• Anonym (Suck på mig)

Jag önskar att jag förstod min kropp

Jag är så förbannat trött på min kropps påhitt. 

En dag för några år sedan slutade min vänstra axel fungera. Bara hipp som happ. Jag vaknade på morgonen och kunde inte röra armen från axeln. Armbåge, handled och fingrar fungerade som vanligt. Jag hade inte gjort något alls som kunde ha orsakat detta. Det blev successivt bättre över ca 2 veckor och sen var allt som vanligt.

Ett halvår senare var det höger axel. Den var aldrig helt " fast" som vänster, men stel och smärtade, särskilt om jag gjorde vissa rörelser. Detta har aldrig blivit bra. Det är bättre men inte bra.

I Januari i år fick det bli ambulanstur till sjukhuset med ketoacidos och infektion i tarmarna. Jag blev hemskickad från sjukhuset efter två veckor utan att ha fått prata med endokrin mer än löst. De ville egentligen ha mig hos sig men även med frågor från mig när jag märkte TT avdelningen jag var på ville skicka hem mig fick jag inget gehör. Nåja, när jag väl fick tag på dem och träffade sköterska på diabetesmottagningen hade jag 20.4*i blodsocker. Och mådde toppen. Eller i alla fall helt som vanligt.
    Nästa 2 månader med insulin senare och jag mår mellan ok och skitdåligt. Min högra axel har blivit sämre. Mensen krånglar. Jag som aldrig någonsin fryser annars och vanligtvis sover under ett lakan med öppet fönster fryser under tjockt duntäcke. Eksemen som jag ibland fått lite grann på sommaren i högra armvecket har blivit mycket värre och finns nu även i andra armvecket och båda knävecken. Jag är trött och jag ser dubbelt och ibland även trippelt om jag inte ätit, förr kunde jag gå många timmar utan mat. Jag är även inte hungrig. Förr kunde jag bli hungrog men glömde bort hunger om jag inte åt, nu är jag aldrig hungrig.

Jaja, tack för att jag fick skriva av mig. Jag önskar att jag fattade vad som händer. Jag känner som att jag bara är "along for the ride" helt utan kontroll. 

• Svar på tråden Jag önskar att jag förstod min kropp
  • Anonym (?)

Hur är ditt blodsocker nu?

• Anonym (S)

Kan vara en kombination av saker, om du fryser så pass så kanske du har något i kroppen som kanske orsakar feber, kanske en infektion. Vet inte varför jag (okvalificerat) tänker på tampongfeber. Du borde uppsöka vården igen.

• Anonym (Suck på mig)
    Anonym (?) skrev 2024-04-18 20:45:11 följande:

Hur är ditt blodsocker nu?

Det låg på 9 nu för en timme sen ungefär. Det är lägsta förutom en gång få det låg på 8,7. Så det är fortfarande högt men läkaren är nöjd om det ligger på 12-14 just nu är att jag förmodligen legat väldigt högt väldigt länge så hon ville inte att det skulle gå ner för mycket för snabbt heller. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Suck på mig) skrev 2024-04-18 20:59:26 följande:
    Det låg på 9 nu för en timme sen ungefär. Det är lägsta förutom en gång få det låg på 8,7. Så det är fortfarande högt men läkaren är nöjd om det ligger på 12-14 just nu är att jag förmodligen legat väldigt högt väldigt länge så hon ville inte att det skulle gå ner för mycket för snabbt heller. 
    Hur ofta kollar du? Synen kan ju förändras av lågt blodsocker (jag kan knappt se alls när jag är låg). Att du blir trött och så tyder också på blodsockerdippar. Jätteviktigt att du äter regelbundet och på bestämda tider när du tar insulin. Inte jättekonstigt att du känner dig dålig. Det är en stor omställning och press på din kropp.
  • Anonym (Suck på mig)
    Anonym (S) skrev 2024-04-18 20:50:21 följande:

Kan vara en kombination av saker, om du fryser så pass så kanske du har något i kroppen som kanske orsakar feber, kanske en infektion. Vet inte varför jag (okvalificerat) tänker på tampongfeber. Du borde uppsöka vården igen.

