• Anonym (Undrande)

Sjukskriven deltid - min chef sa till FK att jag kan jobba heltid

Är sjukskriven deltid (50% sedan ett halvår tillbaka) och det har fungerat bra med upptrappningen. Enligt läkare måste det gå i långsam takt. 

Min chef har sagt att man inte brukar vara sjukskriven 50% i mer än kanske max en månad och att det går alldeles för långsamt. Min chef har sedan ringt till Försäkringskassan och sagt att jag kan arbeta 100%. 

Handläggaren på Försäkringskassan ringde därefter upp mig och sa att jag kommer att få avslag på min sjukpenning, helt. Att jag inte har rätt till ens 25% sjukpenning för att öka till 75%. Utan att avslaget blir helt. 

Jag blev ledsen. Det som gått så bra, med min upptrappning. 

Vården ringde därefter handläggaren på Försäkringskassan och berättade hur läget var. Nu får jag sjukpenning igen. 

Får chefen göra så? 

• Svar på tråden Sjukskriven deltid - min chef sa till FK att jag kan jobba heltid
  • Anonym (Undrande)
    EpicF skrev 2024-04-19 08:59:18 följande:
    Självklart ska det inte gör det. 

Men ts frågar om en chef får göra som hennes har gjort och svaret ja, det finns inget som hindrar en chef att påstå saker till FK. 
    Nej inget hindrar den, självklart. Men jag undrar om det är rätt. 
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Igen) skrev 2024-04-19 08:43:34 följande:
    Bedöma och bedöma - ha en synpunkt går utmärklt
    Ja, men det bör man nog var försiktig med. Att gå från 50% till 100% är ju kanske inte det helt optimala heller. 
  • EpicF
    Anonym (Undrande) skrev 2024-04-19 09:11:37 följande:
    Nej inget hindrar den, självklart. Men jag undrar om det är rätt. 
    Rätt? Tja, det gör som de vill och känns rätt för dem. Däremot går inte fk på enbart vad en chef menar utan det är läkaren som kan göra den korrekta bedömningen. 

Men återigen, hur många trådar tänker du starta om samma sak? 
  • Anonym (Undrande)
    EpicF skrev 2024-04-19 09:16:18 följande:
    Rätt? Tja, det gör som de vill och känns rätt för dem. Däremot går inte fk på enbart vad en chef menar utan det är läkaren som kan göra den korrekta bedömningen. 

Men återigen, hur många trådar tänker du starta om samma sak? 
    Nu verkar det dock ha varit så i detta fallet då läkarna anser att jag ska vara fortsatt sjukskriven lite till. Men när jag sa det sa chefen att min upptrappning går för långsamt och sa detta till försäkringskassan. 
  • EpicF
    Anonym (Undrande) skrev 2024-04-19 09:17:37 följande:
    Nu verkar det dock ha varit så i detta fallet då läkarna anser att jag ska vara fortsatt sjukskriven lite till. Men när jag sa det sa chefen att min upptrappning går för långsamt och sa detta till försäkringskassan. 
    Men försäkringskassan har ju inte gått på din chefs linje utan på vad din läkare har sagt. Vad är det egentligen du vill med alla dina trådar? 
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-04-19 08:32:51 följande:

Ännu en tråd?

Ja, jag har haft en tidigare tråd men som jag valde att ta bort då jag skrev ut för mycket detaljer. Vill vara anonym. Då pratade jag dessutom om hela situationen.

Nu gäller tråden bara om denna specifika sak. 

• Anonym (Igen)
    Anonym (Undrande) skrev 2024-04-19 09:17:37 följande:
    Jaha....men det är inte chefen som bestämmer utan FK

Släpp detta, det ger dig bara mer ångest.

Eller så byt chef
  • Anonym (Undrande)
    EpicF skrev 2024-04-19 09:20:58 följande:
    Men försäkringskassan har ju inte gått på din chefs linje utan på vad din läkare har sagt. Vad är det egentligen du vill med alla dina trådar? 

Nej, men först gjorde de ju det. 

Som sagt, jag undrar som sagt om min chef gjort fel. 

• Anonym (Undrande)
    Anonym (Igen) skrev 2024-04-19 09:22:30 följande:
    Jaha....men det är inte chefen som bestämmer utan FK

Släpp detta, det ger dig bara mer ångest.

Eller så byt chef

Men FK gick ju först på vad chefen sa. 

Ja, jag ska försöka. Men det är svårt. Jag känner enorm stress och press nu att allt går för långsamt. 

• EpicF
    Anonym (Undrande) skrev 2024-04-19 09:22:53 följande:

Nej, men först gjorde de ju det. 

Som sagt, jag undrar som sagt om min chef gjort fel. 

Moraliskt fel ja. Men annars har han/hon inte gjort fel eftersom även en chef har rätt att ha åsikter om sina medarbetare. 
Svar på tråden Sjukskriven deltid - min chef sa till FK att jag kan jobba heltid