• Anonym (chokladasken)

Kan man få tillbaka sin ungdomliga kropp vid 46?

För 10 år sen var jag vältränad och snabb, stark och vig. Idag har jag gäddhäng, mage, fläskveck på ryggen, fett på insidan av knäna. 
    Jag är 164 lång och väger 73 kg. Har alltid vägt mellan 55-65 och varit muskulös. 

Har sista tio åren varit mer stilla, ätit fel, plus att jag misstänker hormonförändringar som kvinna och därmed går upp mer. 

Trivs inte ett dugg i min kropp, är otymplig och inga kläder passar. Jag känner inte igen mig och blir deppig av spegelbilden. Framförallt känner jag mig inte bra i för stor kropp då jag alltid varit smal och lätt i stegen.

Har inte heller motivation längre för träning då jag inte ser resultat. Förr syntes resultat snabbt, nu kan jag träna hårt och inget händer varpå jag skiter i i det igen i några veckor. Å då går jag nog upp ännu snabbare.

Är det kört vid min ålder? Kommer jag ha en tantkropp nu som bara förfaller? Eller kan jag om jag verkligen slutar äta godis, bröd och för mycket kunna få bort gäddhäng, och fett som sitter där jag inte vill ha det, som insida knä t.ex. 

Någon som lyckats? Tips och råd?

• Svar på tråden Kan man få tillbaka sin ungdomliga kropp vid 46?
  • Anonym (Tessan)

Det enklaste är väl att se över kosten. Hur ser det ut med grönsaker på tallriken? 

Träningen är bra men hitta något du tycker om. Det kan vara enkla saker som att cykla, jogga, gå en vandringsled. Du behöver liksom inte börja gå på gym det första du gör. Utan börja med att gå ner i vikt och ta promenader. Svält dig däremot inte utan tänk med medelhavskost.

Grönsaker, bär, nötter, olivolja, ägg och fisk Som grund. 

Sedan kan man självklart lägga till kött också fast i en mindre mängd. 

• Anonym (H)

Känns lite fixerat när du pratar om fett på knäna, låter liksom som detaljnivå. Vad snäll mot dig själv. 

• enfunderandeman

Realistiskt sett , nej. Inte helt i alla fall. Tänk på att du dessutom måste hålla allt detta, livet ut. Det är ytterst få människor som har den disciplinen. Speciellt som äldre. Men med det sagt. Du kommer behöva tänka på minsta lilla grej, du stoppar i dig. Om du orkar leva så. Kör.

• Anonym (Marie)

Klart du kan! Jag gjorde den resan i din ålder. Tog tag i maten först, drack vatten till maten, fullkornsbröd ris och pasta. Mycke grönsaker av olika sorter. Ändrade på det jag trodde jag skulle kunna leva med resten av mitt liv.

orkade inte träna i början men gjorde rörelser hemma. När semestern kom orkade jag gå, korta sträckor i början men längre och längre. Började på gym på hösten, lite uppvärmning och sedan lite maskiner, allt lugnt och sansat.

Gick ner massor med kg, mådde superbra. Det har gått några år nu och kan idag vara lite mer generös med mathållningen, äta godis ibland också. Så helt klart att man kan göra förändringar oavsett ålder.

• Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (chokladasken) skrev 2024-04-16 22:56:33 följande:
    Kan man få tillbaka sin ungdomliga kropp vid 46?

För 10 år sen var jag vältränad och snabb, stark och vig. Idag har jag gäddhäng, mage, fläskveck på ryggen, fett på insidan av knäna. 
    Jag är 164 lång och väger 73 kg. Har alltid vägt mellan 55-65 och varit muskulös. 

Har sista tio åren varit mer stilla, ätit fel, plus att jag misstänker hormonförändringar som kvinna och därmed går upp mer. 

Trivs inte ett dugg i min kropp, är otymplig och inga kläder passar. Jag känner inte igen mig och blir deppig av spegelbilden. Framförallt känner jag mig inte bra i för stor kropp då jag alltid varit smal och lätt i stegen.

