Inlägg från: Anonym (Hedda) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hedda)

Jag önskar att jag förstod min kropp

Du har alltså diabetes nu ?

Där har du nog svaret på din fråga varför du mår som du gör..och även smärtan du känt/känner hör nog dit.(det måste inte vara så, men ett symptom man kan få vid diabetes är värk som vandrar från ena sidan till den andra)

En annan orsak som hör ihop med diabetes är nog din kost..och hur du äter.

Det finns mycket man kan göra själv för att må bättre (eller t.om läka ut sin diabetes) beroende från person till person och på vad och hur ofta man äter..
    Även träning sänker blodsockret..Och jag menar inte att du måste ut och springa eller styrketräna, utan det hjälper att ta promenader eller/och att tex yoga eller liknande åtm ngr gånger i v kontinuerligt.

Självklart är det olika från person till person vilken mat som passar en om man fått diabetes, men generellt ät regelbundet..Ät mycket grönt, baljväxter fullkornsprodukter, nötter, frön, osötade bär o en del frukt, osv nyttigt (hur mycket är dock individuellt- så pröva dig fram när det gäller frukt eller fråga läkare)

Undvik processade livsmedel, socker, vitt bröd, osv..

• Anonym (Hedda)
    Anonym (Suck på mig) skrev 2024-04-18 21:58:39 följande:
    Ja. De säger att jag förmodligen gått med diabetes i flera år. Men jag har inte mått dåligt/hade dessa problem innan jag fick insulin. Även en helg nu i mars när jag inte hade insulin mådde jag bättre. 
    Ok så du tror inte att det är pga diabetes och att du har börjat med insulin är orsaken till att du haft ont och mår dåligt eller?

Jag vet inte hur länge du tagit insulin, men det kan ju ta ett tag att "ställa in" kroppen på det..

Det bästa du kan göra själv är ju som sagt att äta regelbundet och så nyttigt som möjligt..Som passar dig..
    Har du inte fått prata med en dietist? För läkare kan inte mycket när det gäller kosten..hur duktiga dom än är när det gäller allt annat, sorgligt nog..

Kosten är ju  A och O för alla, men specileet om man har diabetes..
  • Anonym (Hedda)
    Anonym (Suck på mig) skrev 2024-04-18 23:01:59 följande:
    Jo, men bakvänt. Jag tror inte att det är diabetesen men jag tror att det är insulinet. Eller rättare, att det är blodsockret, som är lägre än min kropp är van vid. Ska för övrigt ta sockret igen om ca 20 min, får  se hur det är då. Jag gissar på... 10,1, då jag ätit korv, crème fraiche, broccoli och en bit mörk choklad. Jag debatterar om jag ska ta några nötter sen eller om jag håller min plan på 14:10

Jag har tagit insulin i drygt en månad, med uppehåll på en helg. Första tre veckorna var dosen marginellt lägre än nu.

Tack till dig också att du engagerar dig. Jag har liksom ingen familj att bolla tankar med.
    Det låter som om din kropp vande sig vid högt blodsocker/höga glukosnivåer förut och inte ovanligt att man då mår bra om glukosnivåerna varit höga en längre tid, framför allt om de stigit gradvis. Vilket inte låter helt otroligt om du kanske gått med det i flera år innan..Men det sliter på kroppen över tid och det finns en ökad risk för komplikationer.  Och det är ju där insulinet kommer in..

Du verkar inte ha tagit insulin så länge, men det brukar bli bättre när kroppen vant sig..Och när man vet mer hur och vad som passar just en själv att äta.
    Förlåt att jag tjatar om kosten hela tiden 😂 men jag vet att den är superviktig för blodsockret..
    Jag vet inte om du tar insulin vid varje måltid..Alltså även om du bara äter ett litet mellanmål (med kolhydrater) så kan man behöva fylla på..Men det borde du fråga din läkare om först givetvis.

Sen borde du ju kunna kontakta din läkare eller diabetessköterska när som helst om frågor; speciellt som du inte tagit insulin så länge..Det är därför dom är där..

Be att få träffa en dietist också, om du inte redan har fått göra det.. haha
Svar på tråden Jag önskar att jag förstod min kropp