Sociala medier förstör vår relation
Tror ni behöver prata utanför de laddade situationerna och gärna tillsammans med en oberoende proffesionell som kan stötta er i att hitta förståelse för varandra och gemensamma överenskommelser.
Du kan uttrycka behov men det är inte du heller ska bestämma om exempelvis hur mycket som är lagom att använda telefonen. Det måste ni komma överens om tillsammans. Att du påpekar betyder inte att hon ska lyda...
Du gör tolkningar av hennes beteenden och har förväntningar att hon ska fungera/tänka som du eller som ditt ex, som exempelvis hur du önskat att hon skulle reagerat på när du beskrev dig som fjantig...
Men det blir inte riktigt rättvist...du tyckte hennes betende var fel men du kan inte kräva att hon tyckte likadant. Du kan kräva att bli lyssnad på i dina känslor kring det men då måste du ju vara ärlig. Det var du ju inte nu, när du kallade dig själv fjantig fast du egentligen inte tyckte det..
Att kräva att hon ska se igenom det...nja, det är lite omoget. Stå rak i din kommunikation istället
Jag säger inte att du har fel i dina känslor men egentligen inte att hon har fel..
Ni behöver komma överens om vad som är rätt och fel tillsammans.
(Exempelvis, min man har behov att få zona ut efter alla intryck så han brukar göra det genom att scrolla i telefonen efter jobbet. Det är ok med mig eftersom jag förstår att det är ett behov hos honom. Precis som han förstår att jag har många killkompisar och att de är precis lika viktiga för mig som tjejkompisarna. Om jag gillar en bild på en killkompis är det från min sida lika platoniskt som när jag gillar en tjejkompis bild och han har respekt och tillit till det)