Det kan absolutvara en kombination av saker.en feber har jag inte. Jag har tänkt samma sak, att  jag känner mig lite som att jag håller på att få feber men, nej, jag är snarare kall enligt termometern. Jag brukar ligga på 36.3-36.5 så här på kvällen, just nu hamnar det på 36.1 och jag har varit nere på 35.5. 
  • Anonym (Suck på mig)
    Anonym (?) skrev 2024-04-18 21:03:19 följande:
    Hur ofta kollar du? Synen kan ju förändras av lågt blodsocker (jag kan knappt se alls när jag är låg). Att du blir trött och så tyder också på blodsockerdippar. Jätteviktigt att du äter regelbundet och på bestämda tider när du tar insulin. Inte jättekonstigt att du känner dig dålig. Det är en stor omställning och press på din kropp.
    Jag kollar när jag släpar mig upp, ligger alltid som högst då om jag inte käkat mycket kolhydrater. Sen kollar jag ca 2 timmar efter varje gång jag äter, och precis innan jag går och lägger mig. Ligger sällan under 11 utom senaste dagarna. 

Jag är konstant trött numera. Förr kunde jag ha trötta dagar men inte så här, så att jag sover/halvsover både 10 och 12 timmar. 

Tar bara basinsulin om jag inte äter mycket kolhydrater. Regelbundet och bestämda tider finns inte en chans att jag får till med mitt liv. Läkaren sa att det viktiga är att att ta insulinet vid samma tid varje dag, äta kan jag göra när jag vill. Kanske fanns det med ett osagt "just nu" i det, för som du säger, det är ju en omställning.
  • Anonym (?)
    Anonym (Suck på mig) skrev 2024-04-18 21:20:09 följande:
    Jag kollar när jag släpar mig upp, ligger alltid som högst då om jag inte käkat mycket kolhydrater. Sen kollar jag ca 2 timmar efter varje gång jag äter, och precis innan jag går och lägger mig. Ligger sällan under 11 utom senaste dagarna. 

Jag är konstant trött numera. Förr kunde jag ha trötta dagar men inte så här, så att jag sover/halvsover både 10 och 12 timmar. 

Tar bara basinsulin om jag inte äter mycket kolhydrater. Regelbundet och bestämda tider finns inte en chans att jag får till med mitt liv. Läkaren sa att det viktiga är att att ta insulinet vid samma tid varje dag, äta kan jag göra när jag vill. Kanske fanns det med ett osagt "just nu" i det, för som du säger, det är ju en omställning.
    Så du tar snabbverkande också om jag förstår dig rätt när du äter kolhydrater. Det kan helt klart leda till lågt blodsocker som sedan går upp. Sockret ligger inte så stabilt som man kan luras att tro när man kollar. Jag tycker att tröttheten låter ganska naturligt, men ta upp det nästa gång du träffar din diabetesläkare. Diabetes kan verkligen ställa till saker i kroppen.
  • Anonym (Hedda)

Du har alltså diabetes nu ?

Där har du nog svaret på din fråga varför du mår som du gör..och även smärtan du känt/känner hör nog dit.(det måste inte vara så, men ett symptom man kan få vid diabetes är värk som vandrar från ena sidan till den andra)

En annan orsak som hör ihop med diabetes är nog din kost..och hur du äter.

Det finns mycket man kan göra själv för att må bättre (eller t.om läka ut sin diabetes) beroende från person till person och på vad och hur ofta man äter..
    Även träning sänker blodsockret..Och jag menar inte att du måste ut och springa eller styrketräna, utan det hjälper att ta promenader eller/och att tex yoga eller liknande åtm ngr gånger i v kontinuerligt.

