Sociala medier förstör vår relation
Småbarnstiden är tuff och då kan man behöva vila sin hjärna med något harmlöst en stund. Det kan vara avkopplande att kolla sitt flöde, där man själv har valt innehåll. Jag får kanske tips på goda recept, några humorpostningar och gulliga filmer av papegojor och pingviner eller nåt, och jag läser nyheter på mobilen. Mobilen är min morrontidning helt enkelt och jag blir glad av att få den stunden.
Problemet är nog mer att ni tappat bort varandra lite i helheten, och du kände dig ignorerad. Du får kanske försöka få till mobilfri tid, så att ni kan tala om vad som ska hända framåt? Men att bara tycka att hon ska sluta "läsa tidningen" för att du vill prata exakt då blir nog inte så bra.
Sen är sociala media utvecklade för att få oss beroende med alla notiser och likes. Ett första steg kan vara att stänga av en del av det där så att inte mobilen ropar på uppmärksamhet hela tiden. Jag har ofta ljudet av på min för att jag inte vill störas. En vän till mig har ett djurläte på sin mobil när hon får sms och det är myckletnmstörande när man pratar och sen kommer typ MUUUUUU ur hennes handväska och så ska hon direkt slita upp den och sen vem som har meddelat sig.