• Anonym (:()

Inåtväxt hårstrå

Har ett vad jag tror är inåtväxt hårstrå, det kommer och går som ett sår som vätskar lite, verkar som att hårstråt liksom inte kommer ut, har haft detta länge nu. Var hos gyn för ett halvår sen men då var ?bölden? platt och det kändes inte aktuellt men fick bekräftat det var pga rakning. 
    Nu är det än en gång lite vätskande, men platt. Vågar inte gräva efter hårstråt då jag är rädd det ska bli infekterat.
    Hjälp, vad gör jag?

• Svar på tråden Inåtväxt hårstrå
    Anonym skrev 2024-04-16 20:48:52 följande:

Slutar att raka.

Slutade länge men den var ändå kvar där under den enorma busken(som jag för övrigt inte vill ha). 
  • Anonym (Didi)

Har mycket problem med inåtväxta hårstrån. De kommer alltid ut av sig själva tillslut men det kan ta några veckor. Brukar pilla med nål och pincett men det är såklart inte bra!
    Bästa är att exfoliera huden ofta så är risken för inåtväxande hårstrån lägre. Tror även det hjälper mot de som redan är inåt, att hålla huden mjuk och gör det lättare för det att komma ut sen.

• Anonym
    Anonym (:() skrev 2024-04-16 20:52:14 följande:
    Slutade länge men den var ändå kvar där under den enorma busken(som jag för övrigt inte vill ha). 
    Men så klipp ner busken då, sax funkar jättebra till det.
    Anonym (Didi) skrev 2024-04-16 20:52:36 följande:

Har mycket problem med inåtväxta hårstrån. De kommer alltid ut av sig själva tillslut men det kan ta några veckor. Brukar pilla med nål och pincett men det är såklart inte bra!
    Bästa är att exfoliera huden ofta så är risken för inåtväxande hårstrån lägre. Tror även det hjälper mot de som redan är inåt, att hålla huden mjuk och gör det lättare för det att komma ut sen.

Ok, har haft detta till och från i snart ett år. Känns som det är samma hårstrå som inte kommit ut och det blir liksom ett öppet litet sår så känns inte helt ok att skrubba där. 
  • Fliselisan

Ta en nål som du först rengjort ordentligt och försök öppna upp lite och pilla ut hårstrå. Tvätta även huden och händerna noga innan.

• Anonym (???)

Är du säker på att det är ett hårstrå och inte en fistel?

Anonym (???) skrev 2024-04-16 21:07:08 följande:

Är du säker på att det är ett hårstrå och inte en fistel?

Tror det är ett hårstrå då det är mitt på musmattan där hårstråna är som tjockast men visst kan ju inte veta säkert. Vad gör man om det skulle vara en fistel? 
Svar på tråden Inåtväxt hårstrå