Självklart är det olika från person till person vilken mat som passar en om man fått diabetes, men generellt ät regelbundet..Ät mycket grönt, baljväxter fullkornsprodukter, nötter, frön, osötade bär o en del frukt, osv nyttigt (hur mycket är dock individuellt- så pröva dig fram när det gäller frukt eller fråga läkare)

Undvik processade livsmedel, socker, vitt bröd, osv..

• Anonym (Suck på mig)
    Anonym (?) skrev 2024-04-18 21:33:52 följande:
    Så du tar snabbverkande också om jag förstår dig rätt när du äter kolhydrater. Det kan helt klart leda till lågt blodsocker som sedan går upp. Sockret ligger inte så stabilt som man kan luras att tro när man kollar. Jag tycker att tröttheten låter ganska naturligt, men ta upp det nästa gång du träffar din diabetesläkare. Diabetes kan verkligen ställa till saker i kroppen.
    Ja, om jag äter mycket kolhydrater tar jag snabbverkande. Det händer kanske en gång i veckan eller två. 

Hade det varit sockerdippar som gör mig trött borde det ju vara tillfälligt, och bara då jag tagit snabbverkande insulin, tänker jag. De sa också att jag "kommer bli piggare när blodsockret blir lägre/normalt". Jag får väl hoppas på det men det känns osannolikt. Men jag vet att min kropp är konstig.

Tack för att engagerar dig i mina funderingar och problem, det värmer. 
  • Anonym (Suck på mig)
    Anonym (Hedda) skrev 2024-04-18 21:48:51 följande:

Du har alltså diabetes nu ?

Där har du nog svaret på din fråga varför du mår som du gör..och även smärtan du känt/känner hör nog dit.(det måste inte vara så, men ett symptom man kan få vid diabetes är värk som vandrar från ena sidan till den andra)

En annan orsak som hör ihop med diabetes är nog din kost..och hur du äter.

Det finns mycket man kan göra själv för att må bättre (eller t.om läka ut sin diabetes) beroende från person till person och på vad och hur ofta man äter..
    Även träning sänker blodsockret..Och jag menar inte att du måste ut och springa eller styrketräna, utan det hjälper att ta promenader eller/och att tex yoga eller liknande åtm ngr gånger i v kontinuerligt.

Självklart är det olika från person till person vilken mat som passar en om man fått diabetes, men generellt ät regelbundet..Ät mycket grönt, baljväxter fullkornsprodukter, nötter, frön, osötade bär o en del frukt, osv nyttigt (hur mycket är dock individuellt- så pröva dig fram när det gäller frukt eller fråga läkare)

Undvik processade livsmedel, socker, vitt bröd, osv..

Ja. De säger att jag förmodligen gått med diabetes i flera år. Men jag har inte mått dåligt/hade dessa problem innan jag fick insulin. Även en helg nu i mars när jag inte hade insulin mådde jag bättre. 
  • Anonym (Hedda)
    Anonym (Suck på mig) skrev 2024-04-18 21:58:39 följande:
    Ja. De säger att jag förmodligen gått med diabetes i flera år. Men jag har inte mått dåligt/hade dessa problem innan jag fick insulin. Även en helg nu i mars när jag inte hade insulin mådde jag bättre. 
    Ok så du tror inte att det är pga diabetes och att du har börjat med insulin är orsaken till att du haft ont och mår dåligt eller?

Jag vet inte hur länge du tagit insulin, men det kan ju ta ett tag att "ställa in" kroppen på det..

Det bästa du kan göra själv är ju som sagt att äta regelbundet och så nyttigt som möjligt..Som passar dig..
    Har du inte fått prata med en dietist? För läkare kan inte mycket när det gäller kosten..hur duktiga dom än är när det gäller allt annat, sorgligt nog..