Är nog individuellt men jag kan nog inte få tillbaka kroppen jag hade som yngre. För män är det tydligen så att vi börjar tappa i styrka redan vid 30. Känner igen mig i att jag också känner mig tyngre nu, jag har sämre rörlighet, inte lika lätt i stegen när jag t ex provat att jogga igen. Jag vet att jag själv slarvat med kosten, tröstätit ibland och det syns på vågen. Jag är arbetslös så jag rör mig mindre än jag skulle ha gjort om jag jobbat. Jag tränar både styrka och cardio, men det är korta pass. Kör varje dag nu, mån-fre, vila lör-sön. Jag är också deppig ibland och sörjer kroppen jag hade när jag var yngre. Men jag fick ändå höra negativa kommentarer om kroppen från kvinnor. Jag ska försöka äta bättre nu, och så rör jag på mig lite varje dag. Vet att jag kommer må bättre bara av vetskapen att jag ska försöka vända på detta nu.
  • Anonym (chokladasken)
    Anonym (Marie) skrev 2024-04-16 23:48:17 följande:

Klart du kan! Jag gjorde den resan i din ålder. Tog tag i maten först, drack vatten till maten, fullkornsbröd ris och pasta. Mycke grönsaker av olika sorter. Ändrade på det jag trodde jag skulle kunna leva med resten av mitt liv.

orkade inte träna i början men gjorde rörelser hemma. När semestern kom orkade jag gå, korta sträckor i början men längre och längre. Började på gym på hösten, lite uppvärmning och sedan lite maskiner, allt lugnt och sansat.

Gick ner massor med kg, mådde superbra. Det har gått några år nu och kan idag vara lite mer generös med mathållningen, äta godis ibland också. Så helt klart att man kan göra förändringar oavsett ålder.

Tack för pepp. 
    Jag vet att om jag slutar äta godis och fikabröd så blir jag mindre sugen efter ett tag och då är det lättare att begränsa det till någon gång i bland. 
    Jag hoppas få upp konditionen så att jag tycker det känns lättsamt att träna. Det värsta är att det känns otroligt tungt att t.ex jogga. Skulle vilja gå ner minst 10 kg för att känna mig smidig i kroppen. 
  • TvillingmammaVästgöte

Du är ju inte så gammal än. Den stora förändringen brukar ske runt 50. Sen ser man ofta att de som fyller 60 blir plötsligt äldre fysiskt, tycker jag. 

Så nu vid 46 kan du ju lägga grunden. Äta bra och träna. 

Din vikt är ju inte jättehög  Jag tror du skulle kunna göra stora förändringar bara av att börja träna styrka och kondition regelbundet.

• Anonym (chokladasken)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-04-17 09:21:05 följande:

Du är ju inte så gammal än. Den stora förändringen brukar ske runt 50. Sen ser man ofta att de som fyller 60 blir plötsligt äldre fysiskt, tycker jag. 

Så nu vid 46 kan du ju lägga grunden. Äta bra och träna. 

Din vikt är ju inte jättehög  Jag tror du skulle kunna göra stora förändringar bara av att börja träna styrka och kondition regelbundet.

Ja jag hoppas det går. Det känns bara som en så enorm förändring sen 10 år sen. Då kändes det som att jag kunde sträcka på ryggen och hållningen var helt annorlunda. Har liksom lagt på mig ett fettlager över hela mig, nacken känns tjock som att jag är mer puckelryggig. 
    Ja styrketräning kanske kan bränna bort lite, det har jag knappt tränat men det är väl mer effektivt att kombinera det med kondition istället för bara kondition.
  • Anonym (Hava)
    Anonym (chokladasken) skrev 2024-04-17 09:36:42 följande:
    Ja jag hoppas det går. Det känns bara som en så enorm förändring sen 10 år sen. Då kändes det som att jag kunde sträcka på ryggen och hållningen var helt annorlunda. Har liksom lagt på mig ett fettlager över hela mig, nacken känns tjock som att jag är mer puckelryggig. 
    Ja styrketräning kanske kan bränna bort lite, det har jag knappt tränat men det är väl mer effektivt att kombinera det med kondition istället för bara kondition.
    Klart det går.

Jag är t.o.m. äldre än dig men har ungefär samma fysik som för 10 år sedan.

Tar man hand om kroppen  så håller den och så idag man inte förstört kroppen och givit den allvarliga skador så går det alltid att komma tillbaka.

Dålig hållning och dylikt är inget större problem.
  • The Gambler

Hej!

Enligt mig är det få personer som inte kan tajta till kroppen och få mer muskler, oavsett ålder. 
    Högre ålder brukar dock betyda att det krävs en lite mer strikt hållning på allt. 

Kosten är det du ska lägga krutet på. Där skapar du ett minus i energin, som är ett måste för att tappa fett. 
    Håll protein intaget högt, håll snabba (raffinerade) kolhydrater lågt, fett balanserat. 
    Fyll ut med grönsaker så du håller dig mätt. 

Börja lugnt med träning, promenader som blir mer raska, sedan träning med vikter, börja lugnt, och sedan är det bara att börja lassa. 
    Progression över tid, du ska bli starkare hela tiden. 

Kan skriva hur mkt som helst, men har du inte direkt koll på energiprocent, kcal eller protein/kroppskilo blir det rt nog bara en massa text du inte förstår. 

Svar på tråden Kan man få tillbaka sin ungdomliga kropp vid 46?