• Anonym (Sonja)

Ok att ge bort billiga leksaker etc från Temu?

När det vankas kalas för kompisar på förskolan brukar jag köpa på mig köpa på mig billiga leksaker och pyssel på Temu som barnen får ge bort. Ger för omkring 50-lappen. 

Hur ser ni på detta? Är Temu big no-no eller smart ställe att köpa presenter på? 

Hur mycket ger era barn för? 

• Svar på tråden Ok att ge bort billiga leksaker etc från Temu?
  • Anonym (CE & Skapamer)

CE-märkning i Kina betyder nästan alltid "China Export". Märkningarna ser nästan helt identiska ut. Bokstäverna är identiska men avståndet mellan bokstäverna skiljer sig åt. Om du importerar som privatperson t ex från temu så behöver det inte vara CE-märkt d v s kontrollerat för farliga gifter mm. Däremot om det är ett företag som importerar krävs detta för att du ska kunna sälja vidare. 

Det finns många saker som importeras från Kina av svenska företag där det sedan framkommer att sakerna innehöll för mycket gifter eller att personalen som tillverkade det hade slavliknande förhållanden. Åtminstone så kommer detta fram och de har ögonen på sig. Vilket innebär att det finns någon slags minimum nivå eller att förr eller senare åker de dit. 

Många människor har självklart åsikter om att du ger bort dessa saker i present. Jag hade inte heller velat att mitt barn lekte dagligen med dessa, stoppade i munnen och liknande. Om en annan förälder kommer med presenter från Shein eller Temu så begränsar jag användandet. Det är inte helt ovanligt att det köps därifrån och jag lägger ingen värdering i det annat än att jag inte vill att mina barn använder saker därifrån dagligen då det är okontrollerat. Gränsvärdena finns av en anledning och att överskrida dem dagligen skulle jag må dåligt av.

Om din dotter gillar att ge bort pyssel och liknande skulle jag rekommendera skapamer.se. De har många kreativa saker till ett bra pris. Det tillkommer fraktavgift om man inte handlar över en viss summa men om du gillar att köpa på dig och det ofta är kalas är detta kanske ett bra ställe. 

• Anonym (Sonja)

Ju mer jag tänker på hur vissa svarar i tråden desto mer befängt anser jag att det är med denna bortskämdhet. Och ni ser det inte ens själva. 

Det är som att bli bortbjuden på mat hos nån som som inte har deras bra ställt och så börjar ni tramsa om att ingredienserna inte är ekologiska. 

Det är en present, gör vad ni vill med den. Ge bort till nån annan eller kasta. Däremot kan ni inte ställa krav på vilka presenter som ska köpas till kalaset. Bjuder man in får man acceptera alla sorters presenter. 

• Anonym (Glam)
    Anonym (Nja ..) skrev 2024-05-03 19:32:46 följande:

Efter att ha lyssnat på P3 dystopas avsnitt om dessa sighter så har jag helt slutat handla där och förbjudit mor och farföräldrar att köpa grejer till oss därifrån. Nu verkade det värsta vara shien ,(vissa barnkläder kan innehålla gifter och ämnen som påverkar fertiliteten), men dessa ställen är ju lite samma lika så jag vågar inte handla därifrån och skulle inte vilja ha grejer därifrån i dagsläget 🙂

Förbjudit? Drömmer
    Och hur kollar du det?

Tomte
  • Sunflora

Jag hade föredragit att du inte gett något alls eller köpt ett kort. Temus grejer kan innehålla vad som helst, giftiga färger, flamskyddsmedel mm sen arbetar de anställda under slavliknande förhållanden.

Vi och många av mina döttrars kompisar kör presentfria kalas det är bättre för alla. 

• Sunflora
    Anonym (Sonja) skrev 2024-05-04 07:00:35 följande:

Ju mer jag tänker på hur vissa svarar i tråden desto mer befängt anser jag att det är med denna bortskämdhet. Och ni ser det inte ens själva. 

Det är som att bli bortbjuden på mat hos nån som som inte har deras bra ställt och så börjar ni tramsa om att ingredienserna inte är ekologiska. 

Det är en present, gör vad ni vill med den. Ge bort till nån annan eller kasta. Däremot kan ni inte ställa krav på vilka presenter som ska köpas till kalaset. Bjuder man in får man acceptera alla sorters presenter. 

Oekologisk mat som säljs i Sverige är inte farlig. Att tycka slaveri är okej då man själv ska få handla billigt känns betydligt mer bortskämt än att anse att folk ska få löner som går att leva på. Sakerna från Temu kan innehålla rena gifter som är olagliga i EU. Men det är bra att känna till dig inställning jag ska ge lite kvicksilver dina barn kan leka med nästa gång  
  • Anonym (Nja ..)
    Anonym (Glam) skrev 2024-05-04 19:47:57 följande:
    Förbjudit?  // Drömmer
    Och hur kollar du det?

Tomte
    Vet inte hur detta är relevant i denna tråd hur jag kontrollerar det.. Men kan man inte lita på sitt barns mor och farföräldrar i en fråga som man upplever väldigt viktig och lägger fram argument varför, då känns det inte som man har en så bra relation..

De förstår helt, väldigt många som inte vet om allt kring detta.

Sen upplever jag också att det går att se/ känna på kvalitén, har, innan jag ens började fördjupa mig i detta, frågat om kläder och leksaker kommer från en specifik sida, just för att kvalién, doften, ljud/ tyngd känns allmänt sämre än andra saker.

