• Anonym (Mamma)

    Dotter anklagad för plagiat igen

    Så fruktansvärt less nu. Det hände när hon var ny i förra skolan och nu när hon bytt för ca ett halvår sen har det hänt igen. Hon har ett väldigt moget språk, använder ord och uttryck som inte är vanligt för hennes ålder (14) och nu fick hon F på en fantastiskt fint skriven novell för att läraren inte tror att det är hon som skrivit den.

    Hur tar man det vidare? Är så arg, att skolan är kass har vi fått erfara flera gånger, men att anklaga någon för plagiat, utan något som helst bevis, och sätta betyg därefter är så sjukt orättvist.

  • Svar på tråden Dotter anklagad för plagiat igen
  • Anonym (M)
    AndreaBD skrev 2024-05-04 14:12:28 följande:
    Japp, det kan jag bekräfta. Det är lärarens bedömning som gäller. Det krävs inga bevis och det lär inte ge något att kontakta rektorn. 
    Som elev har man dock rätt att få underlaget för bedömningen och då är det i form av bevis var plagiatet är. 
  • AndreaBD
    Anonym (M) skrev 2024-05-04 14:09:12 följande:
    Testat de flesta vanliga språken vilket är engelska, tyska, franska, spanska, portugisiska och de nordiska språken. Helt värdelös grammatik och inte rätt för fem öre. 
    Tyska är mitt modersmål, så jag vet om det är rätt eller fel. Som sagt, det fanns ett fel i det du skrev.

    Men det är klart högre nivå än vad elever lär sig i moderna språk. Mina 7:or håller fortfarande på med ackusativ, 8:orna ska strax göra dativ också och 9:orna bisatser och växelprepositioner. Det är den nivån enligt böckerna, med skillnaden att numera hänger några inte med.  


  • AndreaBD
    Anonym (M) skrev 2024-05-04 14:15:16 följande:
    Som elev har man dock rätt att få underlaget för bedömningen och då är det i form av bevis var plagiatet är. 
    Att ha underlag för bedömning är en annan sak. Det betyder ALLA  underlag som man har. 
  • AndreaBD
    Anonym (Lärare) skrev 2024-05-04 14:10:39 följande:
    Det är inbyggt. Exam.net är en webbsida och när eleven går in i provet så täcker det hela skärmen och om de försöker öppna något annat stängs de ute från provet. Man kan ställa in om man vill att de ska komma in direkt, om de måste ge en förklaring eller om man själv aktivt måste släppa in dem. Och naturligtvis ska eleverna inte ha mobiler under tiden.
    Tack, bra att veta. 
  • Anonym (M)
    AndreaBD skrev 2024-05-04 14:18:08 följande:
    Tyska är mitt modersmål, så jag vet om det är rätt eller fel. Som sagt, det fanns ett fel i det du skrev.

    Men det är klart högre nivå än vad elever lär sig i moderna språk. Mina 7:or håller fortfarande på med ackusativ, 8:orna ska strax göra dativ också och 9:orna bisatser och växelprepositioner. Det är den nivån enligt böckerna, med skillnaden att numera hänger några inte med.  
    Om tyska är ditt modersmål och du inte förstår när eleverna översätter via Google translate så måste tyskar vara otroligt dåligt på sitt egna språks grammatik 🤔
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (M) skrev 2024-05-04 14:14:40 följande:
    Det programmet går tyvärr också att fuska i. 
    Nej det gör det inte. Det enda som är i närheten är att du kan kopiera en ytterst liten mängd text, motsvarande en mening eller max två, i urklipp för att sedan lägga in i exam.net och det lilla skulle jag ärligt talat strunta i.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (M) skrev 2024-05-04 14:15:16 följande:
    Som elev har man dock rätt att få underlaget för bedömningen och då är det i form av bevis var plagiatet är. 
    Nej det har man inte. En lärares anteckningar är helt privata, inte ens rektor har rätt att läsa dem.
  • Anonym (M)
    Anonym (Lärare) skrev 2024-05-04 14:29:27 följande:
    Nej det gör det inte. Det enda som är i närheten är att du kan kopiera en ytterst liten mängd text, motsvarande en mening eller max två, i urklipp för att sedan lägga in i exam.net och det lilla skulle jag ärligt talat strunta i.
    Det går tyvärr och fuska även i det programmet. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Lärare) skrev 2024-05-04 14:30:16 följande:
    Nej det har man inte. En lärares anteckningar är helt privata, inte ens rektor har rätt att läsa dem.
    Lärarens anteckningar? Man har rätt att få veta vad I plagiatkontroll programmet som gav utslag. 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (M) skrev 2024-05-04 14:39:42 följande:
    Det går tyvärr och fuska även i det programmet. 
    Då kan ju du vara snäll nog att upplysa oss andra om exakt hur man går till väga.
Svar på tråden Dotter anklagad för plagiat igen