• Jemp

Fattig, ekonomiskt utsatt? Hjälp!

Som övriga skrivit, vad har du för utgifter? Och inkomster 
    Akademisk utbildning säger ju väldigt lite om inkomst, till att börja med. 

Om du inte äter hemma (som normalt är det billigaste), var äter du då? Och vad äter dina barn?

Är du beroende av bilen? Kan du göra dig oberoende av bilen? 

Du är alltså ensamstående med barn på heltid? Fk har info om (lägstanivån) underhåll. De kan också svara på vad som blev fel med bostadsbidraget senast. 

Kommunen har budgetrådgivare. 

• Jemp
    Anonym (Vafan) skrev 2024-04-29 22:13:41 följande:
    Sant! Jag har 39' i lön.
    Jag äter gratis på jobbet, frukost lunch och ett mindre mellanmål, så det går ingen nöd på mig att jag inte äter middag hemma.

Behöver bilen, ibland! Men beroende är jag inte, fast jag skulle nog bli beroende av en kompis att handla mat med.

Ja, barnen bor hos mig på heltid. Kanske funkar att ringa fk, på nätet måste man fylla i massa uppgifter om barnens pappa och jag har inte koll på exempelvis hans inkomst eller boende. 

Tack! Kanske får kolla med dem...
    Här har du summorna för underhållsstöd, dvs om ni inte kommer överens själva om annan summa, tex baserat på ev inkomstskillnader. om inte annat som en vägledning https://www.forsakringskassan.se/privatperson/foralder/for-foraldrar-som-inte-lever-ihop/barnet-bor-hos-dig/underhallsstod-fran-forsakringskassan

Hur mycket kostar bilen? Kan du inte handla med cykel eller beställa hem?
    Matkostnaden låter låg. Har du gjort en ordentlig budget som du följt upp? Telefonerna dyra, ja. Är det ett väldigt dyrt boende/område ni bor i? Eller var tar pengarna vägen?
  • Jemp
    Anonym (Vafan) skrev 2024-04-30 08:05:02 följande:
    Jag har ju gjort det... Men försökt kapa det som går!
    Har haft obundna lån så räntorna är det som sänkt mig!

Barnen vet om läget, de försöker hjälpa till så gott det går. Men jag skäms ändå och döljer sanningen ibland...

Det är ingen bostadsrätt, det är ett friköpt hus med en avgift för vissa gemensamma tjänster som jag inte kan avsäga mig. Jag kan inte bo billigare om jag inte flyttar långt härifrån, men jag funderar faktiskt på det. Skulle göra en rejäl vinst om jag sålde huset och ja, det lockar faktiskt! Däremot har jag svårt för att rycka upp barnen så jag hade hoppas kunna vänta några år...

Har du räknat ihop all boendekostnad? Det måste ju gå att hitta en lägenhet för under 20000! 

• Jemp
    Anonym (Hmm) skrev 2024-05-01 09:01:54 följande:
    Jag tycker att ränta under 2 % är bra, men det kanske bara är jag det... Det var i höstas vi band om lånet (vi har haft fast sedan vi köpte huset) så det håller ett par år framåt nu.

Skratta eller inte, bryr mig inte om dina raljeranden.
    Anonym (Hmm) skrev 2024-05-01 08:47:23 följande:
    Lånet ligger på 2,4 miljoner just nu och självklart har vi fast ränta :) Bara idioter sitter med rörlig i dagens läge.

Då amorterar ni inte mycket! 

Hur får man ränta under 2 under 2023?

Svar på tråden Fattig, ekonomiskt utsatt? Hjälp!