• Anonym (Sociala medier)

Sociala medier förstör vår relation

Vi har småbarn så det är en lite tuffare period. Vi har mindre tid för varandra och när vi har tid så är minst en av oss nästan alltid trött.

Men en sak stör mig extra mycket och det är att min sambo väljer mobilen rätt ofta när vi har tid tillsammans. Det gäller speciellt dagar då vi båda haft mycket att göra och inte kunnat fokusera en sekund på varandra.

Och det som stör mig ännu mer är när hon väljer sociala medier framför mig.

Jag har påpekat det flera gånger men hon verkar inte bry sig.

Exempelvis här om dagen så hade vi haft fullt upp på dagen och på kvällen. Vi satte oss vid köksbordet för att äta varsin kvällsmacka. Då tar hon upp mobilen och går in på instagram och sedan Facebook för att gå igenom flödet. Hon kommenterar inlägg och gillar bilder. Hon går in på chattar och skriver. Sånt skm man gör i sociala medier. Men det jag stör mig extra

Mycket på är att det tydligen är viktigare att göra allt detta med andra människor än att ens titta på mig och prata med mig som sitter mit emot henne vid bordet.

Tyvärr hade jag haft en tuff dag och det är sent. Ser att hon gillar ett kort på en vältränad kille med bar överkropp. Samtidigt gav hon mig en blick ungefär som att hon blev upptäckt. Det får bägaren att rinna över för mig.

Hon scrollade snabbt vidare innan jag utan att vara otrevlig frågade: vad var det för bild du gillade? Hon svarar: jag har gillat många bilder.

Sen efter en stund påpekade jag att jag är trött på att hon väljer telefonen och speciellt andra personer i sociala medier framför mig. Hon försvarade sig bara och sa att hon inte varit in på sociala medier på hela dagen. Jag påpekade att vi inte haft någon partid eller ens ett samtal om annat än barn och hemmet på över en vecka. Och att hon bara några dagar innan valde bort vår dejtdag vi normalt sett har varje vecka. 

Jag undrade även varför hon gillar kort på en kille som uppenbarligen vill visa upp sig. Jag är själv vältränad men tycker ändå inte man gillar sådana kort. Hon sa att hon gillade kortet för han är en vän. Dock vet jag att han visat intresse för henne tidigare vilket gör det lite jobbigare.

Sen skämdes jag lite för min reaktion om kortet (vet inte om jag borde ha gjort det) och kallade mig själv för fjantig. Då instämde hon att jag var fjantig. Jag känner att det sårade mig. Mitt ex hade bett om ursäkt och sagt: "Du är inte alls fjantig. Det var jag som gjorde fel*

Men så är inte min nuvarande som inte verkar bry sig.

Jag känner att det uppstår nycket konflikter kring att hon sitter på sociala medier men jag vet inte vad jag ska göra. Hon ser inget fel med det. Vsf gör jag?

• Svar på tråden Sociala medier förstör vår relation
  • Anonym (Tjej)

Testa att lämna henne? så där lite på prov så hon fattar att de är allvar 

• Anonym (Andreas)

För mig låter det som att välja sociala medier framför sin partner och istället för sin partner är ett symtom på att att relationen är sämre än båda vill inse. Känns som att ni har större problem att ta tag i än enbart sociala medier.  

Däremot kan din irritation över vad hon gör på sociala medier vara en väckarklocka om vad som håller på att hända. Ni behöver vakna båda två och ta tag i det som ligger och skaver mellan er. 

Om ni inte ens har tid att säga hej till varandra på flera veckor har ni stora problem ni akut måste ta tag i innan det går käpprätt åt skogen. Strukturera om, prioritera om , ställ in saker, sakta ner ert liv. Inget annat kan vara så viktigt att att det är värt att offra relationen för det. 

• Anonym (SL)

Tror ni behöver prata utanför de laddade situationerna och gärna tillsammans med en oberoende proffesionell som kan stötta er i att hitta förståelse för varandra och gemensamma överenskommelser.
    Du kan uttrycka behov men det är inte du heller ska bestämma om exempelvis hur mycket som är lagom att använda telefonen. Det måste ni komma överens om tillsammans. Att du påpekar betyder inte att hon ska lyda...

