• Anonym (Sonja)

Ok att ge bort billiga leksaker etc från Temu?

När det vankas kalas för kompisar på förskolan brukar jag köpa på mig köpa på mig billiga leksaker och pyssel på Temu som barnen får ge bort. Ger för omkring 50-lappen. 

Hur ser ni på detta? Är Temu big no-no eller smart ställe att köpa presenter på? 

Hur mycket ger era barn för? 

• Svar på tråden Ok att ge bort billiga leksaker etc från Temu?
  • Anonym (T)

Tycker inte det är okej att ge det i present med tanke på att sakerna inte är ce märkta och kan innehålla farliga ämnen eller vara farliga på annat sätt och den som får presenten inte är medveten om det. Helt okej däremot att köpa något billigt som pennor och block eller begagnat som någon redan skrev. 

• Anonym (Sonja)

Ärligt så förstår jag inte varför alla tjatar om gifter osv, det är ju exakt samma saker som säljs i butiker här i Sverige, enda skillnaden är att det är betydligt dyrare. 

• Bergegardh

Säkert finns det många föräldrar som inte tycker att det är okey. Du har inte pengar för att bry dig om det. Synd om ditt barn, om denna ska komma tomhänt utan present. 

Själv uppskattar jag de som ger saker mina barn är intresserade av och blir glada av. Det tycker jag visar att man bryr sig mer än om presenten är dyr men inte passar. Ingen människa skulle väl köpa finare presenter till sitt barns kompis än till sitt eget barn. 

• Anonym (Begagnat)
    Anonym (Sonja) skrev 2024-05-01 20:11:16 följande:
    Jag köper alla barnens kläder i andra hand, men det blir ändå inte jättebilligt pga frakten. Tyvärr bor jag inte så till att det finns någon bra secondhandbutik här. Och när man kollar andrahandsmarknaden är det oftast det behöver skickas. 
    Ja då funkar det ju inte såklart, jag förstår att det blir lättast med Temu då, vad du betalar är helt oviktigt egentligen, men risken är att du får dåliga kopior och då kanske det inte blir uppskattat av barnet och kanske pinsamt mot föräldrarna. 

Sen finns det en etisk anledning till att inte sponsra dessa sidor men det är du säkerligen medveten om och jag tänker inte gå in mer på det. 
  • Anonym (E)
    Anonym (Sonja) skrev 2024-05-01 20:14:42 följande:

Ärligt så förstår jag inte varför alla tjatar om gifter osv, det är ju exakt samma saker som säljs i butiker här i Sverige, enda skillnaden är att det är betydligt dyrare. 

Nej.

Men ser nu att meningen med tråden bara är att du tycker som du vill och andras åsikter inte påverkar dig alls. Varför då starta en tråd?Tomte

• Anonym (T)
    Anonym (Sonja) skrev 2024-05-01 20:14:42 följande:

Inte alltid bara priset som skiljer, om du googlar så hittar du fler artiklar som handlar om produkter som köpts från såna sidor som innehåller farliga ämnen 

svenska.yle.fi/a/7-10042150
  • ElaineBenes
    Anonym (Tess) skrev 2024-05-01 19:50:56 följande:

Helt ok att ge billiga saker men de ska vara CE märkta. Jag hade blivit skitsur om mitt barn fick en plastleksak som inte var CE märkt. Det är nog med de gifter som finns i EU-godkänd plast.  Köp begagnat och säg att du bryr dig om miljön. Begagnade leksaker kan man få väldigt billigt 

+1 på den. 
    Kanske inte skitsur, men som någon annan sa kom hellre tomhänt. Eller något litet
    En liten pärlplatta och påse pärlor till exempel kostar definitivt inte 50:-. Kolla Flying Tiger, brukar ha mycket billigt på rea, roliga block till exempel för 10-20:-
    Vill även tipsa om Biltema, där får man rätt rejäla grejer för en liten peng. 
    Köp på dig om du ser något även om det inte är säsong, tofflor eller en pulka på Rusta eller något skoj på Ikea. 
  • Anonym (Sonja)
    Bergegardh skrev 2024-05-01 20:17:27 följande:

Säkert finns det många föräldrar som inte tycker att det är okey. Du har inte pengar för att bry dig om det. Synd om ditt barn, om denna ska komma tomhänt utan present. 

Själv uppskattar jag de som ger saker mina barn är intresserade av och blir glada av. Det tycker jag visar att man bryr sig mer än om presenten är dyr men inte passar. Ingen människa skulle väl köpa finare presenter till sitt barns kompis än till sitt eget barn. 

Tack för ett vettigt inlägg, så tänker jag med. Mina barn brukar få presenter för max 200 kr, så det känns verkligen inte motiverat att köpa presenter till kompisar för 100-150 kr en gång i veckan. En av döttrarna blir verkligen bjuden på flera kalas i månaden. Hon vill jättegärna gå, men om vi skulle bli tvungna att köpa alla presenter i butik hade vi fått tacka nej. 

Sen så vill mina döttrar också gärna vara med och välja ut vad de ska ge (pojken bryr sig inte alls). 

• Lönnsirap

Ja, det är okej att faktiskt köpa saker som är mindre optimala till barnkalas under förutsättning att man inte köper saker som är uppenbarligen farliga, eller olämpliga.

Det ingår i föräldraskapet och i att ha kalas att folk gör olika. Som förälder behöver man förhålla sig till såväl fantastiska presenter, som presenter man inte själv hade införskaffat. 

Jag tycker personligen inte att Temu är något att ha och shoppar inte där själv av den anledningen. Men samtidigt så finns det lägen i livet då man behöver göra de val man faktiskt har råd med, såväl ekonomiskt, som tidsmässigt.

• Tow2Mater
    Anonym (T) skrev 2024-05-01 20:23:39 följande:
    Inte alltid bara priset som skiljer, om du googlar så hittar du fler artiklar som handlar om produkter som köpts från såna sidor som innehåller farliga ämnen 

svenska.yle.fi/a/7-10042150
    Vilket ämne där skadar ett barn som kanske leker med en billig plastgrej ett par veckor?
Svar på tråden Ok att ge bort billiga leksaker etc från Temu?