Är omöjligt att säga vad som är "rätt eller fel" iom att det är så personligt. För vår familj är det fel att köpa från dessa ställen (i dagsläget, är helt öppen för att saker kan förändras), precis som om jag skulle välja att vara vegan så ska det respekteras av de i vår omgivning, även om de själva är av annan åsikt. Och vice versa.
  • Anonym (Kärring mot strömmen)

Vad är det för slags människor som tummat ner trådstarten...? Självklart helt ok att ge bort leksaker oavsett summa och oavsett varifrån de är köpta! Som att leksaker från Lekia och andra stora kedjor är så mycket bättre, eller vadå? Nej, man betalar för deras vinst och inget annat. Med sidor som Temu skippar man mellanhänderna och slipper den extra kostnaden.

• Anonym (Nja ..)
    Sunflora skrev 2024-05-04 20:20:26 följande:
    Oekologisk mat som säljs i Sverige är inte farlig. Att tycka slaveri är okej då man själv ska få handla billigt känns betydligt mer bortskämt än att anse att folk ska få löner som går att leva på. Sakerna från Temu kan innehålla rena gifter som är olagliga i EU. Men det är bra att känna till dig inställning jag ska ge lite kvicksilver dina barn kan leka med nästa gång  
    Håller med dig i detta!
    Sen tycker jag också att det blivit otroligt mycket fokus på pris i denna tråd. Jag bryr mig inte om en grej från temu kostar 7 kr eller 700 kr, men tills det finns högre krav på hur det går till så tycker jag personligen det är väldigt fel att köpa därifrån, både pga att produkterna kan innehålla gifter och att de som arbetar arbetar under skavförhållanden.

Nu är detta inte riktigt samma sak, men jag har själv jobbat på en av de absolut största företagen som säljer kläder här i Sverige, vi fick en normal lön, men arbetsförhållandena var så katastrofala (sektliknande), de anställde också många nyanlända som inte hade möjlighet att få annat jobb och därför inte kunde sluta. Jag hamnade där då jag var ung och arbetslös och under pandemin, vilket också passade deras krav då många unga och arbetslösa inte kan välja och vraka bland andra jobb. Varje minut jag tillbringade där tänkte jag på hur sjukt det var att folk köpte därifrån när vi behandlas så illa, det kom ut en del reportage om detta, men folk fortsätter köpa ändå. Och då hade vi det riktigt BRA om man jämför med de som arbetar för typ temu, shien mm.

Kan också tillägga, efter att ha läst en del kommentarer, att ni som inbillar er att ni är så etiskt PK bara för att ni köper leksaker eller kläder från "godkända" ställen så inbilla er inte för fem öre att de sakerna inte tillverkas under slavliknande förhållanden, ofta av barn dessutom. Kommer det från vissa ställen i världen så är det bara så, det får man räkna med. Angående gifter osv så ska man självklart lita på CE-märkningen (om det är den rätta och inte China Export!) men då ska man vara hundra procent säker på att den kedja man köper ifrån verkligen bara köper in med rätt märkning, dvs helst se saken i butik så man kan kontrollera själv.

• Anonym (Nja ..)
    Anonym (Kärring mot strömmen) skrev 2024-05-05 08:38:08 följande:

Vad är det för slags människor som tummat ner trådstarten...? Självklart helt ok att ge bort leksaker oavsett summa och oavsett varifrån de är köpta! Som att leksaker från Lekia och andra stora kedjor är så mycket bättre, eller vadå? Nej, man betalar för deras vinst och inget annat. Med sidor som Temu skippar man mellanhänderna och slipper den extra kostnaden.

Dock finns inga krav på kontroll av gifter etc då de går under radarn så det är för privatperson. Större företag i Sverige och EU har vissa krav att förhålla sig till vad gäller inköp. En del saker som säljs på dessa sidor har gifter som är mycket högre än vad som är tillåtet i EU. 

Med det sagt säger jag inte att alla företag som säljer i Sverige har bra grejer, men de är kontrollerade, sen får man personligen avgöra hur man väljer bland dessa grejer. Självklart är det dyrare i fysik butik, men många e-sidor kan hålla ner priserna, om det är det man vill fokusera på. 
    Anonym (Nja ..) skrev 2024-05-05 08:50:26 följande:
    Dock finns inga krav på kontroll av gifter etc då de går under radarn så det är för privatperson. Större företag i Sverige och EU har vissa krav att förhålla sig till vad gäller inköp. En del saker som säljs på dessa sidor har gifter som är mycket högre än vad som är tillåtet i EU. 

Med det sagt säger jag inte att alla företag som säljer i Sverige har bra grejer, men de är kontrollerade, sen får man personligen avgöra hur man väljer bland dessa grejer. Självklart är det dyrare i fysik butik, men många e-sidor kan hålla ner priserna, om det är det man vill fokusera på. 
    Det är jag fullt medveten om och det gör mig ingenting. Plast är cancerogent oavsett, men ändå finns det plastskärbrädor, plastskålar och annat i nästan varje hem, för att inte tala om teflonpannor. Man silar mygg och äter kameler...

Nej, det är också helt sant! Och någon skrev om kvalitet, jag är förvånad över hur otroligt god kvalitet jag har fått på de plagg som jag beställt från Shein! Både i känsel och hållbarhet, till skillnad från typiskt kända kedjor som HM, Lindex, Kappahl mm där tyget är tunt och får noppor på nolltid. Sidonotering mest. Mycket av det som säljs i Sverige kommer från precis lika skitiga fabriker som Shein/Temu så det är bara att tvätta plaggen oavsett var man köper dem ifrån tänker jag. Samtidigt tror jag helt och fullt på att priserna är lägre inte främst/bara pga arbetsförhållanden och material utan just för att man skippar mellanhänderna. Det är många som ska gå i vinst på ett plagg man köper på stan!
Svar på tråden Ok att ge bort billiga leksaker etc från Temu?