Du gör tolkningar av hennes beteenden och har förväntningar att hon ska fungera/tänka som du eller som ditt ex, som exempelvis hur du önskat att hon skulle reagerat på när du beskrev dig som fjantig...
    Men det blir inte riktigt rättvist...du tyckte hennes betende var fel men du kan inte kräva att hon tyckte likadant. Du kan kräva att bli lyssnad på i dina känslor kring det men då måste du ju vara ärlig. Det var du ju inte nu, när du kallade dig själv fjantig fast du egentligen inte tyckte det..
    Att kräva att hon ska se igenom det...nja, det är lite omoget. Stå rak i din kommunikation istället 

Jag säger inte att du har fel i dina känslor men egentligen inte att hon har fel..
    Ni behöver komma överens om vad som är rätt och fel tillsammans.

(Exempelvis, min man har behov att få zona ut efter alla intryck så han brukar göra det genom att scrolla i telefonen efter jobbet. Det är ok med mig eftersom jag förstår att det är ett behov hos honom. Precis som han förstår att jag har många killkompisar och att de är precis lika viktiga för mig som tjejkompisarna. Om jag gillar en bild på en killkompis är det från min sida lika platoniskt som när jag gillar en tjejkompis bild och han har respekt och tillit till det)

• Anonym (F)

Du kallar dig själv fjantig, men blir sur för att hon håller med...? Du var inte det innan, men du blev det då.

Skit i henne. Vill hon inte umgås så slipper hon. Skit i era dejtkvällar, boka biljardkväll med polarna eller nåt istället. Antingen börjar hon sakna dig eller så blir det tydligt att ni bara är rumskamrater.

• Anonym (Benjamin)

Man väljer moobieln för att man är trött och vilar hjärnan. Man orkar inte alltid prata eller vara med sin partner. Faktiskt. 

Gör något själv istället. Du låter som en klängig man. 

• Anonym (P)

Att sitta med telefonen vid matbordet när man är flera är ett ouppfostrat oskick. Att dividera om vilka bilder ens partner får gilla eller inte är så otroligt fjantigt. Så ja, ni har saker att jobba på båda två.

• Anonym (radhusångest)

Småbarnstiden är tuff och då kan man behöva vila sin hjärna med något harmlöst en stund. Det kan vara avkopplande att kolla sitt flöde, där man själv har valt innehåll. Jag får kanske tips på goda recept, några humorpostningar och gulliga filmer av papegojor och pingviner eller nåt, och jag läser nyheter på mobilen. Mobilen är min morrontidning helt enkelt och jag blir glad av att få den stunden. 

Problemet är nog mer att ni tappat bort varandra lite i helheten, och du kände dig ignorerad. Du får kanske försöka få till mobilfri tid, så att ni kan tala om vad som ska hända framåt? Men att bara tycka att hon ska sluta "läsa tidningen" för att du vill prata exakt då blir nog inte så bra.

Sen är sociala media utvecklade för att få oss beroende med alla notiser och likes. Ett första steg kan vara att stänga av en del av det där så att inte mobilen ropar på uppmärksamhet hela tiden. Jag har ofta ljudet av på min för att jag inte vill störas. En vän till mig har ett djurläte på sin mobil när hon får sms och det är myckletnmstörande när man pratar och sen kommer typ MUUUUUU ur hennes handväska och så ska hon direkt slita upp den och sen vem som har meddelat sig.

• Anonym (lena)

Jag och min sambo har barn och vi jobbar. Jag behöver tid för mig själv. Jag är ibland för trött att prata med min partner. Jag skulle bli jätteirriterad om min partner skulle säga tll mig att inte använda telefon eller att inte gilla bilder. Det låter kontrollerande. Du kunde prata med henne och berätta om dina känslor utan att ställa krav på henne. Släppa dina förväntningar, lyssna på henne. Hon kanske är så trött att hon orkar inte prata. Ni kanske behöver barnvakt eller be nån närstående att hjälpa med barnen. 

• Fjäril kär

Låter som ni tappat respekt för varandra.  

Ni behöver ta er i kragen båda två och bete er som vuxna. Man kommer inte lösa några problem med att kalla varandra för fjantar. 

Ni behöver växa upp 

• Anonym (Sociala medier)
    Anonym (Benjamin) skrev 2024-04-28 08:29:49 följande:

Man väljer moobieln för att man är trött och vilar hjärnan. Man orkar inte alltid prata eller vara med sin partner. Faktiskt. 

Gör något själv istället. Du låter som en klängig man. 

Men när man inte pratat på över en vecka så kan man nog inte räknas som klängig. Då är nog snarare problemet att den andra parten är känslomässigt otillgänglig som det kallas. 
Svar på tråden Sociala medier förstör vår relation