Kosten är ju  A och O för alla, men specileet om man har diabetes..
  • Anonym (Suck på mig)
    Anonym (Hedda) skrev 2024-04-18 22:23:22 följande:
    Ok så du tror inte att det är pga diabetes och att du har börjat med insulin är orsaken till att du haft ont och mår dåligt eller?

Jag vet inte hur länge du tagit insulin, men det kan ju ta ett tag att "ställa in" kroppen på det..

Det bästa du kan göra själv är ju som sagt att äta regelbundet och så nyttigt som möjligt..Som passar dig..
    Har du inte fått prata med en dietist? För läkare kan inte mycket när det gäller kosten..hur duktiga dom än är när det gäller allt annat, sorgligt nog..

Kosten är ju  A och O för alla, men specileet om man har diabetes..
    Jo, men bakvänt. Jag tror inte att det är diabetesen men jag tror att det är insulinet. Eller rättare, att det är blodsockret, som är lägre än min kropp är van vid. Ska för övrigt ta sockret igen om ca 20 min, får  se hur det är då. Jag gissar på... 10,1, då jag ätit korv, crème fraiche, broccoli och en bit mörk choklad. Jag debatterar om jag ska ta några nötter sen eller om jag håller min plan på 14:10

Jag har tagit insulin i drygt en månad, med uppehåll på en helg. Första tre veckorna var dosen marginellt lägre än nu.

Tack till dig också att du engagerar dig. Jag har liksom ingen familj att bolla tankar med.
  • Anonym (Hedda)
    Anonym (Suck på mig) skrev 2024-04-18 23:01:59 följande:
    Jo, men bakvänt. Jag tror inte att det är diabetesen men jag tror att det är insulinet. Eller rättare, att det är blodsockret, som är lägre än min kropp är van vid. Ska för övrigt ta sockret igen om ca 20 min, får  se hur det är då. Jag gissar på... 10,1, då jag ätit korv, crème fraiche, broccoli och en bit mörk choklad. Jag debatterar om jag ska ta några nötter sen eller om jag håller min plan på 14:10

Jag har tagit insulin i drygt en månad, med uppehåll på en helg. Första tre veckorna var dosen marginellt lägre än nu.

Tack till dig också att du engagerar dig. Jag har liksom ingen familj att bolla tankar med.
    Det låter som om din kropp vande sig vid högt blodsocker/höga glukosnivåer förut och inte ovanligt att man då mår bra om glukosnivåerna varit höga en längre tid, framför allt om de stigit gradvis. Vilket inte låter helt otroligt om du kanske gått med det i flera år innan..Men det sliter på kroppen över tid och det finns en ökad risk för komplikationer.  Och det är ju där insulinet kommer in..

Du verkar inte ha tagit insulin så länge, men det brukar bli bättre när kroppen vant sig..Och när man vet mer hur och vad som passar just en själv att äta.
    Förlåt att jag tjatar om kosten hela tiden 😂 men jag vet att den är superviktig för blodsockret..
    Jag vet inte om du tar insulin vid varje måltid..Alltså även om du bara äter ett litet mellanmål (med kolhydrater) så kan man behöva fylla på..Men det borde du fråga din läkare om först givetvis.

Sen borde du ju kunna kontakta din läkare eller diabetessköterska när som helst om frågor; speciellt som du inte tagit insulin så länge..Det är därför dom är där..

Be att få träffa en dietist också, om du inte redan har fått göra det.. haha
  • EpicF
    Anonym (Suck på mig) skrev 2024-04-18 21:58:39 följande:
    Förmodligen för att din kropp var van med högs blodsockervärden och nu när de är lägre inte helt hur den ska hantera det. 
  • Anonym (Suck på mig)

Idag hade jag för första gången lägre blodsocker när jag gick upp än jag hade igår kväll när jag gick och lade mig. Inte fantastiskt bra värden men förhoppningsvis säger det något gott.

Men ja, jag fryser. Jag får väl vänja mig vid att göra det. 

Svar på tråden Jag önskar att jag förstod min kropp