 13:35:33 följande:

Alla föredrar inte att åka bil.
    Och alla gillar inte att åka bil ensam.

Inget konstigt att båda ska vinna på att samåka.
    Annars kan TS åka buss som han skriver. 
Svar på tråden Summa för tillfällig samåkning